WSPÓLNA LEKCJA WRAŻLIWOŚCI. PREMIERA SPEKTAKLU „BRZYDKIE KACZĄTKO”
Czym jest dostępność teatru? Jak wpisywać szczególne potrzeby twórców i odbiorców w teatralne dzieło? Odpowiedzi na te pytania przynosi projekt realizowany przez Teatr Pinokio w Łodzi, który jest laureatem Ogólnopolskiego Konkursu „Kultura Wrażliwa”. Jego zwieńczeniem będzie przedstawienie „Brzydkie kaczątko” przygotowywane we współpracy zespołu teatru z osobami z alternatywną motoryką, niepełnosprawnością intelektualną i neuroróżnorodnością. Premiera już 16 listopada.
Ogólnopolski Konkurs „Kultura Wrażliwa”, organizowany przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych zakłada produkcję wydarzenia artystycznego z udziałem osób z niepełnosprawnościami oraz twórców zawodowo zajmujących się daną dziedziną sztuki. Propozycja Teatru Pinokio w Łodzi, obejmująca realizację oraz późniejszą eksploatację przedstawienia „Brzydkie kaczątko” zdobyła uznanie organizatorów konkursu i zapewniła projektowi finansowanie.
Przed rozpoczęciem prac nad spektaklem zorganizowano cykl warsztatów aktorskich, ruchowych oraz z emisji głosu, w których udział wzięły osoby z alternatywną motoryką. Przygotowano też zajęcia edukacyjne „Tworzenie opowiadania. Tworzenie dialogu” dla osób z niepełnosprawnością intelektualną. – Te spotkania, rozmowy i wspólne działania umożliwiły nam wnikliwe rozpoznanie potrzeb naszych odbiorców. Zastanawialiśmy się też, na ile nienormatywność ekspresji w ruchu może stanowić dodatkową wartość artystyczną – mówi Bartosz Kurowski, koordynator projektu, a zarazem reżyser „Brzydkiego kaczątka”, który do prac nad przedstawieniem zaprosił nie tylko aktorki i aktorów oraz realizatorów i realizatorki z Teatru Pinokio w Łodzi, ale również twórców z alternatywną motoryką, osoby z niepełnosprawnością wzroku, z niepełnosprawnością intelektualną i osoby neuroróżnorodne. Wśród nich jest Tatiana Cholewa (choreografka poruszająca się na wózku), a także występujący gościnnie: Anna Dzieduszycka, Wiktoria Cymer, Joanna Puchała oraz Łukasz Derendarz, który dołączył do obsady, uprzednio będąc uczestnikiem warsztatów.
– Oni reprezentują osoby, które nierzadko – jako twórcy oraz jako odbiorcy – mają ograniczony dostęp do kultury i sztuki. Dlatego ich doświadczenia są nie do przecenienia i umożliwiają tworzenie spektaklu dostępnego – podkreśla Bartosz Kurowski. – Zależało nam na wypracowaniu takiego procesu twórczego, który w założeniu i od samego początku będzie ukierunkowany na priorytet dostępności rezultatu w możliwie najszerszym zakresie otwierając teatr na różnorodność odbioru – dodaje.
Pomoże w tym również wprowadzenie audiodeskrypcji (symultanicznego opisu tego, co widać na scenie, przygotowywanego dla osób z niepełnosprawnością wzroku), symultanicznego tłumaczenia na Polski Język Migowy i wykorzystanie pętli indukcyjnej (systemu poprawiającego jakość słyszenia dla osób z aparatami słuchowymi), zainstalowanej w ramach projektu. Wykorzystanie zasad prostego języka do stworzenia scenariusza rozszerzy grupę odbiorców o publiczność z niepełnosprawnością intelektualną. Twórcy nie zapominają też o odbiorcach szczególnie wrażliwych na bodźce sensoryczne. Tempo oraz dynamika przedstawienia zostaną dostosowane do ich potrzeb a poczucie bezpieczeństwa w Teatrze Pinokio w Łodzi zapewni im także dobrze znany Pokój Spokój – miejsce wyciszenia, z którego każdy może skorzystać.
Sam spektakl, przygotowywany z myślą o widzach od czwartego roku życia, stanowić ma rzetelne, ale także zabawne przeniesienie na scenę popularnej baśni Hansa Christiana Andersena, oprawionej w konwencję teatru formy. Barwne, przerysowane lalki i maski oraz muzyka, piosenki i ruch przykują uwagę odbiorcy, by ukierunkować ją na ważne sprawy – kategorie tolerancji i akceptacji, a także prawo do szacunku oraz poszukiwania własnej drogi i miejsca dla siebie.
Premiera odbędzie się 16 listopada. Szczegółowe informacje na temat spektaklu oraz biletów dostępne są na stronie internetowej teatru www.teatrpinokio.pl.
BRZYDKIE KACZĄTKO
Autor: Hans Christian Andersen
Reżyseria: Bartosz Kurowski
Scenografia: Mateusz Mirowski
Muzyka: Łukasz Matuszyk
Choreografia: Tatiana Cholewa
Edukacja: Marta Magalska
Audiodeskrypcja: Danuta Kołaczek
Tłumaczenie na PJM: Zuzanna Gieras
Obsada: Łukasz Batko, Wiktoria Cymer (gościnnie), Łukasz Derendarz (gościnnie), Anna Dzieduszycka (gościnnie), Hanna Matusiak, Piotr Osak, Joanna Puchała (gościnnie), Natalia Wieciech
Inspicjentki: Aleksandra Mysłek, Anna Woźniak-Płacek
Realizacja światła: Marcin Gorczak
Realizacja dźwięku: Kamil Stasiak
Montażyści: Roman Chmielewski, Dariusz Kielan
Garderobiana: Dagmara Szczygieł-Mączewska
Konsultacja języka prostego: Agnieszka Bienias, Piotr Jędrzejewski, Anna Wieczorek
Plakat: uczniowie i uczennice ze Szkoły Podstawowej Specjalnej nr 176 w Łodzi
Producent: Leon Jachimiak
Premiera: 16 listopada 2024 roku

W Dzień Dziecka wyruszcie razem do krainy Calineczki

ŚWIAT, W KTÓRYM WSZYSTKO JEST MOŻLIWE PIASKOWY WILK W TEATRZE PINOKIO W ŁODZI

SIŁA OSOBOWOŚCI! ZNAMY OBSADĘ ŁÓDZKIEJ ODSŁONY „MAMMA MIA!”
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Gwiazdy

Anna Czartoryska-Niemczycka: Mój tata czytał mi książki. Teraz nagrania z jego głosem są najpiękniejszą pamiątką po nim
Wspólne czytanie wzmacnia więzi rodzinne, rozwija u dzieci wyobraźnię, poszerza zasób słownictwa, kształtuje gust literacki i zachęca do kreatywnego spędzania czasu wolnego – uważa Anna Czartoryska-Niemczycka. Aktorka czerpie z tradycji, którą w jej domu rodzinnym szczególnie pielęgnował jej tata. Teraz ona również promuje czytelnictwo i zachęca do tego, by sięganie po lektury stało się codziennym rytuałem.
Transport
Rośnie skala agresji na polskich drogach. Problemem jest nie tylko nadmierna prędkość, ale też jazda na zderzaku

Za kilka dni zaczynają się wakacje, czyli statystycznie najniebezpieczniejszy czas na drogach. Wśród głównych przyczyn takich zdarzeń na prostych odcinkach drogi są nadmierna prędkość i jazda na zderzaku. Zarządca autostrady A4 Katowice–Kraków w ramach kampanii „Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie” zwraca uwagę na zjawisko agresji na polskich drogach i przypomina, że bezpieczeństwo zaczyna się od osobistych decyzji kierowcy.
Muzyka
Alicja Węgorzewska: Czuję się ambasadorką polskiej kultury. Czasami dokonuję niepopularnych wyborów, ale moje pomysły są bardzo odkrywcze

Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej została uhonorowana prestiżową nagrodą ShEO Awards 2025 w kategorii „Ambasadorka polskiej kultury” i jak podkreśla, w stu procentach na nią zasłużyła. Przyznawane przez tygodnik „Wprost” wyróżnienie trafia bowiem do kobiet, które zmieniają świat, a Alicja Węgorzewska czyni to od lat, nadając polskiej kulturze operowej zupełnie nowy wymiar. Tym razem szczególne uznanie otrzymała za stworzenie i rozwijanie Festiwalu Mozart Junior. W tym roku odbywa się już jego szósta edycja.