Komunikaty PR

Światowy Dzień Żywności. Sprawdź, jak przeciwdziałać marnowaniu jedzenia

2024-10-15  |  12:55
Biuro prasowe

W Polsce co roku marnuje się 4,8 miliona ton żywności, z czego aż 60 proc. pochodzi z gospodarstw domowych. Z najnowszego raportu „Nie Marnuj Jedzenia 2023”, przygotowanego przez Banki Żywności, wynika, że problem ten wciąż narasta. Badania przeprowadzone na grupie 1000 osób pokazują, że ponad połowa ankietowanych (56 proc.) przyznała się do wyrzucania jedzenia w swoich domach, co stanowi niechlubny rekord w 14-letniej historii badań. Najczęściej marnowane są pieczywo (52 proc.), owoce (38 proc.), warzywa (36 proc.) i wędliny (32 proc.).

Mimo że problem marnowania żywności wciąż jest powszechny, można dostrzec pewne pozytywne zmiany w postawach konsumentów. W porównaniu z poprzednimi badaniami wzrósł odsetek osób, które wyrzucają jedzenie raz w miesiącu (z 18 proc. w 2018 roku do 23 proc. w 2023 roku) lub rzadziej (z 17 proc. w 2018 roku do 25 proc. w 2023). Jednocześnie zmniejszyła się liczba tych, którzy marnują żywność kilka razy w tygodniu (z 10 proc. w 2018 roku do 6 proc. w 2023 r.) oraz kilka razy w miesiącu (z 35 proc. w 2018 roku do 24 proc. w 2023 roku). Ważnym czynnikiem, który wpłynął na zmianę zachowań Polaków, okazał się wzrost cen spowodowany wysoką inflacją. Aż 76 proc. badanych przyznało, że ograniczyło marnowanie jedzenia ze względu na rosnące koszty życia. Najczęściej rezygnowano z zakupu droższych produktów (61 proc.), a co trzeci respondent deklarował, że przygotowuje mniejsze porcje (36 proc.) lub dania z mniejszej liczby składników (33 proc.).

Wyrzucanie jedzenia a klimat

Zmniejszenie ilości marnowanej żywności jest kluczowe w walce ze zmianami klimatycznymi. Marnotrawstwo jedzenia odpowiada za około 16 proc. wszystkich gazów cieplarnianych emitowanych przez system żywnościowy Unii Europejskiej. Z kolei według Organizacji Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa (FAO), produkcja i transport żywności, która ostatecznie ląduje w koszach, generuje 8 proc. globalnej emisji gazów cieplarnianych. 

W obliczu rosnącego problemu niezwykle istotne jest, abyśmy nie tylko starali się ograniczać ilość wyrzucanych produktów, ale także zwracali uwagę na prawidłową segregację. Odpowiednie sortowanie resztek pozwala na efektywne przetwarzanie odpadów, co z kolei przyczynia się do zmniejszenia negatywnego wpływu na środowisko. 

– Jeśli już musimy pozbyć się żywności, powinniśmy pamiętać, że odpowiednie sortowanie odpadów ma ogromne znaczenie dla ochrony środowiska. Resztki owoców i warzyw, stary chleb oraz pozostałości jedzenia, które nie zawierają mięsa, kości czy tłuszczów zwierzęcych, powinny trafiać do brązowego pojemnika na bioodpady. Z kolei plastikowe opakowania po przeterminowanych wędlinach należy oddzielić na tworzywa sztuczne oraz odpady zmieszane. Dzięki takim praktykom możemy znacznie zwiększyć szansę na recykling i ponowne wykorzystanie materiałów, co w efekcie przyczynia się do zmniejszenia zużycia surowców naturalnych oraz ograniczenia emisji gazów cieplarnianych – zauważa Lisa Scoccimarro, liderka Akademii Ekologicznej Amest Otwock.

Sprawdź, co robić, by nie marnować żywności!

1.Planuj posiłki – robienie zakupów z dokładną listą i wcześniejsze zastanowienie się, co naprawdę jest nam potrzebne, znacząco ograniczy ilość wyrzucanej żywności;

2.Kreatywne wykorzystaj resztki: przygotuj z pozostałości warzyw i mięsa zupę, gulasz czy sałatkę;

3.Zadbaj o odpowiednie przechowywanie produktów;

4.Wspieraj jadłodzielnie – dzielenie się nadmiarem jedzenia z osobami potrzebującymi staje się coraz popularniejsze. To prosty sposób na to, by jedzenie nie trafiło do kosza, ale na talerze tych, którzy go potrzebują.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Żywienie Tylko 7% Polaków wie, co oznacza pierwotna czystość wody Biuro prasowe
2025-02-17 | 13:20

Tylko 7% Polaków wie, co oznacza pierwotna czystość wody

Pierwotna czystość oznacza brak jakichkolwiek zanieczyszczeń chemicznych i mikrobiologicznych już w źródle. To główna cecha naturalnych wód mineralnych
Żywienie Skyry – codzienna dawka mocy, z Piątnicy, no bo skąd!
2024-12-31 | 10:00

Skyry – codzienna dawka mocy, z Piątnicy, no bo skąd!

Wraz z nowym rokiem OSM Piątnica powraca z kampanią reklamową „Przejdź na dobrą stronę mocy”, promującą Skyry – jogurty typu islandzkiego. Dzięki wysokiej zawartości
Żywienie Ciasta na sylwestrowy stół
2024-12-30 | 14:50

Ciasta na sylwestrowy stół

Ile ciast potrzeba na świąteczno-noworoczny stół, aby domownicy byli zadowoleni? Wszystko zależy od liczby zaproszonych gości, ale jesteśmy pewni, że często wystarczy jedno ciasto,

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Seriale

Sport

Coraz lepsze perspektywy dla branży fitness. Sieć Xtreme Fitness Gyms zapowiada rozwój również poza Polską

Ponad połowa Polaków deklaruje aktywność fizyczną co najmniej raz w tygodniu. Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie BIG InfoMonitor, w 2025 roku 14 proc. osób planuje zwiększyć wydatki na siłownię, dietę oraz wizyty u specjalistów. W odpowiedzi na rosnące zainteresowanie sieci fitness dynamicznie rozwijają swoją działalność i dostosowują liczbę placówek do popytu. Xtreme Fitness Gyms zamierza do 2027 roku uruchomić 227 lokalizacji, w tym roku ma też powstać około 10 placówek Xtreme KiDS przeznaczonych dla dzieci. W planach jest również ekspansja zagraniczna.

Konsument

Klienci oczekują od salonów optycznych nie tylko profesjonalnych badań wzroku. Ważne jest także doradztwo w doborze oprawek

Coraz więcej osób w Polsce zmaga się z wadami wzroku. Świadczy o tym także rosnąca z roku na rok liczba skierowań do optometrystów, którzy profesjonalnie dobierają okulary lub soczewki korekcyjne. Klienci oczekują od salonów optycznych właściwej opieki konsumenckiej, kompetencji oraz indywidualnego potraktowania. Dlatego, aby wyróżnić się na rynku optycznym, sieć salonów optycznych OKKO, których właścicielem jest Medicover, stawia na połączenie kompleksowej opieki optometrycznej z doradztwem stylistów.