Naucz młodzieńca jeść dobrze – wysłodki w diecie
Pierwsze kilka lat „wychowania konia” są najważniejsze, zarówno pod kątem dyscypliny, jak i przemian w organizmie. Dobrze zbilansowane posiłki wpływają np. na wyniki młodych koni konkursowych, jak i siłę koni rekreacyjnych. W każdym przypadku taki koń lepiej znosi obciążenia, nie tracąc ważnych substancji odżywczych. Młody koń od najmłodszych lat uczy się także smaku, a od tego będzie zależeć czy będzie jadł dużo, czy będzie jedzenia unikał.
Podobnie jak w diecie koni starszych, młodym koniom potrzebna jest pasza objętościowa uzupełniona dodatkami energetycznymi. Dobrym rozwiązaniem mogą być wysłodki buraczane, np. z otrębami czy sieczką z lucerny.
Wysłodki buraczane są lepszym rozwiązaniem niż owies, który doda energii, jednak tylko na chwilę. Wysłodki mogą pomóc w chwilowej niedowadze, a także łatwo się je podaje („młodziaki” lubią paszę półmokrą, najlepiej po godzinnym namoczeniu, zwłaszcza ze względu na słodki i apetyczny dla nich smak i zapach). Zalecane jest podawanie pokarmu w małych ilościach a częściej (najlepiej 3-4 razy dziennie), najlepiej o ustalonych porach dnia.
Należy pamiętać, że młody koń to i większe zapotrzebowanie na takie składniki jak wapno czy fosfor. Warto więc dietę wysłodkową bilansować – odpowiedni stosunek wapnia do fosforu u koni młodych to 1:1. Nie należy pominąć witamin i przeciwutleniaczy, które mają niebagatelnie ważne zadanie: wzmacniają, zwiększają odporność i mięśnie konia (należy wprowadzić do diety m.in. wit. A, C, K, D, E).
Niemelasowane wysłodki buraczane Tofi Horses zostały poddane analizie pokarmowej i zawierają w swoim składzie wapń w ilości 0,72 % suchej masy oraz 0,03 % fosforu, dodatkowo średnio 8-10 % białka, 7% cukrów i średnio 12-16 MJ/kg energii strawnej. Znaczną część – 16% w wysłodkach stanowi samo włókno, które jest jednym z najważniejszych elementów prawidłowej diety konia.
Niedawno wspólnie z Uniwersytetem Rolniczym im. Hugona Kołłątaja w Krakowie, Tofi Horses wykazało, że najlepszą i najsmaczniejszą dla koni formą wysłodek jest forma namaczana 1h w ciepłej wodzie (lub 2h w wodzie zimnej) z dodatkami – np. otrębami, owocami i warzywami.

Bezpieczne święta i sylwester z pupilem

„Woda opadła, psy zostały” – teraz czas na Łódź!

Gwiazdka z nieba dla bezdomnych zwierząt – Psi Targ vol. 8 w Galerii Turzyn
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Seriale

Marta Wierzbicka: Konsultantka scen medycznych na planie serialu uważa, że w realu potrafiłabym już zrobić cesarskie cięcie. To jest bardzo duży komplement
Aktorka przyznaje, że podczas pracy na planie serialu „Szpital św. Anny” przekonała się, że niektóre procedury medyczne nie są tak proste, jak może się wydawać. Ruchy lekarza muszą być bowiem niezwykle precyzyjne i dobrze przemyślane, bo mały błąd może kosztować ludzkie życie. Marta Wierzbicka zaznacza też, że wiele uczy się od obecnego podczas kręcenia zdjęć konsultanta i dzięki roli w tej produkcji potrafi już nie tylko zszyć ranę, ale także mogłaby zrobić cesarskie cięcie.
Sport
Coraz lepsze perspektywy dla branży fitness. Sieć Xtreme Fitness Gyms zapowiada rozwój również poza Polską

Ponad połowa Polaków deklaruje aktywność fizyczną co najmniej raz w tygodniu. Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie BIG InfoMonitor, w 2025 roku 14 proc. osób planuje zwiększyć wydatki na siłownię, dietę oraz wizyty u specjalistów. W odpowiedzi na rosnące zainteresowanie sieci fitness dynamicznie rozwijają swoją działalność i dostosowują liczbę placówek do popytu. Xtreme Fitness Gyms zamierza do 2027 roku uruchomić 227 lokalizacji, w tym roku ma też powstać około 10 placówek Xtreme KiDS przeznaczonych dla dzieci. W planach jest również ekspansja zagraniczna.
Konsument
Klienci oczekują od salonów optycznych nie tylko profesjonalnych badań wzroku. Ważne jest także doradztwo w doborze oprawek

Coraz więcej osób w Polsce zmaga się z wadami wzroku. Świadczy o tym także rosnąca z roku na rok liczba skierowań do optometrystów, którzy profesjonalnie dobierają okulary lub soczewki korekcyjne. Klienci oczekują od salonów optycznych właściwej opieki konsumenckiej, kompetencji oraz indywidualnego potraktowania. Dlatego, aby wyróżnić się na rynku optycznym, sieć salonów optycznych OKKO, których właścicielem jest Medicover, stawia na połączenie kompleksowej opieki optometrycznej z doradztwem stylistów.