Komunikaty PR

Zdążyć przed mrozem

2021-09-22  |  11:03
Biuro prasowe
Kontakt
Best Brands PR
Best Brands PR

Słomińskiego
00-195 Warszawa
bestbrandspr|bestbrandspr.pl| |bestbrandspr|bestbrandspr.pl
0-22 251 66 86
www.bestbrandspr.pl

Mało kto myśli już o zimie, ale do końca roku zostało kilka miesięcy. To wcale niedużo, jeśli planujemy prace ociepleniowe. Przerwane pandemią koronawirusa łańcuchy dostaw nadal mogą odbijać się na dostępności styropianu, a termoizolację należy przecież wykonywać przy określonej pogodzie. Dla osób, które chcą skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej, a nie rozpoczęły jeszcze inwestycji, to również jest ostatni dzwonek.

Wybór styropianu to już najmniejszy problem. Podstawowe pytanie, jakie zazwyczaj zadają sobie właściciele domów, brzmi: biały czy szary? Biały to styropian standardowy, szary nazywany jest też pasywnym i przede wszystkim kojarzony jest z energooszczędnością. „Warto pamiętać, że styropian biały, taki jak np. Fasada Pro 40, oraz szary, taki jak np. Passive Pro 31, różnią się parametrami określającymi ich izolacyjność, ale nie znaczy to, że jeden jest lepszy, bo jest energooszczędny, a drugi gorszy, bo nie jest. To tak nie działa” – podkreśla Dariusz Pruszkowski, doradca techniczny w firmie Styropmin.

Jak zatem to działa? Nowo budowane domu, a także te modernizowane, muszą spełniać te same normy (zaostrzone od stycznia 2021 roku), jeśli chodzi o zapotrzebowanie na energię, niezależnie od tego, jakie materiały budowlane zostaną użyte. Przy wyborze styropianu trzeba zatem mieć na uwadze nie tylko koszty tego materiału, ale też np. grubość warstwy. Ten sam efekt osiągniemy bowiem układając grubszą warstwę styropianu standardowego, co cieńszą warstwę styropianu pasywnego. „To może mieć znaczenie np. dla estetyki elewacji, dlatego tego rodzaju decyzje są podejmowane już na etapie projektu domu” – wskazuje Dariusz Pruszkowski.

Jest to ważne szczególnie w przypadku docieplania domów już istniejących, gdzie płyty styropianowe są po prostu układane na elewacji. Gruba warstwa może być bardziej widoczna i zaburzyć proporcje np. poprzez optyczne złudzenie zmniejszenia okien.

Płyty styropianowe standardowe i pasywne wymagają tej samej dbałości. Po pierwsze nie mogą być narażone na bezpośrednie działanie słońca – zarówno, gdy są przechowywane, jak i już po ułożeniu. Wzrasta wówczas ryzyko ich zniekształcenia. Z drugiej strony prace budowlane – przede wszystkim z powodu wymagań zaprawy klejowej – nie mogą być prowadzone w temperaturze poniżej minus 5 stopni Celsjusza.

Pandemia dotyka termomodernizację

Koniec lata i jesień to zatem ostatni moment na prace ociepleniowe. Tymczasem – jak wskazuje sierpniowy raport Polskiego Instytutu Ekonomicznego – rynek nadal boryka się z niedoborem surowca do produkcji styropianu. Już w kwietniu Polskie Stowarzyszenie Producentów Styropianu wyjaśniało, że to efekt z jednej strony przerwania łańcucha dostaw (zamknięte były dwie fabryki w USA i jedna w Holandii), a z drugiej – dużego zapotrzebowania Chin, które odbudowują się po pandemii.

„Obserwujemy globalne zawirowania bardzo uważnie. Nasza produkcja nie ma zakłóceń i dostawy na rynek są nieprzerwane. Niemniej radzimy osobom, które planują w tym roku prace ociepleniowe, by nie zwlekały z zakupem na ostatnią chwilę” – mówi doradca techniczny w firmie Styropmin.

Trzeba zbierać rachunki

Za (co najmniej) planowanie prac powinny wziąć się też osoby, które chcą skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej, a jeszcze nie rozpoczęły inwestycji. W zeznaniu podatkowym za 2021 rok będzie można odliczyć wydatki na ocieplenie domu (jak i inne związane z ograniczeniem zapotrzebowania na energię). Trzeba mieć je jednak udokumentowane. Warto zatem zadbać o to, by mieć nie tylko faktury za zakup, ale i za wykonanie robót. Maksymalnie jedna osoba (właściciel lub współwłaściciel domu) może odliczyć do 53 tys. zł.

Co ważne, zwłaszcza w kontekście zaczynania inwestycji pod koniec roku, można ją realizować przez trzy lata. Ale nie dłużej: jeśli przedsięwzięcie nie zostanie ukończone w ciągu trzech lat, trzeba będzie zwrócić ulgę.   

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Best Brands PR
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Dom Ciepłe światło i miękkie linie – aranżacja przestrzeni na planie otwartym Biuro prasowe
2024-09-30 | 17:00

Ciepłe światło i miękkie linie – aranżacja przestrzeni na planie otwartym

Dom o 100 m2 użytkowej przestrzeni dla czteroosobowej rodziny. Funkcjonalność w tym przypadku zapewnia nie tylko przemyślany rozkład pomieszczeń, ale również projekt oświetlenia
Dom Paged Meble współpracuje z Maciejem Karpiakiem
2024-09-30 | 16:30

Paged Meble współpracuje z Maciejem Karpiakiem

W dniach 22-25 października br. Paged Meble zadebiutuje na targach Orgatec w Kolonii. Na tę okazję marka przygotowała wyjątkową premierę – krzesło zaprojektowane przez Macieja
Dom Ambasadorzy marki Kontakt-Simon z wizytą w głównej siedzibie Simon w Barcelonie
2024-09-30 | 12:50

Ambasadorzy marki Kontakt-Simon z wizytą w głównej siedzibie Simon w Barcelonie

Barcelona, miasto pełne architektonicznych perełek, artystycznych inspiracji i innowacyjnego ducha, stała się miejscem wyjątkowej wizyty dla Ambasadorów marki Kontakt-Simon. W stolicy

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Margaret: Wymowa języka francuskiego jest dla mnie bardzo wymagająca. Teraz znowu zaśpiewam w tym języku i mam nadzieję, że pójdzie mi lepiej

Wokalistka już po raz drugi w swojej karierze została zaproszona do udziału w show French Touch. Pięć lat temu na scenie towarzyszył jej Willy William i w duecie zaśpiewali utwór „Ego”. Margaret zaznacza, że nie było to łatwe zadanie, bo po prostu nie zna języka francuskiego. I do tej pory w tej kwestii nic się nie zmieniło, bo choć podoba jej się brzmienie tego języka i lubi słuchać Francuzów, to jej samej dużą trudność sprawia wymowa poszczególnych słów. Dlatego też i tym razem liczy na wyrozumiałość artysty, z którym będzie współpracować.

Media

Monika Mrozowska: Wcieliłam się w rolę prowadzącej formatu youtubowo-instagramowego. Testuję menu w restauracjach i rozmawiam z ciekawymi gośćmi

W rozmowie z agencją Newseria Lifestyle aktorka zdradza, że zawodowo jest teraz mocno zaangażowana w dwa projekty. Pracuje nad kolekcją bielizny dla znanej marki i nad kanałem wideo, w którym będzie testowała menu w różnych warszawskich restauracjach i rozmawiała z ciekawymi gośćmi. Przed wakacjami Monika Mrozowska zaskoczyła też diametralną zmianą fryzury, ale jak podkreśla – ta metamorfoza nie była wyrazem ekstrawagancji, nie chodziło też o charakteryzację do nowej roli.

Transport

Pozytywne doświadczenia w podróży mogą poprawić kondycję fizyczną i psychiczną. Naukowcy zbadali to za pomocą teorii fizyki

Naukowcy z Australii sprawdzili, w jakim stopniu turystyka wpływa na naszą kondycję oraz jaki ma wpływ na ciało i psychikę. Wykorzystali do tego teorię stosowaną do tej pory w fizyce. Wnioski nie są jednoznaczne. Podróżowanie sprzyja poprawie zdrowia, pozytywnie oddziałując na najważniejsze układy w organizmie, i opóźnia proces starzenia, ale wyjazdy mogą mieć też negatywne konsekwencje, w postaci np. większego narażenia na choroby zakaźne, wypadki czy przemoc.