Komunikaty PR

Jak dbać o uśmiech na co dzień, by cieszyć się jego zdrowiem na długo?

2023-03-20  |  12:00

Światowy Dzień Zdrowia Jamy Ustnej to coroczna inicjatywa, której celem jest podkreślenie ogromnego wpływu profilaktyki chorób zębów i dziąseł na zdrowie ogólne. Schorzenia jamy ustnej to wyzwanie w skali globalnej, ale także palący problem w Polsce, który dotyczy niemal wszystkich dorosłych[1] i blisko 80 proc. dzieci[2]. O uśmiech można jednak zadbać w prosty sposób – prawidłowe nawyki żywieniowe, odpowiednia higiena, a przede wszystkim regularne wizyty w gabinecie stomatologicznym od najmłodszych lat pozwolą cieszyć się zdrowiem jamy ustnej na długo.

Według alarmujących statystyk Światowej Federacji Dentystycznej z konsekwencjami zaniedbań zdrowia jamy ustnej zmaga się nawet 90 proc. populacji[3]. Próchnica i choroby przyzębia to najczęstsze przyczyny braku odpowiedniej troski o zęby, wywołane również nieprawidłową dietą bogatą w cukier, paleniem tytoniu i nadmiernym spożywaniem alkoholu. Odpowiedzią na niską świadomość znaczenia zdrowia zębów i dziąseł są coroczne obchody Światowego Dnia Zdrowia Jamy Ustnej. Celem kampanii jest zwrócenie uwagi na powszechny problem zaniedbań stanu uzębienia, a także edukacja oraz promowanie odpowiednich nawyków higienicznych i regularnych wizyt w gabinecie stomatologicznym. Tegorocznym hasłem przewodnim akcji jest „Be proud of your mouth” – slogan podkreśla kluczową rolę odpowiedniej troski o zęby już w wieku wczesnodziecięcym, która pozwala „być dumnym ze swojej jamy ustnej” przez całe życie.

W niechlubnej czołówce narodów, które bynajmniej nie mogą być dumne ze swoich uśmiechów są Polacy. Złudzeń nie pozostawia Raport Ministerstwa Zdrowia[4], według którego tylko 1 proc. dorosłych nie ma problemów z zębami. Co więcej, próchnica coraz częściej dotyczy także najmłodszych. Choruje na nią blisko 85 proc. 6-latków i nawet 40 proc. dzieci w wieku do 2 lat. Tendencja występowania schorzeń jamy ustnej rośnie wraz z wiekiem.

Pogarszający się stan uzębienia Polaków to poważne wyzwanie zdrowotne, któremu można w prosty sposób zapobiec. Podstawą codziennej higieny jest pielęgnacja jamy ustnej przy użyciu odpowiedniej szczoteczki, pasty do zębów i nici dentystycznej oraz regularne wizyty u stomatologa. Wczesne rozpoznanie próchnicy i innych chorób jamy ustnej umożliwia podjęcie niezbędnych działań i pozwala cieszyć się zdrowym uśmiechem na długie lata. Eksperci podkreślają – zdrowa jama ustna nie jest jedynie kwestią estetyczną, gdyż wpływa na ogólne samopoczucie i zdrowie całego organizmu.

Przeciwdziałać wysokiemu odsetkowi dzieci z próchnicą pragnie enel-med stomatologia. Chcąc promować zdrowe nawyki i regularne wizyty kontrolne, marka oferuje pacjentom wiele rozwiązań, m.in. w formie ogólnopolskich akcji profilaktycznych w trakcie całego roku. Obecnie, dzięki współpracy enel-med stomatologia, firmy Septodont i Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego, dzieci w całej Polsce mogą wykonać bezpłatne przeglądy i otrzymać bezpłatne leczenie stomatologiczne w ramach akcji „Rozdajemy uśmiechy na zdrowie”. Przeszkodą na drodze do zdrowego uśmiechu nie musi być także dentofobia – w placówkach enel-med stomatologia leczenie zarówno dzieci, jak i dorosłych może być przeprowadzone w narkozie lub sedacji wziewnej. Tym sposobem marka pragnie odczarować wizytę u dentysty, która w wyniku złych doświadczeń z przeszłości bądź zakorzenionego w podświadomości strachu często wywołuje niepotrzebne obawy i stres.

– Codzienna higiena jamy ustnej, odpowiednio dobrana pasta oraz szczoteczka sprzyjają zdrowym i mocnym zębom. Jednak oprócz tych prostych czynności absolutnie kluczowym jest zgłaszanie się przez osoby dorosłe na regularne wizyty przeglądowe co najmniej 2 razy w roku. Natomiast dzieci na  wizyty kontrolne powinny zgłaszać się co 3-4 miesiące. Warto podkreślić, że zadbana jama ustna nie jest jedynie kwestią estetyczną, gdyż ma wpływ także na dobre samopoczucie i zdrowie ogólne. Zarówno powstaniu, jak i przykrym konsekwencjom próchnicy czy chorób przyzębia można łatwo przeciwdziałać – podstawą jest wczesna profilaktyka. Pamiętajmy, że w kwestii zdrowia zawsze lepiej jest zapobiegać niż leczyć, dlatego wizyty u stomatologa powinny odbywać się systematycznie, a nie tylko w momencie pojawienia się bólu czy uszkodzenia zęba. W obliczu istnej pandemii próchnicy wśród najmłodszych rodzice pełnią kluczową rolę jako pierwsi nauczyciele prawidłowych nawyków, którzy powinni dbać o regularne wizyty kontrolne zarówno swoich pociech, jak i własne – podkreśla dr n. med. Marta Markunina, dyrektor medyczna ds. stomatologii w enel-med.

 


[1] https://www.gov.pl/web/zdrowie/zdrowie-jamy-ustnej.

[2] Tamże.

[3] https://www.gov.pl/web/wsse-bydgoszcz/swiatowy-dzien-zdrowia-jamy-ustnej.

[4] Zdrowie jamy ustnej - Ministerstwo Zdrowia - Portal Gov.pl (www.gov.pl)

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Zdrowie Unsplash
2025-07-30 | 12:00

Wpływ stosowania pestycydów na zdrowie ludzi i środowisko

W raporcie ‘Równi i równiejsi? Czas na środki lustrzane w handlu produktami rolnymi’  napisano o szkodliwym wpływie pestycydów na gatunki
Zdrowie Organizacje kobiece apelują do Ministerstwa Zdrowia o działania na rzecz dostępu do antykoncepcji awaryjnej
2025-07-23 | 12:25

Organizacje kobiece apelują do Ministerstwa Zdrowia o działania na rzecz dostępu do antykoncepcji awaryjnej

Sześć organizacji kobiecych wystąpiło ze wspólnym apelem do Ministerstwa Zdrowia, wzywając do pilnych działań na rzecz zapewnienia kobietom w Polsce swobodnego
Zdrowie Zrób sercu przysługę tego lata
2025-07-17 | 14:00

Zrób sercu przysługę tego lata

Wolny czas, plaża, grill, rower – lato to czas odpoczynku i przyjemności. To również świetny czas, by nadrobić zaległości zdrowotne, szczególnie te związane

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

W 2030 roku zetki będą stanowić jedną trzecią globalnej siły roboczej. Ich odmienne od starszej generacji oczekiwania zmienią podejście firm

Wśród kluczowych kryteriów, którymi przedstawiciele pokolenia Z kierują się przy wyborze pracodawcy, są: atrakcyjne wynagrodzenie, atmosfera w firmie i zachowanie równowagi między życiem zawodowym i prywatnym. Trzy czwarte managerów nie jest zadowolonych z młodych absolwentów szkół wyższych, wskazując na ich słabą motywację, brak profesjonalizmu i niskie umiejętności organizacyjne. Analitycy rynku pracy podnoszą, że aby przyciągnąć do siebie młode talenty i utrzymać je w strukturach firmy, pracodawcy muszą wprowadzić szereg zmian, szczególnie w zakresie kultury organizacyjnej.

Muzyka

Dorota Gardias: Moja piosenka nagrana z Bartasem Szymoniakiem odniosła ogromny sukces. Wiążę z nią pewne plany

Prezenterka pogody podkreśla, że ma w życiu kilka pasji, które szczególnie pielęgnuje. Jedną z nich jest śpiewanie. Nuci nie tylko pod prysznicem, ale swoje umiejętności wokalne prezentuje również na eventach, imprezach okolicznościowych i w programach rozrywkowych. Dorota Gardias nie kryje satysfakcji z tego, że kilka miesięcy temu mogła zaśpiewać w duecie z Bartasem Szymoniakiem, a utwór „Wszystko i nic” bardzo przypadł do gustu odbiorcom. Teraz marzy o tym, by móc wykonać go „na żywo” podczas festiwalu.

Media i PR

Reklama suplementów diety przez influencerów podlega pewnym ograniczeniom. Kontrolują to GIS i UOKiK

Rekomendacje influencerów mają znaczenie w wielu kategoriach zakupowych. Z raportu przygotowanego przez Wavemaker „Influencerzy pod lupą: etyka w social mediach” wynika, że 30 proc. internautów bierze je pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowych dotyczących leków i suplementów diety. Reklamy suplementów diety w Polsce podlegają pewnym ograniczeniom. Przykładowo nie można przypisywać im właściwości leczniczych, bo nie są to leki, ani też właściwości wspomagających, które nie są poparte badaniami. Te kwestie sprawdza GIS. UOKiK z kolei może skontrolować poprawne oznaczenie przekazu reklamowego w social mediach.