Naucz młodzieńca jeść dobrze – wysłodki w diecie
Pierwsze kilka lat „wychowania konia” są najważniejsze, zarówno pod kątem dyscypliny, jak i przemian w organizmie. Dobrze zbilansowane posiłki wpływają np. na wyniki młodych koni konkursowych, jak i siłę koni rekreacyjnych. W każdym przypadku taki koń lepiej znosi obciążenia, nie tracąc ważnych substancji odżywczych. Młody koń od najmłodszych lat uczy się także smaku, a od tego będzie zależeć czy będzie jadł dużo, czy będzie jedzenia unikał.
Podobnie jak w diecie koni starszych, młodym koniom potrzebna jest pasza objętościowa uzupełniona dodatkami energetycznymi. Dobrym rozwiązaniem mogą być wysłodki buraczane, np. z otrębami czy sieczką z lucerny.
Wysłodki buraczane są lepszym rozwiązaniem niż owies, który doda energii, jednak tylko na chwilę. Wysłodki mogą pomóc w chwilowej niedowadze, a także łatwo się je podaje („młodziaki” lubią paszę półmokrą, najlepiej po godzinnym namoczeniu, zwłaszcza ze względu na słodki i apetyczny dla nich smak i zapach). Zalecane jest podawanie pokarmu w małych ilościach a częściej (najlepiej 3-4 razy dziennie), najlepiej o ustalonych porach dnia.
Należy pamiętać, że młody koń to i większe zapotrzebowanie na takie składniki jak wapno czy fosfor. Warto więc dietę wysłodkową bilansować – odpowiedni stosunek wapnia do fosforu u koni młodych to 1:1. Nie należy pominąć witamin i przeciwutleniaczy, które mają niebagatelnie ważne zadanie: wzmacniają, zwiększają odporność i mięśnie konia (należy wprowadzić do diety m.in. wit. A, C, K, D, E).
Niemelasowane wysłodki buraczane Tofi Horses zostały poddane analizie pokarmowej i zawierają w swoim składzie wapń w ilości 0,72 % suchej masy oraz 0,03 % fosforu, dodatkowo średnio 8-10 % białka, 7% cukrów i średnio 12-16 MJ/kg energii strawnej. Znaczną część – 16% w wysłodkach stanowi samo włókno, które jest jednym z najważniejszych elementów prawidłowej diety konia.
Niedawno wspólnie z Uniwersytetem Rolniczym im. Hugona Kołłątaja w Krakowie, Tofi Horses wykazało, że najlepszą i najsmaczniejszą dla koni formą wysłodek jest forma namaczana 1h w ciepłej wodzie (lub 2h w wodzie zimnej) z dodatkami – np. otrębami, owocami i warzywami.

Koniec z długami. Petsy promuje nowe podejście do opieki nad zwierzętami

Bezpieczne święta i sylwester z pupilem

„Woda opadła, psy zostały” – teraz czas na Łódź!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Maciej Pertkiewicz: Kasia Dowbor na planie programu interesowała się remontami i była dociekliwa. Niczego nie udawała tylko na potrzeby zdjęć
Architekt niezwykle miło wspomina współpracę z Katarzyną Dowbor przy realizacji programu „Nasz nowy dom”. I mimo że nie jest już ona gospodynią tego formatu, to nadal utrzymują ze sobą kontakt, wymieniają się doświadczeniami i mają wiele wspólnych tematów do rozmów. Maciej Pertkiewicz zaznacza, że na planie zdjęciowym prezenterka nie przyglądała się kolejnym etapom remontów z założonymi rękami, ale brała w nich czynny udział, by jak najwięcej się nauczyć. Nie bała się żadnej pracy, pomagała zrywać tynki, malować ściany czy też montować poszczególne elementy wyposażenia.
Konsument
Australijscy rodzice zaniepokojeni kierowanymi do dzieci reklamami niezdrowej żywności. Duże poparcie społeczne dla ich ograniczenia

Blisko 90 proc. rodziców i opiekunów w Australii wyraża zaniepokojenie nadmierną ekspozycją dzieci na reklamy niezdrowej żywności – wynika z badania naukowców z Deakin University w Australii. Dlatego chcą jego ograniczenia w różnych mediach i środowiskach. Zdaniem badaczy poparcie społeczne dla regulacji dotyczących marketingu niezdrowej żywności jest czynnikiem warunkującym ich wprowadzenie przez decydentów.
Gwiazdy
Mateusz Banasiuk: Dużo czytam swojemu synowi, bo kiedyś mój tata też mi czytał. Lektury lepiej wpływają na jego wyobraźnię i wyciszenie niż oglądanie bajek

Aktor zaznacza, że kultywuje rodzinną tradycję i z przyjemnością czyta swojemu synkowi. Przed laty bowiem jego tata zachęcał go do lektury, a teraz on pokazuje 7,5-letniemu Henrykowi, jaką wartość mają książki. Mateusz Banasiuk wspiera kampanię #TataTeżCzyta i zachęca też do tego, by rozwijać wyobraźnię dzieci nie tylko poprzez śledzenie historii opowiedzianych w bajkach, ale również tworząc własne opowieści. W jego rodzinie dużą popularnością cieszy się motyw pod hasłem „Chłopczyk i gruchocik”.