Your KAYA walczy ze wstydem wokół menstruacji – bo „Okres wypada”
Your KAYA, polska marka organicznych produktów menstruacyjnych oraz naturalnych kosmetyków, rusza z kolejną śmiałą kampanią – „Okres wypada” to próba znormalizowania tego, co całkowicie naturalne. Bo skoro dokładnie w tej chwili na całym świecie miesiączkuje 300 milionów kobiet, to dlaczego nadal nas to krępuje?
Your KAYA dąży do oswojenia tematu menstruacji od samego początku. To pierwsza marka w Polsce, która w spotach reklamowych zamieniła niebieską „krew” na realistyczną – czerwoną. Najnowsza kampania z okazji Światowego Dnia Higieny Menstruacyjnej ma na celu prawdziwą rewolucję. W kwietniu tego roku wraz z domem badawczym Kantar marka przeprowadziła badanie na temat postaw wobec okresu. Wynika z niego, że aż 67% Polek zostało wyszydzonych w związku z miesiączką, a 43% spotkało się z dyskryminacją. Dyskryminacja ta przybrała różne formy, takie jak bagatelizowanie lub lekceważenie bólu i złego samopoczucia (32%), wyśmiewanie (17%) czy niegrzeczne bądź głupie komentarze (10%).
Jednocześnie aż 99% (!) Polek ma dolegliwości menstruacyjne – zaliczają się do nich dyskomfort (61%), pogorszenie nastroju, rozdrażnienie i wahania nastroju (ponad 50%), osłabienie (49%), a także nudności i problemy jelitowe (39%).
- Mimo że okres jest stałym i naturalnym element życia kobiet, nadal wiąże się z nim ogromne tabu – opowiada Kaja Rybicka-Gut, współzałożycielka marki – Choć częściowo spodziewaliśmy się takich wyników, to są one niezwykle przykre i pokazują, jak wiele pracy jest przed nami, przed całym społeczeństwem. W praktyce chodzi o to, by dziewczynki nie bały się poprosić o podpaskę, kiedy zaskoczy je okres, zamiast wypychać bieliznę papierem toaletowym. I żeby kobiety nie musiały ze wstydem chować tamponów do rękawa, kiedy wstają od biurka w pracy.
Problematyczny i znamienny jest również fakt, że aż 77% Polek nie może wziąć zwolnienia w szkole lub pracy, gdy menstruują. Jest to z pewnością pokłosie istnienia tabu, które przekłada się na politykę organizacji, ale także na dostępność środków higienicznych. Okazuje się, że 93% kobiet uważa, że podpaski powinny być dostępne bezpłatnie w szkole czy miejscu pracy; dyskusja na ten temat zdaje się jednak nie być zjawiskiem powszechnym, bowiem 26% kobiet wciąż wstydzi się bądź odczuwa skrępowanie z powodu trwającego okresu. Your KAYA podkreśla, że „okres” – Kaja Rybicka-Gut tłumaczy, jak istotna jest bezpośrednia komunikacja:
– Menstruacja wciąż jest tematem tabu, między innymi dlatego, że w naszym języku słowo „okres” zastępuje się niezręcznymi, niepotrzebnie tajemniczymi synonimami miesiączki, jak „te dni”, czerwony mercedes” czy „ciocia z Ameryki”. Kobiety słyszą komentarze typu: „co się tak denerwujesz? Okres masz?”, „okres to nie choroba”, „o takich rzeczach nie powinno się mówić (zwłaszcza przy chłopcach)” albo „nic ci nie jest, przecież nie umierasz”. Nasza kampania to wielka szansa na odczarowanie tematu i zaproszenie do otwartej postawy.
By lepiej zilustrować problem i zachęcić do dyskusji całą Polskę, marka wypuściła spot krążący wokół pytania: „Czy okres wypada?”. Your KAYA przekonuje, że tak! Pierwszym krokiem do znormalizowania miesiączki jest wyjęcie tamponów i podpasek z kieszeni – bo przecież nie są nielegalne. Spot można obejrzeć pod tym linkiem: [link]. Dodatkowo w akcję zostały zaangażowane piosenkarka Iga Ofelia Krefft oraz influencerki Typowa K i Szalina Malina. To trzy różne dziewczyny, których wspólnym mianownikiem są otwartość, śmiałość oraz podejmowaniem rozmów na ważne tematy, również te związane z cielesnością. Idealnie wpasowują się więc w ideę „Okres wypada” – na swoich profilach absolutnie nie wstydzą się tego, co ludzkie.
Kampanii towarzyszy również specjalne wydarzenie we wszystkich drogeriach Rossmann – 27 maja, w przeddzień Światowego Dnia Higieny Menstruacyjnej, każda osoba, która powie przy kasie „Mam okres”, otrzyma darmowe podpaski Your KAYA.
Już dziś wejdź na okreswypada.pl, obejrzyj nasz spot i zacznijmy rozmawiać o miesiączce otwarcie. Powiedzmy razem głośno, że #okreswypada.
Za koncepcję kampanii ze strony Your KAYA odpowiada Magdalena Marzec, za koncepcję, realizację, działania influencerskie, produkcję spotu i wdrożenie kampanii odpowiada grupa kreatywna CUKIER. Spot wyreżyserowała Weronika Ławniczak (Papaya Roster), autorką zdjęć była Marianna Klein (Papaya Roster), scenariusz napisała Patrycja Krekora (CUKIER), a za kreację odpowiada Filip Kniej (CUKIER). Za realizację kampanii w drogeriach Rossmann i działaniach PR współodpowiada zespół Your KAYA: koordynacja Magdalena Mach, grafiki przygotowała Aleksandra Piórkowska, copywriting Marcelina Wójcik. Za działania PR odpowiada agencja Lepont.
Your KAYA to marka, której misją jest dostarczanie (nie tylko) osobom menstruującym produktów bezpiecznych dla ciała i środowiska oraz takich, z którymi kompleksowa troska o siebie staje się prawdziwą przyjemnością. Wierzymy, że inkluzywność i dostęp do ekologicznych środków higienicznych oraz naturalnych kosmetyków o bezpiecznych składach to klucz do budowania świadomego społeczeństwa i efektywnego dbania o Ziemię. Sklep yourkaya.pl opiera się na modelu subskrypcji, dzięki któremu klientki regularnie otrzymują swoje ulubione produkty w korzystniejszych cenach i przerzucają obowiązek pamiętania o zakupach na nas.
Alkoholizm – znaczenie przyczyn i samoregulacji
Zadbaj o swoje zdrowie! Skorzystaj z darmowych badań profilaktycznych
Zadbaj o zdrowie z CH Focus!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Żywienie
Prawie 60 proc. Polaków podejmowało próby odchudzania. U większości efekty były krótkotrwałe i powodowały problemy zdrowotne
Trzech na pięciu Polaków ma za sobą próby odchudzania, a w tej grupie więcej jest kobiet – wynika z raportu Centrum Respo. Odchudzamy się z różnym skutkiem, najczęściej osiągamy efekty, ale okazują się one krótkotrwałe. Może o tym świadczyć informacja, że 54 proc. odchudzających się Polaków w ostatnich pięciu latach podchodziło do diety między dwa a pięć razy, a co 10. nawet częściej. Jak podkreślają autorzy raportu, to, że wielu Polaków się odchudza, nie jest niczym niepokojącym, ale jest kilka czynników, które czynią kulturę dietetyczną toksyczną. Jednym z nich jest wczesny wiek rozpoczynania odchudzania, ale też negatywne skutki diet, również dla zdrowia psychicznego.
Edukacja
Polacy mało wiedzą o instytucji rodzicielstwa zastępczego. Dwie trzecie społeczeństwa nigdy nie spotkało się z tym pojęciem
Aż 64 proc. Polaków nigdy nie spotkało się z pojęciem rodzicielstwa zastępczego zawodowego – wynika z badania przeprowadzonego w marcu br. na zlecenie Fundacji Happy Kids. Najliczniejszą grupą, która nie zna tego pojęcia, stanowią respondenci między 18. a 22. rokiem życia. Co 10. badany nie wie, jaka jest różnica między rodzicem zastępczym a rodzicem adopcyjnym. Zdaniem ekspertów brak świadomości ma konsekwencje dla rozwoju instytucji pieczy zastępczej w Polsce.
Muzyka
Luna: Trochę podupadłam na zdrowiu i mój głos nie działa tak, jak bym chciała. Czuję się bezradna i bezsilna
Przed wyjazdem na Konkurs Eurowizji reprezentantka Polski nie ukrywa, że boryka się z problemami zdrowotnymi, a bezradność i zwątpienie mieszają się z nadzieją i chęcią pokonania swoich słabości. By jak najlepiej zadbać o swoje struny głosowe, na jakiś czas zrezygnowała z koncertów. Teraz robi wszystko, by jej głos wrócił do formy i by mogła godnie się zaprezentować na scenie w Malmö.