W mediach społecznościowych mówią o HIV
Alfa Communications
ul. Bonifraterska 17 lok.675
00-203 Warszawa
mariola.biedrzycka|alfacommunications.pl| |mariola.biedrzycka|alfacommunications.pl
502213047
www.alfacommnunications.pl
Film, który ma przełamywać otaczające HIV tabu, gify informujące o faktach i obalające mity na temat wirusa, pierwsze polskie filtry na Instagramie o detabuizacji HIV – wszystko to przygotowała Fundacja Teraz Wy w ramach akcji „Mówię o HIV”. Cel: dotarcie z wiedzą do osób młodych, dla których media społecznościowe są głównym źródłem informacji. Otwierająca rok 2022 kampania edukacyjna finansowana jest ze środków przyznanych Fundacji w konkursie Pozytywnie Otwarci.
Film dostępny od dziś na profilu Fundacji Teraz Wy na YouTube (Fundacja Teraz Wy). pokazuje ludzi zajętych codziennymi czynnościami, np. składaniem prania albo czytaniem książki. Wydaje im się, że HIV ich nie dotyczy, ale tak nie jest. Autorzy filmu przypominają, że do zakażenia wystarczy jeden niezabezpieczony prezerwatywą stosunek seksualny. Tłumaczą też, że np. całowanie się z osobą zakażoną jest bezpieczne, i że osoby żyjące z HIV mogą mieć zdrowe dzieci.
Skrócona wersja filmu dostępna jest na Instagramie (@fundacja_teraz_wy) i TikToku (teraz.wy).
Filmowi towarzyszą obecne od kilku tygodni na profilach Fundacji Teraz Wy w mediach społecznościowych gify i filtry (Instagram: @fundacja_teraz_wy). Filtrów użyło już kilkadziesiąt osób, a gify zobaczyło ponad 370 tysięcy. Gify służyły do promocji quizu z pytaniami, na które mogli odpowiadać internauci. Z tych odpowiedzi wynika, że poziom wiedzy o HIV jest wciąż bardzo niski.
Aż 17% respondentów sądzi na przykład, że należy dezynfekować miejsca publiczne na wypadek, gdyby np. ławki lub poręczy dotykały osoby żyjące z HIV. To oczywiście nieprawda. Całowanie się z osobą żyjącą z wirusem mylnie za duże ryzyko uważa 22% respondentów, czyli prawie co czwarty. Blisko 50% udzielających odpowiedzi nigdy nie zrobiło testu na HIV. W sumie nic dziwnego, skoro 23% wierzy, że problem HIV ich nie dotyczy. Te liczby pokazują, jak wiele jeszcze trzeba u nas zrobić w obszarze profilaktyki zakażeń tym wirusem i walki ze stygmatyzacją osób seropozytywnych.
„Młodzież ma poważne braki, jeśli chodzi o HIV. Trzeba te luki wyeliminować i po to jest nasza akcja. Dlatego też skupiliśmy się na mediach społecznościowych. Młode osoby spędzają tu mnóstwo czasu, nawiązują i pielęgnują przyjaźnie, szukają treści, inspiracji. W kampanii biorą udział aktywiści, którzy działając na Instagramie i TikToku, na co dzień walczą z tabu i mówią o trudnych tematach. Chcemy skłaniać do myślenia o HIV i zrozumienia, czym jest ten wirus. Tylko problem oswojony przestaje być problemem. Do tego dążymy!” – mówi Martyna Ditbrener, Prezes Zarządu Fundacji Teraz Wy.
„Zakażenie HIV może być dziś postrzegane, jak jedna z wielu chorób przewlekłych, pod warunkiem jednak, że pacjent poddawany jest skutecznej terapii, dzięki której poziom wirusa w jego organizmie jest niewykrywalny. Dostęp do skutecznych leków antyretrowirusowych zapewnia dedykowany osobom żyjącym z HIV Program Polityki Zdrowotnej Ministra Zdrowia. Aby jednak podjąć terapię, trzeba poznać swój status, czyli zrobić test. Dlatego tak ważne są działania przybliżające tę problematykę osobom młodym, które – jak widać z wyników quizu – wiedzą o wirusie za mało, a które są na niego szczególnie narażone. Blisko 70 procent nowych zakażeń HIV wykrywanych w Polsce dotyczy osób pomiędzy 20, a 39 rokiem życia. Połowa z nich nie ma jeszcze 30 lat” – powiedział Paweł Mierzejewski z Gilead Sciences, koordynator programu Pozytywnie Otwarci.
***
Celem programu Pozytywnie Otwarci jest promocja profilaktyki HIV oraz wiedzy o możliwościach normalnego życia z wirusem. W ramach programu organizowany jest konkurs dla instytucji, które chciałyby prowadzić lub już prowadzą programy w obszarach edukacji i aktywizacji, a także profilaktyki i diagnostyki HIV/AIDS. Partnerami Programu są Prezydent m.st. Warszawy, Krajowe Centrum ds. AIDS, Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego PZH – Państwowy Instytut Badawczy, „Służba Zdrowia”, wydawnictwo Termedia oraz firma Gilead Sciences, która w ciągu ostatnich jedenastu lat przeznaczyła ponad 2 miliony złotych na granty pozwalające realizować projekty konkursowe.

Mustela Stelatopia+ zwycięzcą Rankingu TOP10 Emolienty 2025

Czy siedzący tryb życia powoduje żylaki u mężczyzn?

Wzrost alergii wśród dzieci. Wczesne rozpoczęcie leczenia może zatrzymać jej dalszy rozwój, zapobiec ciężkim powikłaniom i astmie
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Maciej Pertkiewicz: Darek „Stolarz” szukał swojej drogi zawodowej i znalazł ją w Polsacie. Jest on dla programu bardzo cenną postacią
Architekt zaznacza, że praca przy realizacji programu „Nasz nowy dom” to dla niego nie tylko ciekawe doświadczenie zawodowe, ale także możliwość spotkania na swojej drodze różnych fachowców. Jedną z takich niezwykle zdolnych i kreatywnych osób jest niewątpliwie Darek „Stolarz”, który niedawno dołączył do popularnego formatu Polsatu. Maciej Pertkiewicz już dostrzega plusy tej współpracy i wierzy, że przed nimi jeszcze wiele nietuzinkowych projektów.
Handel
Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.
Problemy społeczne
Do 2029 roku rynek pracy skurczy się o milion pracowników. Przedsiębiorcy wskazują, jak zaktywizować cztery wykluczone dotąd zawodowo grupy [DEPESZA]

W latach 2020–2029 zmiana struktury społecznej doprowadzi do skurczenia się rynku pracy aż o milion pracowników. Trend ten wymusi na pracodawcach konieczność podejmowania konkretnych działań zmierzających do aktywizacji pomijanych dotąd grup społecznych. – Inkluzywność to nie tylko kwestia etyczna, to strategiczna odpowiedź na kryzys demograficzny i niedobór siły roboczej – wskazuje Związek Przedsiębiorców i Pracodawców.