Mówi: | David Hamilton |
Firma: | Creative Labs |
Słuchawki gamingowe zapewniają coraz lepszą jakość dźwięku. Zaawansowane algorytmy dopasują parametry do cech anatomicznych odbiorcy
Dźwięk w słuchawkach dla graczy może być już odbierany przestrzennie. Najnowsza technologia oparta na algorytmach sztucznej inteligencji dobierze optymalne ustawienia dźwięku na podstawie anatomicznych cech głowy i małżowin usznych odbiorcy. Dzięki temu dźwięk będzie spersonalizowany. Wsparcie dla zaawansowanych systemów dźwięku przestrzennego zapewniają już Microsoft w najnowszych aktualizacjach systemu Windows 10.
– Opracowaliśmy zupełnie nową technologię, która zrewolucjonizowała sposób odbioru dźwięku ze słuchawek. Problem polegał na tym, że dźwięk był odbierany oddzielnie dla lewego i prawego ucha. Nawet dźwięk przestrzenny był odbierany w ten sposób. Dlatego postanowiliśmy, że wprowadzimy na rynek technologię, która pozwoli na słuchanie muzyki w systemie stereo lub 7.1 za pośrednictwem słuchawek. W tym roku wprowadziliśmy na rynek produkty o takich właśnie parametrach, które zmieniły sposób słuchania muzyki, oglądania filmów i grania w gry komputerowe – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje David Hamilton z Creative Labs.
Technologia Super X-Fi wykorzystywana m.in. w słuchawkach Creative Labs opiera się na działaniu układu SXFI, pozwalającego na wykorzystanie w słuchawkach holografii akustycznej, która umożliwia sporządzenie mapy źródeł dźwięków. Słuchawki sparowane są ponadto z aplikacją mobilną, której algorytmy są w stanie odwzorować cechy anatomiczne głowy i uszu użytkownika na podstawie jego zdjęcia. Dzięki temu emitowany dźwięk jest w wysokim stopniu spersonalizowany, a doznania dźwiękowe stają się bardzo realistyczne. Urządzenie może się łączyć z komputerem czy konsolą gier.
– Produkujemy dźwięk głównie dla graczy. Sound Blaster X-Fi wyposażony w technologię Super X-Fi przyczyni się do poprawy jakości efektów dźwiękowych w grach. Naszym zdaniem sprzęt audio, a zwłaszcza słuchawki, powinien zapewniać bardziej realistyczne brzmienie. Technologia ta będzie więc pewnie stosowana w coraz większej liczbie produktów. Gracze będą mieli okazję sprawdzić naszą pierwszą zewnętrzną kartę dźwiękową Sound Blaster X3, w której wykorzystaliśmy technologię Super X-Fi – zapowiada David Hamilton.
Słuchawki gamingowe stają się coraz bardziej zaawansowane. Zestaw słuchawkowy HyperX Cloud Alpha S obsługuje wirtualny dźwięk przestrzenny HyperX 7.1. Na nausznikach zostały umieszczone suwaki do regulacji basów, dzięki którym użytkownik może spersonalizować brzmienie. Słuchawki mają nauszniki wykonane z pianki zapamiętującej kształt, która pokryta jest imitacją skóry przepuszczającą powietrze.
Tymczasem wsparcie dla bardziej zaawansowanych technologii dźwięku zapewnia już Microsoft w systemie Windows 10. W sklepie Microsoft Store dostępna do pobrania jest już aplikacja pozwalająca kontrolować odtwarzanie dźwięków stworzonych w DTS. Technologia cechuje się mniejszą kompresją, niż Dolby Digital i trzykrotnie większym strumieniowaniem 1,5 Mbps, podczas gdy w Dolby Digital jest to 448 kbps. Technologie DTS: X i DTS Headphone: X zapewniają doznanie realistycznego, trójwymiarowego dźwięku. Jest to szczególnie odczuwalne w przypadku gier i treści zoptymalizowanych pod kątem dźwięku Microsoft Spatial. Obsługuje go już kilka najnowszych gier, takich jak Gears 5, Forza Horizon 4, Final Fantasy XV czy The Division 2.
– Najważniejsze w tej chwili dla graczy jest słyszenie dźwięków otoczenia oraz możliwość zlokalizowania przeciwnika. Zatem liczy się tu dobra jakość dźwięku oraz oprogramowania – mówi ekspert z Creative Labs.
Bowers & Wilkins wypuścił z kolei trzy nowe modele słuchawek obsługujących kodek audio aptX Adaptive firmy Qualcomm. Zaprojektowany został on w celu zapewnienia technologii bezprzewodowego przesyłania sygnału dźwiękowego z niskimi opóźnieniami i wysoką rozdzielczością. Słuchawki są wyposażone ponadto w funkcję aktywnej redukcji szumów oraz czujniki zbliżeniowe wykrywające moment zdjęcia ich z uszu słuchacza. Odtwarzany dźwięk jest wówczas zatrzymywany i wznawiany po ponownym założeniu.
Według analityków MarketWatch światowy rynek sprzętu audio do zastosowań domowych ma być w 2024 roku wyceniany na 12,1 mld dol. Estymacja na 2019 rok zakłada wycenę na poziomie 9,7 mld dol.
Czytaj także
- 2024-04-17: Skutki zbyt długich sesji gier wideo mogą być bolesne. Naukowcy rekomendują, aby nie przekraczać 3 godz. dziennie [DEPESZA]
- 2024-02-13: Granie w brutalne gry nie zmniejsza empatii. Odkrycie może stanowić zwrot w debacie na temat szkodliwości gier wideo
- 2024-01-09: Nadmierny kontakt dziecka z urządzeniami cyfrowymi negatywnie wpływa na rozwój mózgu. Mogą się pojawić problemy z opanowaniem mowy, kontrolą emocji i koncentracją
- 2023-12-08: Algorytmy mają niższą skuteczność w wykrywaniu plagiatów muzycznych niż ludzie. Mogą być jednak cennym narzędziem pomocniczym
- 2023-10-20: Wrażenia w wirtualnej rzeczywistości wchodzą na coraz wyższy poziom. Innowacyjna kamizelka zapewni 250 różnych efektów
- 2023-08-31: Gry planszowe pomagają w doskonaleniu umiejętności matematycznych dzieci. Wystarczą krótkie, regularne sesje
- 2023-09-12: Połączenie lekcji muzyki i matematyki może wpłynąć na postępy w nauce. Dzieci łatwiej przyswajają podstawowe pojęcia i rozumienie arytmetyki
- 2023-11-13: Szachy w Polsce coraz popularniejsze. Umiejętności z gry przekładają się na sukcesy w szkole i biznesie
- 2023-08-02: Sztuczna inteligencja może zdominować tworzenie muzyki na potrzeby komercyjne. Wpłynie też na charakter pracy artystów i kompozytorów
- 2023-06-26: Izabela Trojanowska: Miałam różne myśli w drodze na festiwal do Opola, ale postanowiłam, że nie dam się podzielić. Muzyka jest muzyką
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Transport
Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych
Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.