Jack Wolfskin przychodzi z pomocną „łapą” i obala popularne mity o wilkach
Obraz wilka jako niebezpiecznego drapieżnika, który atakuje nie tylko inne zwierzęta hodowlane, ale także ludzi, mylnie kreuje w naszych umysłach wiele nieprawdziwych stereotypów. Marka Jack Wolfskin dzięki współpracy m.in. z Michałem Figurą, przyrodnikiem oraz tropicielem dzikich zwierząt, Stowarzyszeniem dla Natury „Wilk” oraz Fundacją „Mysikrólik” chce pokazać swoim odbiorcom prawdziwe oblicze tych szlachetnych zwierząt i zachęcić do udzielania wsparcia organizacjom, które zajmują się nimi na co dzień.
O wilkach krąży wiele nieprawdziwych mitów. Jeden z najpopularniejszych dotyczy rzekomego wycia do księżyca, które to usłyszane nocą w lesie potrafi przestraszyć potencjalnych spacerowiczów. Wilki nie wyją jednak do księżyca, żeby zaznaczyć swoją obecność lub odstraszyć inne drapieżniki. Na podstawie badań wykonanych przez Instytut Biologii Ssaków udało się ustalić, że wilki za pomocą wycia zwyczajnie komunikują się między członkami własnej rodziny. Najczęściej służy ono zlokalizowaniu się wzajemnie w lesie czy zawołaniu szczeniąt na jedzenie po zakończonych łowach.
Wielokrotnie powtarzanym stereotypem dotyczącym wilków jest także ten, który mówi, że często atakują one zwierzęta hodowlane, a tym samym stanowią zagrożenie dla żyjących w okolicy ludzi, jednak w ich naturze zdecydowanie nie leży atakowanie człowieka. Wilki to drapieżniki i aby przeżyć muszą polować na pożywienie, które w dużej mierze stanowią dla nich duże ssaki kopytne. Te w wyniku ewolucji stały się jednak znacznie skuteczniejsze w uciekaniu przed wilkami niż wilki ich w atakowaniu. Z tego względu wilki niekiedy polują na zwierzęta hodowlane, jeśli nie są one odpowiednio zabezpieczone przed tego typu atakami. Ogrodzenie czy łańcuch stanowią dla nich duże ułatwienie w polowaniu, do którego zmusza je instynkt przetrwania. Warto jednak zauważyć, że w Polsce istnieje system odszkodowań za szkody powstałe w wyniku ataku zwierząt objętych ochroną. W 2020 r. kwota wypłacona na szkody wyrządzone przez wilki stanowiła jedynie 4,5% całości przeznaczonego na ten cel funduszu, podczas gdy dwadzieścia razy więcej wypłacono za szkody, których dokonały w rolnictwie bobry. O tym, jak skutecznie ochronić swoje zwierzęta, można przeczytać w „Poradniku ochrony zwierząt hodowlanych przed wilkami” na stronie Stowarzyszenia dla Natury „Wilk”.
Bardzo często uważa się, że wilki żyją w watahach, którym przewodniczy samiec alfa. Otóż nic bardziej mylnego – wilki żyją i przemieszczają się w obrębie grup rodzinnych, którymi kieruje nie tyle jeden osobnik, co para rodzicielska. Wilki nie walczą o przywództwo w grupie, ponieważ kierują się i podporządkowują osobnikom najstarszym i z największym doświadczeniem, którymi w większości przypadków są po prostu rodzice. Co ciekawe, wilki to także urodzeni romantycy, ponieważ między parą rodziców rzadko kiedy dochodzi do „rozwodów”. Para wilków prawie zawsze rozstaje się tylko wskutek śmierci jednego z partnerów.
Dzięki objęciu wilków ochroną na terenie całej Polski w 1998 r. ich liczebność na przestrzeni lat nieco wzrosła, jednak w porównaniu do innych dzikich zwierząt zamieszkujących polskie lasy jest ona ciągle na bardzo niskim poziomie. Na rok 2019 r. liczebność wilków oceniono na ok. 2 000 osobników, podczas gdy populacja saren liczyła ponad 900 tys. osobników. Marka Jack Wolfskin pragnie zwrócić uwagę na piękno tych dzikich zwierząt oraz uporać się z mylnymi stereotypami, które przedstawiają je jako zagrożenie dla spacerowiczów w lesie, a także zachęcić do angażowania się w akcje niosące im pomoc. Zgodnie z hasłem „We Live To Discover”, wilczy brand skłania do odkrywania otaczającej nas przyrody, ale także zwracania uwagi na towarzyszące jej problemy.

Bezpieczne święta i sylwester z pupilem

„Woda opadła, psy zostały” – teraz czas na Łódź!

Gwiazdka z nieba dla bezdomnych zwierząt – Psi Targ vol. 8 w Galerii Turzyn
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Seriale

Marta Wierzbicka: Konsultantka scen medycznych na planie serialu uważa, że w realu potrafiłabym już zrobić cesarskie cięcie. To jest bardzo duży komplement
Aktorka przyznaje, że podczas pracy na planie serialu „Szpital św. Anny” przekonała się, że niektóre procedury medyczne nie są tak proste, jak może się wydawać. Ruchy lekarza muszą być bowiem niezwykle precyzyjne i dobrze przemyślane, bo mały błąd może kosztować ludzkie życie. Marta Wierzbicka zaznacza też, że wiele uczy się od obecnego podczas kręcenia zdjęć konsultanta i dzięki roli w tej produkcji potrafi już nie tylko zszyć ranę, ale także mogłaby zrobić cesarskie cięcie.
Sport
Coraz lepsze perspektywy dla branży fitness. Sieć Xtreme Fitness Gyms zapowiada rozwój również poza Polską

Ponad połowa Polaków deklaruje aktywność fizyczną co najmniej raz w tygodniu. Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie BIG InfoMonitor, w 2025 roku 14 proc. osób planuje zwiększyć wydatki na siłownię, dietę oraz wizyty u specjalistów. W odpowiedzi na rosnące zainteresowanie sieci fitness dynamicznie rozwijają swoją działalność i dostosowują liczbę placówek do popytu. Xtreme Fitness Gyms zamierza do 2027 roku uruchomić 227 lokalizacji, w tym roku ma też powstać około 10 placówek Xtreme KiDS przeznaczonych dla dzieci. W planach jest również ekspansja zagraniczna.
Konsument
Klienci oczekują od salonów optycznych nie tylko profesjonalnych badań wzroku. Ważne jest także doradztwo w doborze oprawek

Coraz więcej osób w Polsce zmaga się z wadami wzroku. Świadczy o tym także rosnąca z roku na rok liczba skierowań do optometrystów, którzy profesjonalnie dobierają okulary lub soczewki korekcyjne. Klienci oczekują od salonów optycznych właściwej opieki konsumenckiej, kompetencji oraz indywidualnego potraktowania. Dlatego, aby wyróżnić się na rynku optycznym, sieć salonów optycznych OKKO, których właścicielem jest Medicover, stawia na połączenie kompleksowej opieki optometrycznej z doradztwem stylistów.