WAFF 2021. Znamy laureatów
Zakończyła się 3. edycja Warsaw Animation Film Festival. Tegoroczna stołeczne święto animacji odbywało się hybrydowo, projekcje live miały miejsce w stołecznych kinach Amondo i Kinotece oraz w formie wirtualnej na platformie www.e-kinopodbaranami.pl. Wyświetlono łącznie 164 filmy (z wideoklipami – ponad 200), a projekcjom towarzyszyły wykłady, warsztaty (live i online) oraz panele dyskusyjne. Na czwartkowej imprezie zamknięcia na Placu Zabaw rozdano nagrody i wyróżnienia. Galę zwieńczył pokaz animowanych wideoklipów.
Jury Konkursu Głównego (Main Competition) w składzie: Anita Kwiatkowska-Naqvi, Jarosław Sawko i Magdalena Pilecka nagrodziło nagrodą główną Grand Prix festiwalu film Push This Button if You Begin to Panic w reżyserii Gabrieal Böhmera (Holandia, 2020) za doskonałe połączenie formy plastycznej z narracją, które pozwala wejść do wewnętrznego świata bohatera i przyjrzeć się rzeczywistości poprzez pryzmat jego lęków i emocji, które próbuje dotknąć i oswoić. Standardowe badanie lekarskie staje się metaforyczną podróżą w zakamarki podświadomości.
Nagroda dla Młodej Animacji trafiła do rąk teamu Sylvain Cuvillier, Chloé Bourdic, Théophile Coursimault, Noémie Halberstam, Maÿlis Mosny oraz Zijing Ye odpowiedzialnych za A Tiny Tale (Francja, 2020). Za prostą historię o tym, że w każdym momencie życia możemy znaleźć przyjaciela, jeżeli tylko jesteśmy w stanie się zatrzymać. Urzekła nas forma, która precyzyjnie kierowała uwagą widza, pomagając z wielu perspektyw spojrzeć na każdą chwilę. – uzasadniali jurorzy. Wyróżniono filmy: Lines Ivana Stojkovica (Serbia 2021), Night Bus Joe Hsieha (Taiwan, 2019) oraz Heart of Gold Simona Filliota (Francja 2020).
Juy konkursu Green on Screen w składzie Krzysiek Rzyman, Michał Augustyn i Mateusz Jarmulski przyznało nagrodę główną dla filmu Blink in the Desert w reżyserii Yuichiego Ito (Japonia, 2021) za odwagę w eksplorowaniu mrocznych zakamarków ludzkiej psyche i ukazanie napięć między człowiekiem a przyrodą w wysmakowanej, frapującej formie. Wyróżnienia trafiły do filmów: The Fourfold (reż. Alisi Telengut, Kanada, 2020), Messages from the Wild – the Earthworm (reż. Martyna Sikończyk, Wielka Brytania 2021) oraz Sounds between the Crowns (reż. Filip Diviak, Czechy 2020).
Konkurs Animowanych Horrorów (Animated Horror Competition) zakończył się zwycięstwem filmu The Expected Caroliny Sandvik (Szwecja 2021). Jury w składzie Daria Kopiec, Tomek Popakul i Przemysław Truściński doceniło konsekwencję w wyborze wyrazistych narzędzi budujących świat niedopowiedzianych tajemnic. Wyróżnienio także tytuły And The Moon Stands Still Yulii Ruditskayi (Białoruś, Niemcy, USA 2017), This is Only Getting Worse Erana Luzona i Michaela Negari (Izrael 2020) oraz THANK YOU FOR YOUR TEETH!, w reżyserii teamu Cucută & Gänæaard (Rumunia 2020)
Swoją nagrodę, Platige Award, przyznało też studio Platige Image, główny partner festiwalu. Statuetka trafiła do zespołu Yngwie Boley, J.J. Epping i Diana van Houten za film Pilar (Holandia 2020). – Wyróżniliśmy kameralną, trzymającą w napięciu opowieść i przesłanie, którego mądrość jest nam dziś tak bardzo potrzebna. A także zjawiskową stronę wizualną, która w piękny sposób tę historię opowiada – powiedział Jarosław Sawko.
Nagroda Publiczności trafiła do Kamila Wójcika za jego DeLinsky’s Madness (Polska, 2020).
Tegoroczna, 3 edycja Warsaw Animation Film Festival pokazała, że widzowie stęsknili się za chodzeniem do kina. Frekwencja na pokazach na żywo znacznie przewyższyła tę online. Pokazaliśmy ponad 200 tytułów, które zostały wyselekcjonowane dosłownie z całego świata. Zauważamy coraz większe zainteresowanie naszym festiwalem, zatem kiełkują już w nas idee odnośnie rozszerzenia formuły. Mamy też pomysły na hasło przewodnie 4. edycji. WAFF ugruntował już swoją pozycję na kulturalnej mapie stolicy, co nas niezmiernie cieszy. – mówiła na zakończeniu Ewelina Leszczyńska z Fundacji Ex Anima, organizatora imprezy.
Przyszłoroczna, 4. edycja Warsaw Animation Film Festival jest planowana na jesień 2022 roku.
„Górski lekarz” wraca na antenę Romance TV!
W SERCU MAFII – MROŻĄCY KREW W ŻYŁACH DOKUMENT NA ARTE.TV
PHOENIX ZNÓW JAKO „JOKER” W KINACH OD PAŹDZIERNIKA. ARTE.TV ZAPRASZA NA DOKUMENT
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Gwiazdy
Grzegorz Krychowiak: Wydaje mi się, że Wojtek Szczęsny zrezygnował z gry w reprezentacji, bo po prostu stwierdził, że już mu się nie chce
Kilka dni temu media obiegła informacja, że Wojciech Szczęsny, który pożegnał się z reprezentacją Polski i z Juventusem, przygotowuje się do podpisania kontraktu z FC Barcelona i za jakiś czas zadebiutuje w nowych barwach. Ta informacja niewątpliwie zaskoczyła kibiców piłki nożnej. Miesiąc temu bramkarz ogłosił bowiem, że kończy karierę, wybiera się na sportową emeryturę i całą uwagę chce teraz poświęcić rodzinie. Grzegorz Krychowiak podkreśla, że czas spędzony wspólnie na boisku był dla niego cennym doświadczeniem.
Media
Daria Ładocha: Część uczestników już dużo wcześniej chciała wziąć udział w „Azja Express”. To powoduje, że pojawia się determinacja i motywacja
Prowadząca program towarzyszy uczestnikom w wyścigu przez azjatycki kontynent, wyznaczając im kolejne trudne zadania do wykonania. Jak zauważa, osoby, które biorą udział w tej edycji formatu, są niezwykle zdeterminowane, bo od jakiegoś czasu starały się o angaż do tej produkcji i teraz bardzo zależy im na tym, by udowodnić, co potrafią. Daria Ładocha nie ukrywa, że już po zakończeniu nagrań i emisji danej serii wciąż utrzymuje kontakt z wieloma uczestnikami, również z poprzednich edycji.
Farmacja
Mężczyźni w Polsce żyją średnio siedem lat krócej niż kobiety. Różnica ta należy do najwyższych w UE
Umieralność mężczyzn w Polsce, podobnie jak w innych krajach, jest wyższa niż kobiet. Jak wskazuje GUS, w 2023 roku przeciętne trwanie życia mężczyzn wynosiło 74,7 lat, a kobiet – 82 lata. Choć w ostatnim czasie ta różnica maleje, wciąż jest większa niż w innych krajach europejskich. Eksperci Stowarzyszenia na rzecz Chłopców i Mężczyzn podkreślają, że przyczynia się do tego wiele czynników społecznych, m.in. inny charakter pracy i większa wypadkowość czy bagatelizowanie profilaktyki zdrowotnej.