Twój uśmiech zasługuje na to co dla niego najlepsze. Wskaźnik ścieralności (RDA)
Czasami przed nieskrępowanym wyrażeniem pozytywnych emocji hamuje nas… kondycja jamy ustnej. Gdy nadwrażliwość zębów stale się utrzymuje, a efekt stosowania past wybielających nie spełnia oczekiwań, warto zwrócić uwagę na współczynnik RDA, o którym istnieniu wiele osób nie ma pojęcia. Gdzie znaleźć informację o jego wysokości i jakie funkcje spełniają jego poszczególne wartości? Eksperci białej perły wyjaśniają, co kryje się pod tym rzadko słyszanym skrótem.
Rozszyfrujmy skrót RDA
Nie wszyscy mają świadomość, że nadwrażliwość zębów i dyskomfort w obrębie jamy ustnej może być wywołany przez zbyt intensywne działanie mechaniczne podczas szczotkowania. Inni, walczący z uporczywymi przebawieniami zastanawiają się, dlaczego ich pasty okazują się nieskuteczne w walce z „uśmiechem palacza”. W obu przypadkach pomocna może okazać się wiedza na temat współczynnika RDA i uważne czytanie etykiet past do zębów.
RDA, czyli „Relative Dentine Abrasivity” to współczynnik ścieralności pasty dla zębiny. Określa się poprzez pobudzenie tkanek zębowych za pomocą neutronu i wyczyszczenia ich z użyciem badanego produktu. Tak powstała ilość aktywnych elementów wnikających do preparatu informuje o wysokości RDA.
Szkliwo każdej osoby charakteryzuje inna podatność na ścieranie podczas szczotkowania. Często dyskomfort podczas pielęgnacji jamy ustnej wynika nie tylko z nieprawidłowego nacisku, ale także z niedostosowania wskaźnika RDA do indywidualnych potrzeb. Zaproponowany indeks ścieralności szkliwa daje konsumentom punkt odniesienia, którym powinni kierować się przy wyborze pasty, w celu poprawienia ogólnej kondycji zębów –tłumaczy Ines Pesko, specjalista białej perły.
Jaki wskaźnik wybrać?
Wskaźnik RDA w poszczególnych pastach do zębów przybiera różne wartości: 40 oznacza bardzo niską ścieralność - odpowiednią dla wrażliwych zębów, 70 niską, 100 średnią (obydwa charakteryzują pasty odpowiednie do codziennego użytku). Z myślą o ochronie szkliwa, szczególnie w przypadku zębów z nadwrażliwością, warto wybierać pasty o niskim indeksie RDA, zawierające aktywne składniki naturalne. Przykładem może być enzym oksydazy glukozowej, który – zamiast mechanicznego czyszczenia – rozpuszcza zabarwienia bez uszkadzania szkliwa zębów. Zapewnia on bezpieczny efekt wybielający i pomaga utrzymać naturalną równowagę w mikroflorze jamy ustnej. RDA powyżej 100 to wysoka ścieralność, polecana palaczom i osobom pijącym znaczne ilości kawy, herbaty lub czerwonego wina. Im wyższa liczba, tym silniejsza ścieralność ułatwiająca usunięcie poważniejszych plam powstałych na skutek np. palenia tytoniu. Niższe wartości RDA warto z kolei wybierać, gdy na co dzień używamy sonicznej szczoteczki do zębów.
Gdzie szukać informacji o RDA?
Dobrze dobrana pasta o odpowiednim stopniu ścieralności RDA wespół z przeznaczoną do naszych potrzeb szczoteczką do zębów oraz prawidłową techniką szczotkowania zdziała cuda. Przy wyborze produktu do codziennej pielęgnacji jamy ustnej warto, więc, zwrócić uwagę na indeks RDA. Na naszych produktach konsument znajdzie indeks RDA zarówno na stronie internetowej jak i na opakowaniu – tłumaczy Ines Pesko. Na przykład, wybierając pastę :dla palaczy, kupujący znajdzie na opakowaniu informację o RDA o wartości 139, natomiast na paście :krystaliczna biel RDA o wartości 12.
Odpowiednia ścieralność… i co dalej?
Warto pamiętać, że poprawnie dobrany wskaźnik RDA to jeden z kilku czynników wpływających na skuteczność pasty do zębów i tylko wspólnie z innymi odpowiednio dobranymi parametrami, spełni swoją rolę. Dostępne na rynku pasty charakteryzują się na przykład różnymi proporcjami związków aktywnych, przyczyniających się do wzmocnienia i remineralizacji szkliwa.
Należy zwrócić uwagę również na działanie odbudowujące preparatów. Podstawową funkcją past do zębów jest oczywiście usuwanie zabrudzeń i gromadzących się w jamie ustnej mikroorganizmów, ale dobrze jeśli odbywa się to przy jednoczesnym działaniu regenerującym. Warto zwracać uwagę na zawartość w produktach do higieny jamy ustnej składników takich jak hydroksyapatyt, zawarty w paście :biel i odbudowa, który wnika do zębiny i zamyka otwarte kanaliki zęba, odbudowując ich szkliwo – podkreśla Zlatko Jurik, założyciel marki biała perła®.
Dossier marki:
Jesteśmy rodzinną firmą z Tatr Wysokich, która specjalizuje się w produkcji enzymatycznych past do zębów na bazie ziół, o niskim lub średnim RDA. Filozofia biała perła® to wyjątkowe produkty dbające o zdrowe, mocne białe zęby oraz higienę jamy ustnej poprzez wykorzystanie unikatowych i nowoczesnych rozwiązań łączących formuły enzymatyczne ze składnikami inspirowanymi naturą. Bardzo ważne jest dla nas to, aby nasze pasty biała perła® były nie tylko skuteczne, ale także smaczne. Dlatego każdy z naszych produktów ma ręcznie wyrabiany smak, stworzony wyłącznie z naturalnych aromatów i barwników.
Czy Twoje codzienne zmęczenie może być objawem głębszego problemu zdrowotnego?
Wrodzona łamliwość kości, obrzęk stawów i wypadanie zębów. Obchodzimy Światowy
Inspirujące spotkanie z Ewą Ewart i Magdą Atkins
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Uroda
M. Klajda (Miss Polonia 2024): Medycyna estetyczna to forma leczenia kompleksów. Każdy powinien sam zadecydować o ingerencji w swój wygląd
Choć medycyna estetyczna jest branżą bardzo atrakcyjną i perspektywiczną, to jednak taka ścieżka kariery nie była dla Miss Polski 2024 idealnym rozwiązaniem. Nie zdecydowała się rozwijać w tym właśnie kierunku, ale śledzi rozwój tej dziedziny. Maja Klajda nie krytykuje, ani też nie chwali tych, którzy decydują się na poszczególne zabiegi. Jej zdaniem, to indywidualna sprawa, zachęca jednak do podejmowania mądrych decyzji.
Konsument
Sztuczna inteligencja wzbudza w Polakach głównie ciekawość i obawy. Ponad połowa widzi w niej zagrożenie
Prawie połowa Polaków twierdzi, że myśląc o sztucznej inteligencji, odczuwa zaciekawienie, ale aż 39 proc. przyznaje, że są to głównie obawy. Dotyczą one niewłaściwego wykorzystania SI, utraty kontroli nad nią i marginalizacji roli człowieka na rynku pracy. Na razie jednak tylko 11 proc. badanych używa narzędzi opartych na sztucznej inteligencji w swojej pracy. Chociaż rozwiązania te zyskują zwolenników, to wciąż duża grupa pracowników nie wie, w jaki sposób mogłyby one wspomóc ich w obowiązkach zawodowych – wskazuje badanie „Polacy o AI. Codzienność, nadzieje, obawy”.
Ochrona środowiska
Polski rynek roślinny rozwija się wolniej niż na Zachodzie. Kraje z największą konsumpcją mamy szansę dogonić za kilkanaście lat
Wartość rynku roślinnego w Polsce przekroczyła już wartość 1 mld zł. Roślinne zamienniki nabiału stanowią ponad połowę tej kategorii, a silną pozycję w sprzedaży mają alternatywy dla mleka – wynika z raportu Polskiego Związku Producentów Żywności Roślinnej. Polski rynek z rocznymi wydatkami rzędu 4,23 euro na osobę wciąż jednak odbiega od kwot wydawanych na żywność roślinną na Zachodzie. Branża liczy na wsparcie państwa w wykorzystaniu potencjału konsumentów.