Wystawa i aukcja Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989
Są kontrowersyjni i obrazoburczy. Ich sztuka to niekończący się projekt badawczy. Mają niezwykłe, ironiczne poczucie humoru. Kolektyw Slavs and Tatars posadził arbuzy w słynnej Secesji Wiedeńskiej, swoją twórczość prezentował w najbardziej prestiżowych muzeach na świecie – nowojorskim MoMA i Tate Modern. 15 czerwca ich praca pojawi się na wystawie „Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie Po 1989” w DESA Unicum. Zobaczyć na niej można będzie również twórczość najważniejszych współczesnych artystów m.in. Piotra Uklańskiego, Piotra Janasa, Mirosława Bałki, Radka Szlagi i Wilhelma Sasnala – najlepiej sprzedającego się artysty nowego pokolenia. Wszystkie obiekty zostaną zlicytowane 23 czerwca.
„Na wschód od byłego Muru Berlińskiego i na zachód od Wielkiego Muru Chińskiego” – tymi słowami Slavs and Tatars określają swoje zainteresowania artystyczne. W skład kolektywu wchodzą anonimowi artyści rozproszeni po całym świecie. Działają pod nieformalnym przewodnictwem Payama Sharifi oraz Kasi Korczak. Jednym z ważniejszych obszarów ich działań jest język jako „nośnik humoru, zamętu i nieoczekiwanych znaczeń”. Dowodem na to jest prezentowana na wystawie praca „Kitab Kebab (Homo Divisus)”. Instalacja składa się z zestawu książek nadzianych na tradycyjny rożen. Lektury zostały starannie wyselekcjonowane przez Slavs and Tatars. Przegląd otwiera „Homo divisus” Konrada Fiałkowskiego. Książka opowiada historię człowieka, który uległ wypadkowi samochodowemu i po wielu latach spędzonych w hibernacji powraca do życia. Zestaw książek wybrany przez grupę ma symbolizować „przekrój” przez dziedziny i narracje wiedzy.
Kontrowersje nie są obce również innemu artyście, którego praca pojawi się na wystawie. Formy przedstawione na obrazie Piotra Janasa przypominają ludzkie narządy wewnętrzne, płyny ustrojowe i różne części ciała. Kontrastują one z twardymi, przypominającymi maszynę mechanizmami. Widz ma wrażenie, że przedstawione na obrazie „tkanki” są przebijane. Ból i cierpienie nabierają abstrakcyjnego charakteru. Efekt pozornego ranienia podkreślają kolory nasyconego różu i soczystej czerwieni, zaakcentowane mocnymi i gwałtownymi pociągnięciami pędzla. Piotr Janas miał swoją indywidualną wystawę w londyńskim Institute of Contemporary Arts. Ważną inspiracją są dla niego dzieła surrealistów. W sposób niezwykły dowodzi temu prezentowany na wystawie obraz, na którym piękno ociera się o estetykę kiczu.
Duże emocje towarzyszą też pracom Piotra Uklańskiego. Zasłynął on kilkoma kontrowersyjnymi projektami m.in. cyklem „Naziści” oraz artystycznym westernem „Summer Love”, w którym zagrał sam Val Kilmer. Uklański stworzył również słynną serię obrazów, których podstawową cechą są czerwone plamy farby pokrywające białe płótna. Jeden z nich zatytułowany „Untilted (Granuloma)” pojawi się w DESA Unicum. Pozornie abstrakcyjna kompozycja nawiązuje do zjawiska znanego ze świata medycyny. Jest to widok komórek układu immunologicznego obserwowanych pod mikroskopem, a właściwie ich szczególny układ będący oznaką stanu zapalnego. W swojej pracy Uklański odwołuje się również do polskich barw narodowych. Zmitologizowane w narodowej historii wydarzenia, takie jak powstanie warszawskie czy bitwy z udziałem Legionów Polskich Józefa Piłsudskiego są dla niego niczym innym, jak tylko przelewaniem krwi.
Na wystawie oraz aukcji w największym polskim domu aukcyjnym DESA Unicum (przy Pięknej 1A w Warszawie) zaprezentowana zostanie również twórczość innych, najważniejszych współczesnych artystów m.in. Mirosława Bałki, Zbigniewa Libery, Wilhelma Sasnala, Agaty Bogackiej, Moniki Szwed, Radka Szlagi, Aleksandry Waliszewskiej i Normana Leto.
Wystawa „Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989”: 15-23 czerwca 2020, godz. 11-19 (poniedziałek-piątek) i godz. 11-16 (sobota), Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa, wstęp wolny
Aukcja „Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989”: 23 czerwca 2020, godz. 19.00, Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa
https://desa.pl/pl/aukcje/sztuka-wspolczesna-nowe-pokolenie-po-1989-zg71/

Sztuka współczesna w Muzeum Warszawy: ścieżka Sztuka wspierania

Koncert Świąteczny w zabytkowej Elektrowni

NOWY PROJEKT CYFROWY - DIGITALIZACJA DÓBR KULTURY WROCŁAWIA
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Elżbieta Romanowska: Przez lata udało się pomóc wielu rodzinom zyskać nowy dom. Jesteśmy świadkami ich szczęścia
Prowadząca „Nasz nowy dom” przyznaje, że największą satysfakcję odczuwa w momencie, kiedy może zaprosić uczestników programu do wyremontowanego już domu i zobaczyć na ich twarzach radość. Wtedy wie, że misja została zakończona sukcesem. Takich pozytywnych zakończeń nie zabraknie również w jubileuszowym sezonie programu. Elżbieta Romanowska zdradza, że twórcy wprowadzili też kilka nowości, ale do czasu emisji pozostaną one niespodzianką.
Prawo
Kolejne polskie miasta chcą być przyjazne dzieciom. Planują stworzyć najmłodszym dobre warunki do rozwoju

Cztery miasta w Polsce posiadają tytuł Miasta Przyjaznego Dzieciom nadany przez UNICEF Polska. Dziewięć kolejnych miast czeka na certyfikację, a w ostatnich miesiącach do programu zgłosiło się kilka następnych. Na całym świecie inicjatywa została przyjęta już w ponad 4 tys. samorządów, a w Hiszpanii objęła połowę dziecięcej populacji miast. Program UNICEF-u ma na celu zachęcenie włodarzy do traktowania najmłodszych obywateli w sposób podmiotowy, respektowania ich praw i zaproszenia ich do współdecydowania o przyszłości.
Media
Agnieszka Hyży: W „Halo, tu Polsat” wreszcie mogę wykorzystać swoją wiedzę, wykształcenie i doświadczenie. Bardzo się tam rozwijam

Przy okazji prezentacji nowej ramówki Polsatu Agnieszka Hyży chwaliła programy, jakie proponuje stacja, i strategię działania Edwarda Miszczaka. Prezenterka przekonuje, że jesień spędzi albo w studiu, bo jest gospodynią weekendowego pasma śniadaniowego „Halo, tu Polsat” i show „Twoja Twarz Brzmi Znajomo”, albo przed telewizorem. Zamierza oglądać m.in. „Taniec z gwiazdami” i „Milionerów”.