Komunikaty PR

W mediach społecznościowych mówią o HIV

2022-01-27  |  11:00
Biuro prasowe
Kontakt
Mariola Sarnowska
Alfa Communications

ul. Bonifraterska 17 lok.675
00-203 Warszawa
mariola.biedrzycka|alfacommunications.pl| |mariola.biedrzycka|alfacommunications.pl
502213047
www.alfacommnunications.pl
Do pobrania docx ( 0.38 MB )

Film, który ma przełamywać otaczające HIV tabu, gify informujące o faktach i obalające mity na temat wirusa, pierwsze polskie filtry na Instagramie o detabuizacji HIV – wszystko to przygotowała Fundacja Teraz Wy w ramach akcji „Mówię o HIV”. Cel: dotarcie z wiedzą do osób młodych, dla których media społecznościowe są głównym źródłem informacji. Otwierająca rok 2022 kampania edukacyjna finansowana jest ze środków przyznanych Fundacji w konkursie Pozytywnie Otwarci.

Film dostępny od dziś na profilu Fundacji Teraz Wy na YouTube (Fundacja Teraz Wy). pokazuje ludzi zajętych codziennymi czynnościami, np. składaniem prania albo czytaniem książki. Wydaje im się, że HIV ich nie dotyczy, ale tak nie jest. Autorzy filmu przypominają, że do zakażenia wystarczy jeden niezabezpieczony prezerwatywą stosunek seksualny. Tłumaczą też, że np. całowanie się z osobą zakażoną jest bezpieczne, i że osoby żyjące z HIV mogą mieć zdrowe dzieci.

Skrócona wersja filmu dostępna jest na Instagramie (@fundacja_teraz_wy) i TikToku (teraz.wy).

Filmowi towarzyszą obecne od kilku tygodni na profilach Fundacji Teraz Wy w mediach społecznościowych gify i filtry (Instagram: @fundacja_teraz_wy). Filtrów użyło już kilkadziesiąt osób, a gify zobaczyło ponad 370 tysięcy. Gify służyły do promocji quizu z pytaniami, na które mogli odpowiadać internauci. Z tych odpowiedzi wynika, że poziom wiedzy o HIV jest wciąż bardzo niski.

Aż 17% respondentów sądzi na przykład, że należy dezynfekować miejsca publiczne na wypadek, gdyby np. ławki lub poręczy dotykały osoby żyjące z HIV. To oczywiście nieprawda. Całowanie się z osobą żyjącą z wirusem mylnie za duże ryzyko uważa 22% respondentów, czyli prawie co czwarty. Blisko 50% udzielających odpowiedzi nigdy nie zrobiło testu na HIV. W sumie nic dziwnego, skoro 23% wierzy, że problem HIV ich nie dotyczy. Te liczby pokazują, jak wiele jeszcze trzeba u nas zrobić w obszarze profilaktyki zakażeń tym wirusem i walki ze stygmatyzacją osób seropozytywnych.

„Młodzież ma poważne braki, jeśli chodzi o HIV. Trzeba te luki wyeliminować i po to jest nasza akcja. Dlatego też skupiliśmy się na mediach społecznościowych. Młode osoby spędzają tu mnóstwo czasu, nawiązują i pielęgnują przyjaźnie, szukają treści, inspiracji. W kampanii biorą udział aktywiści, którzy działając na Instagramie i TikToku, na co dzień walczą z tabu i mówią o trudnych tematach. Chcemy skłaniać do myślenia o HIV i zrozumienia, czym jest ten wirus. Tylko problem oswojony przestaje być problemem. Do tego dążymy!” – mówi Martyna Ditbrener, Prezes Zarządu Fundacji Teraz Wy.

„Zakażenie HIV może być dziś postrzegane, jak jedna z wielu chorób przewlekłych, pod warunkiem jednak, że pacjent poddawany jest skutecznej terapii, dzięki której poziom wirusa w jego organizmie jest niewykrywalny. Dostęp do skutecznych leków antyretrowirusowych zapewnia dedykowany osobom żyjącym z HIV Program Polityki Zdrowotnej Ministra Zdrowia. Aby jednak podjąć terapię, trzeba poznać swój status, czyli zrobić test. Dlatego tak ważne są działania przybliżające tę problematykę osobom młodym, które – jak widać z wyników quizu – wiedzą o wirusie za mało, a które są na niego szczególnie narażone. Blisko 70 procent nowych zakażeń HIV wykrywanych w Polsce dotyczy osób pomiędzy 20, a 39 rokiem życia. Połowa z nich nie ma jeszcze 30 lat” – powiedział Paweł Mierzejewski z Gilead Sciences, koordynator programu Pozytywnie Otwarci.

***

Celem programu Pozytywnie Otwarci jest promocja profilaktyki HIV oraz wiedzy o możliwościach normalnego życia z wirusem. W ramach programu organizowany jest konkurs dla instytucji, które chciałyby prowadzić lub już prowadzą programy w obszarach edukacji i aktywizacji, a także profilaktyki i diagnostyki HIV/AIDS. Partnerami Programu są Prezydent m.st. Warszawy, Krajowe Centrum ds. AIDS, Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego PZH – Państwowy Instytut Badawczy, „Służba Zdrowia”, wydawnictwo Termedia oraz firma Gilead Sciences, która w ciągu ostatnich jedenastu lat przeznaczyła ponad 2 miliony złotych na granty pozwalające realizować projekty konkursowe.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Alfa Communications
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Zdrowie Unsplash
2025-07-30 | 12:00

Wpływ stosowania pestycydów na zdrowie ludzi i środowisko

W raporcie ‘Równi i równiejsi? Czas na środki lustrzane w handlu produktami rolnymi’  napisano o szkodliwym wpływie pestycydów na gatunki
Zdrowie Organizacje kobiece apelują do Ministerstwa Zdrowia o działania na rzecz dostępu do antykoncepcji awaryjnej
2025-07-23 | 12:25

Organizacje kobiece apelują do Ministerstwa Zdrowia o działania na rzecz dostępu do antykoncepcji awaryjnej

Sześć organizacji kobiecych wystąpiło ze wspólnym apelem do Ministerstwa Zdrowia, wzywając do pilnych działań na rzecz zapewnienia kobietom w Polsce swobodnego
Zdrowie Zrób sercu przysługę tego lata
2025-07-17 | 14:00

Zrób sercu przysługę tego lata

Wolny czas, plaża, grill, rower – lato to czas odpoczynku i przyjemności. To również świetny czas, by nadrobić zaległości zdrowotne, szczególnie te związane

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Motoryzacja

Edukacja

Poznanie osobowości kota kluczem do prawidłowej opieki nad nim. Wsparciem może być spotkanie z behawiorystą

Z ogólnopolskiego badania „Zachowanie, osobowość i codzienność kotów” przeprowadzonego przez WHISKAS wynika, że aż 85 proc. opiekunów traktuje koty jako pełnoprawnych członków rodziny, 65 proc. uważa je za swoich najlepszych przyjaciół, a 61 proc. – za powierników codziennych myśli i emocji. Koty potrzebują jednak odpowiedzialnej opieki. Podobnie jak ludzie, mają różne typy osobowości i potrzeby behawioralne, których zaspokajanie jest kluczem do osiągnięcia kociego dobrostanu. W przypadku zauważenia niepokojących objawów u swojego pupila pomocna może być rozmowa z behawiorystą.

Media

Hubert Urbański: Teraz uczestnicy „Milionerów” przejdą wieloetapowe castingi. Chcemy mieć osoby z największą wiedzą

Gospodarz teleturnieju zdradza, że teraz format nagrywany jest w bardziej nowoczesnym studio. Zmieniły się także zasady castingu. Zanim bowiem dany uczestnik zostanie zaproszony do studia i stanie do walki o nagrodę główną, musi przejść wnikliwą weryfikację online. Hubert Urbański uważa, że pozwala to na dokładniejszą ocenę potencjału każdego kandydata i w ten sposób udaje się wybrać najlepszych z najlepszych, więc poziom będzie niezwykle wysoki.