Jak chronimy oczy przed UV i co wiemy o okularach przeciwsłonecznych?
Okulary przeciwsłoneczne nieodłącznie kojarzą się z rozpoczynającym się właśnie sezonem wakacyjnym, jednak nie wszyscy wiemy wystarczająco dużo na ich temat. Ponadto wiedza teoretyczna nie zawsze idzie w parze z praktyką. Latem wielu z nas pamięta o ochronie skóry przed słońcem, jednak z ochroną oczu bywa różnie.
44% respondentów ocenia swoją wiedzę o ochronie oczu przed UV przeciętnie, 35% raczej dobrze, a 10% bardzo dobrze. Wyniki badania przygotowanego przez markę wOkularach.pl we współpracy z Elephate pokazują jednak, że w wielu kwestiach przekonania Polaków są błędne, a z niektórymi mitami trzeba rozprawić się raz na zawsze.
Tanie okulary z bazaru lepsze niż żadne? Większość Polaków nie ma racji
42% badanych uważa, że wszystkie okulary z ciemnymi szkłami w jakimś stopniu chronią oczy przed słońcem. Nie jest to prawdą, ponieważ filtr UV nie musi być widoczny na pierwszy rzut oka i nie łączy się bezpośrednio z zabarwieniem szkła. Ponadto aż 61% osób żyje w błędnym przekonaniu, że jakiekolwiek okulary przeciwsłoneczne są lepsze niż żadne. Tymczasem tanie okulary, które są przyciemnione, ale nie zostały wyposażone w odpowiedni filtr UV400, mogą zaszkodzić nam bardziej niż ich brak, gdyż pod ich wpływem źrenica się rozszerza, wpuszczając w głąb oka więcej szkodliwego promieniowania.
Nie tylko u optyka – gdzie jeszcze kupujemy okulary przeciwsłoneczne?
45% respondentów zazwyczaj kupuje okulary przeciwsłoneczne w salonie optycznym, a 20% w autoryzowanym sklepie online z okularami. Jednak nie wszyscy stawiają na sprawdzone i wyspecjalizowane w sprzedaży okularów miejsca. 27% osób nabywa je w sklepach odzieżowych (stacjonarnych lub online), a 24% na platformach zakupowych, takich jak Allegro czy AliExpress. Do kupowania okularów przeciwsłonecznych na bazarze przyznaje się 16% badanych, a w supermarkecie 9%. O tym, że miejsce zakupu okularów przeciwsłonecznych ma olbrzymie znaczenie, przekonuje mistrz optyki Paweł Januchowski:
Okulary przeciwsłoneczne to obecnie jeden z elementów współczesnej mody i bardzo łatwo można je nabyć nawet w większym sklepie spożywczym czy na bazarze. Niestety takie modele często pochodzą z niesprawdzonych źródeł i nie są wyposażone w filtr UV400, który chroni przed szkodliwym promieniowaniem słonecznym. Sama jakość oprawek również pozostawia wiele do życzenia i zdarza się, że nie przetrwają nawet jednego sezonu, gdy będą mocno eksploatowane.
Okulary przeciwsłoneczne najbardziej doceniane na plaży i w samochodzie
Przynajmniej jedną parę okularów przeciwsłonecznych posiada 83% kobiet i 73% mężczyzn. Oznacza to, że wciąż wielu Polaków nie dba o ochronę wzroku przed słońcem. Spośród grupy posiadającej okulary, 3 na 4 badanych najbardziej docenia je podczas urlopu np. nad wodą lub w górach. Do tego 69% respondentów uznaje je za ważne podczas jazdy samochodem, gdyż prowadzenie pojazdu w słoneczny dzień bez odpowiedniej ochrony bywa mało komfortowe, a nawet niebezpieczne. Podobny odsetek docenia okulary przeciwsłoneczne na spacerze, a 1 na 3 ankietowanych podczas uprawiania sportu na świeżym powietrzu.
Więcej na ten temat można przeczytać w raporcie „Czego Polacy nie wiedzą o ochronie oczu przed słońcem? Okulary przeciwsłoneczne w teorii i praktyce” opublikowanym na stronie wOkularach.pl.

Szyna CPM – nowoczesne wsparcie w rehabilitacji po przebytej operacji kolana i biodra

Zdrowie zaczyna się od profilaktyki: Samoleczenie fundamentem nowoczesnej polityki zdrowotnej UE

Cena zaniedbania – ile naprawdę kosztuje brak skutecznej terapii ran?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych
Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Teatr
Alicja Węgorzewska: Trzeba dbać o rozwój kulturalny młodego pokolenia. Chcę zachęcić młodzież do przychodzenia do opery na wielkie dzieła

Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej chce przyciągnąć na widownię coraz młodsze pokolenia, stąd też pomysł na współpracę ze studentami i doktorantami warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego. Owocem jest spektakl „Prawdziwa historia Czarodziejskiego fletu” – nowa interpretacja mozartowskiego arcydzieła. Alicja Węgorzewska zapewnia, że ten tytuł na stałe zagości w repertuarze WOK-u.