W trudnych sytuacjach 33% nastolatków ucieka w gry komputerowe
Aż 73% nastolatków uważa, że zdrowie psychiczne jest tak samo ważne jak zdrowie fizyczne. Dla 22% zdrowie psychiczne jest nawet ważniejsze, wynika z badania przeprowadzonego z okazji Światowego Dnia Zdrowia Psychicznego w ramach programu „POLećmy ze wsparciem”*. Jednocześnie niemal 40% zgadza się ze stwierdzeniem „co mnie nie zabije, to mnie wzmocni”, a ponad 80% nastolatków przyznaje, że zdarza się im ukrywać uczucia przed otoczeniem. Jak możemy wspierać młodych ludzi w budowaniu odporności psychicznej?
Budujące są wyniki badań wskazujące, że polskie nastolatki są świadome odczuwanych emocji i potrafią je nazwać. Ponad połowa (53%) zawsze, bądź często zastanawia się nad własnymi uczuciami, jedynie 7% je ignoruje. Jednak temat jest bardziej złożony, a potrzeba psychoedukacji niezwykle potrzebna.
Między deklaracjami a rzeczywistością
Z badań wyłania się obraz samotności młodych ludzi. Wprawdzie Zetki najczęściej odczuwają radość (65%), a także złość (47%), co jest naturalne dla dorastających, ale samotność wskazuje co trzecia osoba. Co czwartej towarzyszy poczucie winy.
Niepokojące są dane, które pokazują, że w trudnych sytuacjach 33% ucieka w świat gier komputerowych. Zdecydowanie częściej robią to chłopcy. Młodzież w chwilach słabości zatapia się w muzyce – pomaga ona zarówno podczas smutku (61%), jak i napadów złości (59%). Tylko nieliczni myślą wtedy o rozmowie z rodzicami (12%).
Aż 81% nastolatków przyznaje, że zdarza się im ukrywać uczucia przed otoczeniem. Powody? Co trzeci młody człowiek (36%) nie chce zamartwiać innych, a co czwarty (24%) obawia się negatywnej oceny.
W niełatwych sytuacjach młodzi szukają wsparcia w przyjaciołach bądź bliskich osobach (50%), jak również w rodzinie (31%). Około 27% młodych ludzi radzi sobie zupełnie samodzielnie.
-Młode osoby mogą czuć, że przyznanie się do złego samopoczucia psychicznego mówi o słabości. Ważne jest podkreślenie, że sięganie po pomoc wcale nie świadczy o nas źle, a powiedzenie bliskiej osobie otwarcie o tym jak się czujemy czasem może nawet uratować nam życie - mówi Yuliia Tkachuk - ekspertka merytoryczna programu Pajacyk Pomoc Psychospołeczna.
Empatia dla wybranych
Okazuje się, że co trzeci nastolatek (33%) często znajduje się w sytuacji, gdy nie wie, jak się zachować i co czuć. Jednocześnie 29% uważa się za osoby empatyczne, które potrafią rozpoznać stany emocjonalne innych i reagować na nie. Jednak to działanie uzależnione jest nie tylko od emocji z jaką mają do czynienia, ale także od relacji z daną osobą. W sytuacjach konfliktowych 28% nastolatków wybiera ignorancję, a 23% nie bardzo wie, jakie zachowanie byłoby właściwe.
- Badania pokazują jak wiele jeszcze zostało do zrobienia przez nas, dorosłych w kontekście wagi zdrowia psychicznego, rozpoznawania emocji czy empatii. Młodzi wprawdzie są bardzo świadomi znaczenia dobrostanu, ale często nie są wyposażeni w wiedzę, jak do niego dążyć, jak o emocjach rozmawiać „tak naprawdę” i jak reagować na emocje innych. To rola nas, dorosłych, by o edukację na temat emocji zadbać – podsumowuje Sylwia Wyszyńska (pedagog specjalny, terapeuta) na co dzień pracujący z młodzieżą w sieci szkół TEB Edukacja.
Wytyczajmy kierunki
Nie da się przeżyć emocji za innych. To, co mogą zrobić dorośli, to m.in. pokazać narzędzia. Dlatego Polska Akcja Humanitarna we współpracy z producentem papieru POL opracowała specjalne „Karty EmocJA”, które pomogą zarówno pedagogom jak i opiekunom rozmawiać z młodzieżą o emocjach.
Zestaw składa się z 10 kart, dotyczących takich emocji jak smutek, wstyd, złość czy strach. Są uzupełnione o praktyczne wskazówki dotyczące tego, jak sobie z nimi radzić i jak prosić o pomoc. Karty mają atrakcyjną formę i sprawdzą się zarówno w pracy indywidualnej, jak i z bliską osobą.
- Karty stworzyliśmy na bazie doświadczeń z 3 lat programu Pajacyk Pomoc Psychospołeczna. Wierzymy, że to materiał, który świetnie sprawdzi się zarówno w samodzielnej pracy, jak i w trakcie warsztatów - mówi Julia Włodarska - koordynatorka programu Pajacyk Pomoc Psychospołeczna.
Karty EmocJA oraz badanie świadomości emocji wśród nastolatków są elementami kolejnej odsłony kampanii „POLećmy ze wsparciem” realizowanej przez POL, przy zaangażowaniu Polskiej Akcji Humanitarnej. POL oprócz działań na rzecz zwiększenia świadomości na temat zdrowia psychicznego, wspiera PAH także finansowo. W tym roku już po raz kolejny przekazał 100.000 PLN na rzecz programu Pajacyk Pomoc Psychospołeczna, która wspiera różne formy zajęć psychoterapeutycznych dla dzieci i młodzieży w wieku 6-18 lat, tym samym zwiększając dostęp do kontaktu ze specjalistami.
Karty można bezpłatnie pobrać ze strony www: https://polecmyzewsparciem.pl/materialy
***
*Badanie świadomości emocji wśród nastolatków, przeprowadzone w dniach 3-20.06.2024, zrealizowane przez TEB Research na zlecenie producenta papieru POL. Badanie zostało zrealizowane techniką CAWI w całej Polsce. Łącznie przeprowadzono 1000 wywiadów wśród uczniów szkół średnich (LO i Technikum), w wieku 14-18 lat. Baza respondentów TEB Edukacja.

Warsztaty pierrnikowe z fundacją Gryfne Bajtle
Czym różni się kariera zawodowa osób neuroatypowych od pozostałych?
Jak budować zespoły IT otwarte na zmiany
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Jadwiga Jankowska-Cieślak

Jadwiga Jankowska-Cieślak: Zwykle Złota Palma otwiera ścieżkę do kariery, a mi zamknęła. W Polsce trwał wtedy stan wojenny i musiałam szybko wracać do kraju
Gwiazdy

Wiktor Dyduła: W domu rodzinnym zawsze podtrzymywaliśmy tradycję śmigusa-dyngusa. Teraz widzę, że w miastach już zanika ten zwyczaj
Zdaniem wokalisty śmigus-dyngus może dostarczyć sporo radości, ale też być powodem kłótni, chociażby w momencie, kiedy nie wszyscy godzą się na taką zabawę. Nie ukrywa też, że w dzieciństwie najbardziej czekał właśnie na lany poniedziałek i bitwę na wiadra. Zauważa jednak, że z roku na rok ta tradycja powoli zanika, a za oblanie wodą osób, które sobie tego nie życzą, można nawet dostać mandat.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Infrastruktura
Mazowsze ze specjalną ofertą na Wielkanoc i majówkę. Rośnie zainteresowanie podróżami po regionie

Okres wielkanocny i majówkowy, które w tym roku wypadają bardzo blisko siebie, to czas wzmożonego ruchu turystycznego na Mazowszu. Region, który w ubiegłym roku odwiedziła rekordowa liczba turystów, przyciąga m.in. bogactwem kulturowym, różnorodną ofertą atrakcji i nadwiślańskimi krajobrazami. W okresie Wielkiej Nocy w wielu miejscach odbywają się wydarzenia, które mają przybliżyć świąteczne tradycje pielęgnowane od pokoleń.