Ruszają ogólnopolskie badania dotyczące jakości życia z HIV/AIDS
W jakim stopniu stres, a także dawane i otrzymywane wsparcie społeczne wiążą się z poczuciem stygmatyzacji u osób zakażonych wirusem HIV? Odpowiedź na to pytanie postanowili znaleźć naukowcy z Uniwersytetu Warszawskiego i Uniwersytetu SWPS. W sierpniu psychologowie rozpoczęli pierwszy etap badań.
– Rezultaty poprzednich projektów pokazały, jak ważne jest zrozumienie przyczyn, dla których ludzie żyjący z HIV/AIDS odczuwają społeczną presję lub brak akceptacji ze względu na swoją chorobę – tłumaczy dr hab. Marcin Rzeszutek z Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego.
Współpracując z dr hab. Ewą Gruszczyńską, profesor Uniwersytetu SWPS, z Instytutu Psychologii Uniwersytetu SWPS, naukowcy przez najbliższe półtora roku będą przyglądać się biopsychospołecznym aspektom funkcjonowania osób z HIV/AIDS, aby zrozumieć, jak bardzo stres związany z zakażeniem
i wsparcie ze strony innych oddziałuje na ich poziom satysfakcji z życia.
– Jest to wyjątkowy pod względem kompleksowości projekt, który ma na celu podnoszenie rzetelnej wiedzy na temat jakości życia z HIV/AIDS. Wyniki naszych badań mają przyczyniać się do wzmacniania dobrostanu osób zakażonych przez inspirowanie specjalistów w rozwoju adekwatnych metod pomocy psychologicznej – mówi dr hab. Ewa Gruszczyńska z Uniwersytetu SWPS.
Jak uczestniczyć w projekcie?
Badanie jest całkowicie poufne i odbędzie się w trzech etapach realizowanych w odstępie sześciu miesięcy. Jego uczestnicy mogą wypełnić kwestionariusz online, w tym także z wykorzystaniem smartfonów, a sam proces zajmie nie więcej niż około 20 minut. Aby wziąć udział w badaniu, wystarczy przejść
na stronę: https://www.surveymonkey.com/r/mojajakosczycia.
– Badanie prowadzimy przy wsparciu Stowarzyszenia „SIEĆ PLUS”, które od lat pomaga osobom z HIV/AIDS. Aby projekt miał wymierne korzyści dla tej społeczności, za każdą wypełnioną ankietę zobowiązaliśmy się do przekazania 65 złotych dla Stowarzyszenia – mówi prof. Rzeszutek.
Projekt pt. „Poczucie stygmatu HIV/AIDS i jego mechanizmy u osób zakażonych wirusem HIV: Rola stresu mniejszościowego i wsparcia społecznego
w dwóch perspektywach temporalnych” realizowany jest w ramach grantu Narodowego Centrum Nauki.
Czy Twoje codzienne zmęczenie może być objawem głębszego problemu zdrowotnego?
Wrodzona łamliwość kości, obrzęk stawów i wypadanie zębów. Obchodzimy Światowy
Inspirujące spotkanie z Ewą Ewart i Magdą Atkins
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media
Katarzyna Dowbor: Telewizja ma ogromną siłę i dzięki temu mogę zrobić coś dla innych. Nieważne, pod jakimi barwami – ważne, że się pomaga
Szefowa Fundacji TVP z pełnym przekonaniem przyznaje, że jej nowa rola to zarówno ogromne wyzwanie, jak i spełnienie marzeń o niesieniu pomocy innym. Katarzyna Dowbor cieszy się, że znów może pomagać ludziom w różnych kryzysach i w pewnym sensie jest to kontynuacja jej misji z programu „Nasz nowy dom”. Na razie Fundacja TVP wspiera osoby, które ucierpiały podczas niedawnej powodzi, ale pod jej skrzydła mogą też trafić inni potrzebujący.
Gwiazdy
Piotr Zelt: Od dawna weryfikuję swoje nawyki. Gonię też wszystkich z mojego otoczenia, żeby oszczędzali wodę i porządnie segregowali śmieci
Aktor zauważa, że w dzisiejszych czasach ekologiczny styl życia powinien być nie tylko modą, ale wręcz koniecznością. Zwraca bowiem uwagę na przyspieszającą degradację naszego środowiska i konieczność weryfikacji własnych przyzwyczajeń. Dobitnie tłumaczy to również swoim bliskim i mobilizuje ich do odpowiedzialnego postępowania. Zdaniem Piotra Zelta kluczowe jest przede wszystkim oszczędzanie wody, bo za jakiś czas może jej zabraknąć w naszych kranach, a także segregowanie śmieci i ograniczenie zakupów nowych ubrań oraz urządzeń elektronicznych.
Handel
Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
Niemal połowa Polaków kupujących artykuły sportowe ćwiczy kilka razy w tygodniu, a 13 proc. robi to codziennie. Większa aktywność powoduje, że rośnie krajowy rynek artykułów sportowych. W latach 2023–2028 ma to być średnio 6 proc. rocznie – wynika z danych PMR. Polscy konsumenci w coraz większym stopniu zwracają uwagę na technologiczne aspekty i rozwiązania w produktach outdoorowych. Producenci tacy jak Columbia Sportswear inwestują więc coraz więcej w patenty i innowacje. W centrum handlowym Westfield Mokotów w Warszawie został właśnie otwarty drugi w Polsce monobrandowy sklep tej marki.