„Tu jest jakby luksusowo", czyli Polacy a marki Premium
Segment marek luksusowych odnotował wzrost r/r o prawie jedną czwartą. Pandemia, a także perturbacje na rynku nie zatrzymały rozwoju największych firm w Polsce. Polacy pokochali marki premium. Co cieszy się największym zainteresowaniem? To przede wszystkim luksusowe samochody, elegancka i nietuzinkowa odzież, perfumy z wyższej półki, a także akcesoria do uprawiania sportów. Zamożni konsumenci uwielbiają spersonalizowane kije do golfa, quady w nietypowych kolorach czy ręcznie robione wędki.
Światowy rynek dóbr luksusowych będzie rósł w tempie 6-8 proc. rocznie i w 2025 roku osiągnie wartość 360-380 mld euro – wynika z najnowszego raportu Bain & Company. Wzrost sprzedaży to w dużej mierze zasługa lepszych nastrojów na rynkach amerykańskim i chińskim.
Dobra luksusowe na topie
Całkowita wartość dóbr luksusowych wyniosła w ubiegłym roku 1,1 biliona euro. Rynki amerykański i chiński odpowiadają za 31 proc. globalnej sprzedaży. To właśnie m.in. z rynku amerykańskiego pochodzą komponenty do ręcznie wykonywanych wędek. Te cieszą się w Polsce coraz większą popularnością, szczególnie wśród zamożnych konsumentów.
– Ręcznie robione wędki są uznawane za produkt marki premium. Praca rękodzielników jest ceniona przez hobbystów i wszystkie osoby, które kochają piękno. Do produkcji wędek wykorzystujemy komponenty od największych producentów z całego świata. To sprawdzony i wysokiej klasy sprzęt – mówi Remigiusz Kopiej, właściciel Corona Fishing. – Jesteśmy pasjonatami i wiemy, na co zwracać uwagę podczas tworzenia akcesoriów do wędkowania. Istotne są jakość, a także walory estetyczne. Grono pasjonatów wędkarstwa rozrasta się, a do naszej oferty trafiły nie tylko sprzęty dla spinningowców czy castingowców, ale także do wędkarstwa podlodowego i łowienia na muchę – dodaje.
I choć wędkarstwo może być uznawane za hobby dla osób dojrzałych, coraz częściej po wędkę sięgają młodzi.
Młodzi napędzają rynek dóbr luksusowych
Według badań Bain & Company do 2025 roku konsumenci z pokolenia Y i X, czyli osoby przed 40. rokiem życia, będą stanowiły aż 70 proc. klientów całego rynku dóbr luksusowych. Co najważniejsze – grupa ta ma inne potrzeby niż ich rodzice.
– Jesteśmy otwarci na dotarcie do każdej grupy docelowej. Wędkowanie to pasja, którą można przekazywać z pokolenia na pokolenie. Sukcesja jest dość popularna. Wędkarstwo ma swoją magię, a młode pokolenie docenia hobby, które umożliwia im well being. Jako firma, która znana jest z rękodzieła, rekrutujemy konsumentów za pomocą jakości i walorów estetycznych. Choć istotne jest otwarcie się na nowe kanały sprzedaży, wierzymy w e-commerce i prowadzimy nasze sklepu także online – mówi Remigiusz Kopiej, właściciel Corona Fishing.
Wartość towarów luksusowych, które klienci kupili online, wzrosła o 27 procent do 62 miliardów euro – pokazują dane ze światowych rynków. Sprzedaż odbywa się za pomocą e-sklepów, specjalnych platform, aplikacji czy czatów.
Największe marki na świecie takie jak Armani czy Hermes kuszą klientów właśnie wyjątkową jakością. W swoich reklamach promują ręcznie wykonane akcesoria, a także przedstawiają pracę artystów – rzemieślników. Moda na handmade wraca. Polacy coraz bardziej doceniają ręcznie robione akcesoria ze względu na ich jakość i unikalny charakter. Przez lata rynek handmade przeszedł metamorfozę – rękodzielnicy w swojej pracy używają światowej klasy komponentów, aby produkować najwyżej jakości akcesoria.

Gdzie przechować rzeczy? Praktyczne rozwiązania na różne życiowe sytuacje

Jak wybrać idealną szklarnię ogrodową? Poradnik dla początkujących

BLIKUJ na raty w IKEA! Nowy sposób płatności dostępny w całej Polsce
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Dziecko

Marcelina Zawadzka: Uwielbiam zakupy online. Kiedy mały wieczorem zasypia, to ja mam wtedy czas na przeglądanie ofert w sieci
Odkąd modelka została mamą, zmieniła nawyki zakupowe, ponieważ nie ma czasu ani siły, żeby chodzić po galeriach w poszukiwaniu wszystkiego, co jest jej aktualnie potrzebne. A najwięcej rzeczy kupuje teraz właśnie dla swojego syna, który rośnie w oczach i często trzeba mu chociażby wymieniać garderobę. Marcelina Zawadzka zaznacza, że w sieci zazwyczaj robi zakupy wieczorem, kiedy jej syn już zasypia.
Edukacja
W ubiegłym roku spadła liczba samobójstw. Dalsza reforma psychiatrii powinna pomóc utrzymać tę tendencję

W 2024 roku po raz pierwszy od kilku lat liczba samobójstw w Polsce spadła, jednak skala problemu wciąż jest poważna. Polska jest w trakcie reformy psychiatrii, w ramach której największy nacisk w kształtowaniu opieki ma być położony na wsparcie środowiskowe. Eksperci zwracają jednak uwagę również na potrzebę utrzymania działań oddolnych i podniesienia społecznej wiedzy na temat prewencji suicydalnej. Bardzo istotne w tym kontekście jest odpowiednie kształtowanie dyskursu medialnego, a także edukowanie na temat tego, jakie zasady są kluczowe w pierwszej pomocy emocjonalnej.
Psychologia
Otyłość nie wynika z braku samodyscypliny czy lenistwa. Ta poważna choroba niesie ze sobą 200 różnych powikłań

– Walka z otyłością wymaga nie tylko wprowadzenia zmian w stylu życia i sposobie odżywiania, ale przede wszystkim zrozumienia, że jest to choroba zarówno o podłożu fizycznym, jak i psychicznym – podkreśla psycholog Adrianna Sobol. Niestety często to schorzenie jest postrzegane jako wynik braku dyscypliny, nieprawidłowej diety lub lenistwa, co jest błędnym i krzywdzącym stereotypem. W rzeczywistości otyłość jest bowiem poważną chorobą, która niesie ze sobą wiele powikłań zdrowotnych i wymaga kompleksowego podejścia. Kluczowymi elementami, które mogą się przyczynić do skuteczniejszego leczenia i poprawy jakości funkcjonowania pacjentów, jest wsparcie emocjonalne oraz zwiększenie dostępności do specjalistów.