W tym roku do zakupu prezentów Polacy podchodzą „z głową"
Pomimo rosnącej presji finansowej, tradycja obdarowywania bliskich prezentami podczas świąt pozostaje dla Polaków niezwykle istotna. Jednocześnie konsumenci coraz skuteczniej łączą sentyment z racjonalnością. Eksperci wskazują na istotne zmiany zachowań przed świętami.
Od planu do prezentu
Podczas tegorocznego okresu przedświątecznego z zakupowym szaleństwem wygrywa rozsądek – wynika z rynkowych analiz. Choć w tym szczególnym sezonie Polacy planują wydać na zakupy o 4-5 proc. więcej niż w ubiegłym roku, to przygotowują się do nich z rozwagą, a przy wyborze prezentów kierują się planem, a nie impulsem. Jak pokazują dane Klarny, ruch w aplikacji zakupowej marki zaczyna wzrastać już w październiku.
– Stopniowy wzrost liczby użytkowników od końca września do listopada wskazuje, że konsumenci planują i realizują zakupy z wyprzedzeniem, unikając tym samym impulsywnych decyzji finansowych na ostatnią chwilę podczas grudniowego szału zakupów. W ostatnim miesiącu roku sytuacja się stabilizuje, ponieważ nasi użytkownicy mają już zakupione prezenty świąteczne, co świadczy o ich przemyślanym podejściu – zauważa Karolina Falkowska, Business Development Manager w Klarnie.
Kup teraz, zapłać po świętach? Opcja nie dla każdego
Przemyślane podejście do świątecznych zakupów to więcej niż wczesne planowanie. Elastyczne formy finansowania pozwalają rozłożyć w czasie wydatki na prezenty, co znacząco ułatwia zarządzanie budżetem w wymagającym okresie, gdy jednocześnie trzeba pokryć koszty związane z organizacją rodzinnych spotkań. Eksperci Klarny podkreślają jednak, że opcje takie, jak płatność w ratach lub „kup teraz, zapłać później” sprawdzają się tylko przy odpowiedzialnym i świadomym korzystaniu.
– Elastyczne zarządzanie świątecznymi wydatkami może być prawdziwym sprzymierzeńcem domowego budżetu. Warunek jest jeden – odpowiedzialność. Dzięki temu można wejść w nowy rok ze spokojem i przeświadczeniem o własnej finansowej dojrzałości – mówi Karolina Falkowska.
Przykład klientów Klarny pokazuje, że odpowiedzialne korzystanie z takich narzędzi jest możliwe dzięki działaniom wzmacniającym postawy konsumentów, takim jak regularne przypomnienia o spłatach oraz inicjatywy edukacyjne, które pomagają budować zdrowe nawyki zarządzania budżetem. Dodatkowo, Klarna aktywnie wspiera odpowiedzialne podejście do zakupów, analizując historię zakupową i zachowania użytkowników. Dzięki temu jej usługi finansowania trafiają do osób świadomie zarządzających swoimi wydatkami, co sprzyja tworzeniu zdyscyplinowanej bazy klientów.

Akcje promocyjne oraz nagrody, które zdobywają klienta i napędzają sprzedaż. Jak zdobyć serca konsumentów? Najnowszy raport!

Od polowania na promocje, po zakupy w łazience: zaskakujące zwyczaje zakupowe Polaków w badaniu Dni Wiosennych Okazji Amazon.pl

iPhone 16 – wszystko, co warto wiedzieć o nowej serii
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Moda

Klaudia Zioberczyk: Doszłam już do takiego momentu, że jak wchodzę do sklepu, to mówię: wcale tego nie potrzebuję. Teraz stawiam na jakość, a nie na ilość
Modelka zdaje sobie sprawę z tego, że trzeba być bardzo ostrożnym, by nie dać się nabrać na różne sztuczki marketingowe, nie ulegać czarowi wyprzedaży i promocji, a zamiast tego kompletować swoją garderobę z ponadczasowych zestawów, które będzie można wykorzystać na różne okazje. Klaudia Zioberczyk uważa, że greenwashing, czyli wywoływanie u konsumentów poszukujących towarów eko mylnego wrażenia, że oferowany produkt taki właśnie jest, to nieuczciwa praktyka. Temu zjawisku postanowiła więc dokładnie się przyjrzeć w swojej pracy magisterskiej.
Konsument
Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób

Polska jest jednym z liderów Europy w obszarze cyfryzacji sektora usług medycznych. Świadczą o tym m.in. popularność elektronicznych narzędzi zapewniających dostęp do danych zdrowotnych, e-recept czy wirtualna diagnostyka. Polacy są też otwarci na innowacje w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych, z których korzysta już blisko 5,5 mln osób. Za pomocą nowej cyfrowej platformy Medicover chce zachęcić klientów do samodzielnej konfiguracji i zakupu polis online.
Żywienie
Wiktor Dyduła: Praca w charakterze kelnera jest bardzo ciężka fizycznie i psychicznie. Dlatego trzeba dawać napiwki, bo nawet 5 zł może zrobić komuś dzień

Zanim usłyszała o nim cała Polska, Wiktor Dyduła zarabiał między innymi jako animator zabaw dla dzieci, kelner i uliczny grajek. Każde zajęcie miało swoje plusy i minusy, ale jego najbardziej cieszyło to, że dzięki nim może poznawać ciekawych ludzi. Wokalista podkreśla, że ma duży szacunek do pieniądza i prawie zawsze daje też napiwki, bo wie, że to najlepsza forma docenienia pracy tych, którzy nas obsługują w kawiarni czy restauracji.