Wystawa Sztuka Dawna. XIX w., Modernizm, Międzywojnie
Prezentowany po raz pierwszy w Polsce unikatowy autoportret Meli Muter, praca Zdzisława Piotra Jasińskiego, która po 130 latach nieobecności wróciła do kraju i akt autorstwa Mojżesza Kislinga – niezwykle barwnej postaci Paryża lat 20. XX wieku. To tylko kilka z wyjątkowych dzieł jakie zobaczyć można będzie od 9 marca na wystawie „Sztuka Dawna. XIX w., Modernizm, Międzywojnie” w DESA Unicum. Pokazanych zostanie 60 prac najwybitniejszych twórców tego okresu.
To jeden z nielicznych autoportretów Meli Muter. Unikatowe, pochodzące z 1921 roku dzieło prezentowane będzie w Polsce po raz pierwszy. Choć Muter wyrobiła sobie silną pozycję jako portrecistka paryskich wyższych sfer, własny wizerunek również odegrał istotną rolę w jej twórczości. W swoich autoportretach skupiała się przede wszystkim na twarzy. Malarka w 1908 roku uległa poważnemu wypadkowi – podczas pobytu we Florencji w jej mieszkaniu wybuchła kuchenka spirytusowa, która poparzyła artystkę. Być może Mela Muter w prezentowanym „Autoportrecie” zawarła refleksję na temat własnej cielesności po tym dramatycznym wydarzeniu. Muter od dzieciństwa wzrastała w tętniącym życiem środowisku twórczym, które wpłynęło na język jej wypowiedzi artystycznej. W 1901 przeprowadziła się na studia do Paryża. Miała rozległe relacje z paryską elitą artystyczną oraz intelektualną. Do znajomych malarki należeli przebywający w stolicy Francji twórcy polscy, m.in. Leopold Gottlieb, Władysław Reymont i Stefan Żeromski. Na wystawie zobaczyć można będzie również dwa inne dzieła artystki – olejny obraz „Port w Concarneau” oraz „Pejzaż z okolic Avignonu”.
„Nabożeństwo świąteczne” Zdzisława Piotra Jasińskiego prezentowane jest w Polsce pierwszy raz po prawie stu trzydziestu latach nieobecności w kraju. Ten wybitny rysownik i akwarelista szkolił się pod okiem prawdziwych mistrzów. Przez dwa lata przebywał na stypendium w Monachijskiej Akademii, gdzie swój warsztat kształcił m.in. u Aleksandra Wagnera. Pokazane na wystawie dzieło powstało w roku 1891. Scena, którą przedstawia, rozgrywa się w kościele, u stóp ołtarza. Rozrzucone na posadzce w nieładzie liście sugerują celebrowaną właśnie liturgię Niedzieli Palmowej. Praca Jasińskiego zaraz po namalowaniu została przeznaczona na doroczną wystawę w monachijskim Glaspalast. Wystawiono ją również w 1892 roku w Zachęcie, co przyniosło malarzowi duże uznanie i pierwszą nagrodę przyznaną przez jury konkursu. Kompozycja zaprezentowana została jeszcze na wystawie światowej w Chicago (1893) oraz w Los Angeles i San Francisco (1894) zdobywając kolejno złoty i brązowy medal. Arcydzieło ze Stanów Zjednoczonych już nie powróciło. Najprawdopodobniej zakupione zostało do jednej z tamtejszych kolekcji prywatnych i na wiele lat popadło w zapomnienie. Pojawiło się po raz pierwszy na rynku sztuki w San Francisco dopiero w 2007 roku. W marcu zobaczyć je można będzie na wystawie w DESA Unicum.
Kolejnym wyjątkowym dziełem prezentowanym na marcowej wystawie jest akt Mojżesza Kislinga „Katarzyna” („Przed oknem”) z 1928 roku. Artysta cieszący się nieco dwuznacznym przydomkiem „książę Montparnasse’u” był jednocześnie jednym z najwybitniejszych polskich twórców, a przez krytyków uznawany za najgenialniejszego wyraziciela melancholijnego nurtu sztuki Paryża. Na obrazie artysta ukazał półpostać młodej kobiety o świetlistym, perłowym ciele. Za jej plecami widać płytkie wnętrze z jasną ramą okna. Wypełniają ją gęsto ułożone liście przypominające nieco deseń wzorzystej tkaniny. Ponadto na wystawie zobaczyć można będzie wybitne prace twórców takich jak Władysław Ślewiński, Olga Boznańska, Włodzimierz Terlikowski, Jacek Malczewski, Eugeniusz Zak, Wojciech Weiss czy Wacław Taranczewski. 19 marca wszystkie dzieła zostaną zlicytowane.
Wystawa „Sztuka Dawna. XIX w., Modernizm, Międzywojnie”: 9-19 marca 2020, godz. 11-19 (poniedziałek-piątek) i godz. 11-16 (sobota), Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa, wstęp wolny
Aukcja „Sztuka Dawna. XIX w., Modernizm, Międzywojnie”: 19 marca 2020, godz. 19.00, Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa
https://www.desa.pl/pl/aukcje/sztuka-dawna-xix-w-modernizm-miedzywojnie-y2l9/
Sztuka współczesna w Muzeum Warszawy: ścieżka Sztuka wspierania
Koncert Świąteczny w zabytkowej Elektrowni
NOWY PROJEKT CYFROWY - DIGITALIZACJA DÓBR KULTURY WROCŁAWIA
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Muzyka
Krystian Ochman: Uwielbiam musicale i bardzo chciałbym wrócić na taką scenę. Nigdy nie grałem w polskim musicalu, ale mógłbym spróbować
Zwycięzca 11. edycji programu „The Voice of Poland” podkreśla, że ma duży sentyment do amerykańskich musicali. W kilku muzycznych spektaklach już zagrał i nie wyklucza powrotu na scenę właśnie w takiej roli. Krystian Ochman zaznacza, że wolałby się zmierzyć z jakimś testem w języku angielskim, ale polski projekt też byłby dla niego ciekawym wyzwaniem.
Regionalne – Mazowieckie
Większe bezpieczeństwo przechowywanych w magazynach dzieł sztuki. Muzeum Narodowe w Warszawie przeniesie je do nowego budynku
Kupiony ze wsparciem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego budynek przy ulicy Puławskiej będzie służył Muzeum Narodowemu w Warszawie jako magazyn wielkogabarytowych dzieł sztuki. To tu jeszcze w tym roku mają trafić zbiory z magazynu w Tarczynie, który według opinii NIK nie spełnia niezbędnych norm technicznych. W ciągu dwóch–trzech lat w nowym budynku powstanie także przestrzeń wystawiennicza dla kolekcji mebli i wzornictwa należących do MNW.
Problemy społeczne
Czas oczekiwania na usługi opieki długoterminowej jest zbyt długi. Pacjenci i ich rodziny gubią się w skomplikowanym systemie
Zarządzanie opieką długoterminową w Polsce funkcjonuje w rozbiciu na dwa sektory: ochrony zdrowia i pomocy społecznej. Brak koordynacji między nimi powoduje, że opieka jest udzielana fragmentarycznie i nie zawsze efektywnie – wynika z raportu Banku Światowego. Co roku tego typu usług potrzebuje co najmniej pół miliona osób, a czas oczekiwania na nie jest zbyt długi. To efekt m.in. niedofinansowania sektora i braku kadr.