Znamy kalendarz wydarzeń Operacji Rzeka 2021
Operacja Rzeka Sztab Główny
ul. Zamkowa 1
21-505 Janów Podlaski
iza|operacjarzeka.pl| |iza|operacjarzeka.pl
+40609900492
www.operacjarzeka.pl
Właśnie rusza rejestracja sztabów do 3. edycji Operacji Czysta Rzeka. Wraz z początkiem wiosny (22 marca) nastąpi inauguracja akcji sprzątania rzek i okolic w plenerze. Przez prawie miesiąc będą trwały akcje lokalne, natomiast 17 kwietnia odbędzie ich się finał. Organizatorzy zachęcają do kumulacji działań właśnie tego dnia.
Operacja Rzeka w Światowy Dzień Wody
Akcje sprzątania rzek i okolic w ramach Operacja Rzeka 2021 ruszą 22 marca, w dniu kiedy przypada Światowy Dzień Wody (ang. World Water Day). To święto ustanowione przez Zgromadzenie Ogólne ONZ rezolucją z 1992 roku ma przypominać, że wielu mieszkańców naszej planety – obecnie ok. 800 milionów ludzi – cierpi z powodu braku dostępu do czystej wody pitnej. Oznacza to utrudnienia związane z kąpielą czy toaletą, ale także śmiertelne choroby oraz mniejsze szanse życiowe kobiet i dziewczynek, spędzających długie godziny na wędrówkach do studni, które mogłyby ten czas poświęcić nauce lub pracy zarobkowej i wyrwać się z nędzy.
„Choć wydaje się, że problem dostępu do wody pitnej nie dotyczy Polaków, sytuacja Polski wcale nie jest wesoła. Jesteśmy dumni z naszych rzek, mokradeł i jezior, jednak polskie zasoby naturalne są skromne, porównywalne z zasobami Egiptu. Mamy najmniej wody spośród wszystkich krajów europejskich i amerykańskich, a także w porównaniu z wieloma krajami środkowej Afryki czy południowej i środkowej Azji. Dlatego z naszą akcją ruszamy symbolicznie właśnie tego dnia. Chcemy pokazać, że troska o zasoby wodne, o przyrodę, ma nie tylko wymiar lokalny, ale ma przełożenie na problemy globalne. Wszyscy jesteśmy mieszkańcami jednej planety i musimy o nią dbać. Jesteśmy to winni przyszłym pokoleniom. Możemy zatroszczyć się o czyste rzeki i okolice, wolne od śmieci. Jeśli więc już wiesz, gdzie chcesz posprzątać, zbierz wolontariacką ekipę i dopełnij formalności, rejestrując sztab na naszej stronie internetowej do 6 kwietnia” – zachęca do udziału w akcji Daniel Parol, pomysłodawca i organizator Operacji Czysta Rzeka.
Wolontariusze mogą zgłaszać się do 10 kwietnia, dopisując się do już zarejestrowanych sztabów na naszej stronie. Uczestnikiem akcji może zostać osoba dorosła, natomiast osoby poniżej 18. roku życia mogą wziąć w niej udział wyłącznie pod opieką i odpowiedzialnością rodziców lub dorosłych opiekunów.
Akcje lokalne
Od 22 marca do 17 kwietnia będzie można przeprowadzać akcje w całej Polsce. To od tego, ile sztabów i wolontariuszy się zarejestruje, zależy, ile takich akcji się odbędzie i w jakich miejscach.
„Przypominamy, że nie musimy sprzątać wyłącznie okolic położonych blisko rzek czy nad wodą. Jeśli znajdują się obok Was atrakcyjne przyrodniczo miejsca i chcecie zadbać o ich czystość, to zapraszamy to udziału w naszej akcji. Nikogo nie wykluczamy. Zapraszamy wszystkich chętnych do zakasania rękawów i chwycenia worków w swoje ręce!” – mówi Daniel Parol.
Kumulacja akcji zaplanowana jest na 17 kwietnia. Odbędzie się wtedy finał największej inicjatywy sprzątania rzek i okolic. Oznacza to, że tego dnia najwięcej sztabów zorganizuje porządkowanie swoich okolic. W ciągu kolejnego tygodnia organizatorzy podsumują akcje sprzątania z całej Polski.
Natomiast podsumowanie całej akcji odbędzie się 29 sierpnia w Janowie Podlaskim.
„Jeśli z jakichś powodów, nie możesz z nami posprzątać, a idea ochrony przyrody jest Ci bliska, zapraszamy do wsparcia akcji poprzez Bank Kontenerów. Zgromadzone tam środki pokryją koszt zagospodarowania odpadów, których nie zechcą odebrać samorządy czy lokalni operatorzy” – dodaje organizator.
Harmonogram Operacji Rzeka 2021
5 MARCA - OTWARCIE REJESTRACJI SZTABÓW
22 MARCA - INAUGURACJA AKCJI CZYSTA RZEKA 2021 (od tego dnia niemal przez miesiąc można organizować akcje lokalne)
6 KWIETNIA - ZAMKNIĘCIE REJESTRACJI SZTABÓW
10 KWIETNIA - ZAMKNIĘCIE REJESTRACJI WOLONTARIUSZY
17 KWIETNIA - FINAŁ AKCJI CZYSTA RZEKA 2021 (tego dnia nastąpi kumulacja akcji lokalnych)
29 SIERPNIA - PODSUMOWANIE OPERACJI RZEKA 2021
Organizatorzy przypominają, że tegoroczna edycja odbywa się w reżimie obostrzeń związanych z pandemią COVID-19. Dlatego proszą o śledzenie komunikatów na stronie internetowej www.operacjarzeka.pl, które na bieżąco będą uwzględniać nowe wytyczne.
Operacja Czysta Rzeka
To pierwsza w historii skoordynowana akcja społecznego sprzątania rzek na całej ich długości, z uwzględnieniem dopływów, a także brzegów i okolicy. Ma na celu zaangażowanie lokalnych społeczności, samorządów, organizacji pozarządowych, a także turystów do posprzątania rzek i terenów wokół, a w ciągu roku do utrzymania tam czystości. To także akcja edukacyjna i społeczna zakładająca w długiej perspektywie wpływanie na zachowania i postawy obywateli wyrażające dbałość o środowisko lokalne, w którym na co dzień żyją, z którego korzystają, i z którego w przyszłości będą korzystać następne pokolenia. Początkowo miała dotyczyć jedynie rzeki Bug, ale szybko okazało się, że są chętni do propagowania idei w całej Polsce. Dzięki temu w pierwszej edycji ponad 2000 wolontariuszy zorganizowanych w ponad 80 sztabów uprzątnęło polskie rzeki z ponad 55 ton śmieci. Druga edycji odbyła się jedynie częściowo ze względu na ogłoszenie sytuacji epidemicznej w naszym kraju związanej z koronawirusem. Przekształciła się wówczas w akcję Operacja Rzeka dla Szpitali.
Co roku akcję wspierają samorządy, organizacje pozarządowe, przedsiębiorcy, największe wypożyczalnie sprzętu pływającego oraz lokalni liderzy, media i przedstawiciele życia publicznego tacy jak: Jacek Kleyff, Andrzej Stasiuk, Adam Nowak i Raz Dwa Trzy, Stanisław Soyka, Urszula Dudziak, Kayah, Marek Kamiński, Anna Maruszeczko, o. Tomasz Dostatni, prof. Stanisław Baj, dr Andrzej Kruszewicz, o. Leon Knabit, Justyna Steczkowska, Beata Sadowska czy śp. Aleksander Doba.
Pomysłodawcą i organizatorem Operacji Czysta Rzeka jest Wydawnictwo 5 Strona - wydawca magazynu Kraina Bugu. Partnerem strategicznym jest Grupa Arche. Sponsorem oficjalnym: Epson. Wśród sponsorów wspierających znaleźli się: DHL, Bank Ochrony Środowiska, York PL, a partnerami oficjalnymi są Aquaphor, Swonco, Decathlon oraz Drukarnia Standruk. Toyota Auto Podlasie ma status partnera logistycznego.

Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Żywienie

Dorota Szelągowska: W moim rodzinnym domu się nie przelewało. Od mamy i babci się nauczyłam, jak ugotować coś z niczego
Prezenterka zaznacza, że dużo czasu spędza w kuchni i jak przekonuje, zawsze da się przyrządzić coś smacznego, nawet gdy pod ręką nie ma zbyt wielu produktów. Tego nauczyła się w rodzinnym domu. Dorota Szelągowska uwielbia kulinarne eksperymenty, dlatego też chętnie podgląda, jak gotują inni i z ich pomysłów również czerpie inspiracje.
Nauka
MNiSW reaguje na problemy psychiczne w środowisku akademickim. Specjalny zespół ma opracować skuteczne rozwiązania

W środowisku naukowym rośnie świadomość znaczenia dobrostanu psychicznego i potrzeby budowania bezpiecznego miejsca – zarówno dla studentów, jak i kadry akademickiej. Z badania SWPS wynika, że wiele osób w tym środowisku zmaga się z silnym stresem, wypaleniem zawodowym oraz zaburzeniami lękowymi i depresyjnymi. Do tego dochodzi także coraz częściej występujący problem mobbingu i dyskryminacji. Tematem zajmuje się MNiSW, powołując specjalny międzyresortowy zespół, ale też same uczelnie.
Media
Maciej Dowbor: Domówki i rolki przyniosły nam dużo większą popularność niż telewizja. Ludzie nas odbierają jak dobrych znajomych

Prezenter przyznaje, że domówki online i publikowane w mediach społecznościowych rolki pozwoliły im zbudować mocną pozycję w cyfrowym świecie. Dzięki nim zyskali dużo większą popularność niż z racji udziału w różnych projektach telewizyjnych czy serialowych. Maciej Dowbor odczuwa dużą satysfakcję z tego, że ich działalność internetowa przyciąga miliony odbiorców, zainteresowanie proponowanymi przez nich treściami nie słabnie, a widzowie, z którymi się spotykają na ulicy, traktują ich jak dobrych znajomych.