Newsy

Pisanie ręczne rozwija wyobraźnię dzieci i uczy je logicznego myślenia

2014-04-15  |  06:25
Mówi:Małgorzata Gawryluk-Dudzińska
Funkcja:kierownik marketingu w Polsce i krajach bałtyckich
Firma:BIC Polska
  • MP4
  • Badania pokazują, że w czasach tabletów i komputerów trzeba uczyć dzieci ręcznego pisania. Kaligrafowanie rozwija umiejętność formułowania myśli i  budowania logicznych wypowiedzi. Procesy, jakie zachodzą w mózgu podczas wykonywania tej na pozór prostej czynności, to prawdziwa burza neuronów. Pisanie poprawia koncentrację, uczy kreatywności i jest najlepszym treningiem pamięci.

    Badania pokazują, że umiejętność kaligrafowania to niezwykle skomplikowany proces. Żeby znaki pozostawione na papierze zaczęły przypominać kształtną literkę, dziecko musi nie tylko w odpowiedni sposób chwycić ołówek i wykorzystać właściwe napięcie mięśniowe, lecz przede wszystkim – użyć partii mózgu, które są odpowiedzialne za percepcję wzrokową, abstrakcyjne myślenie, zdolności motoryczne, koordynację i orientację przestrzenną.

    Badania, które zrobiła dr Karin James z uniwersytetu na Florydzie pokazały związek pisania ręcznego i kaligrafii z aktywacją różnych obszarów w mózgu. Na podstawie rezonansu magnetycznego okazało się, że pisanie ręczne aktywuje dużo więcej obszarów w mózgu niż pisanie liter na komputer. A co jest najważniejsze aktywuje tak zwany ośrodek Broki, który jest odpowiedzialny za zdolności językowe – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Małgorzata Gawryluk-Dudzińska, kierownik marketingu firmy BIC Polska.

    Ośrodek Broki odpowiada przede wszystkim za zdolność mówienia – łączenie głosek w wyrazy i zdania oraz za formułowanie płynnych wypowiedzi. Staje się on aktywny, mimo że w trakcie pisania dzieci milczą. Pisanie na klawiaturze znacznie mniej pobudza mózg do pracy.

    Kaligrafia aktywuje w mózgu wiele obszarów, które wpływają na rozwój dziecka. Jest to między innymi pamięć, uwaga, koncentracja, ale także pewien sposób organizacji tekstu i zapamiętywania. Te z kolei obszary wpływają potem na wyniki szkolne dzieci. Jeżeli dzieci nie nauczą się od początku właściwie kaligrafować, pisać, te problemy z wiekiem nawarstwiają się i powodują, że dzieci mają problemy z własną oceną, z motywacją do nauki – tłumaczy Małgorzata Gawryluk-Dudzińska.

    Badanie pokazują, że dzieci, które są uczone pisania wypracowań ręcznie, piszą je szybciej i lepiej niż te, które robią to za pomocą klawiatury. Ważny jest też wybór odpowiednich narzędzi do pisania.

    To, co jest ważne przy wyborze takich produktów, to przede wszystkim wygoda trzymania w dłoni. Produkty dla dzieci muszą być dostosowane wielkością do ręki dziecka. Ważnym aspektem jest też kształtowanie prawidłowego uchwytu do pisania, żeby rączki nie zjeżdżały na długopisie czy na ołówku na dół. Z kolei to, jak dziecko będzie stawiało literki, będzie odbijało się na tym, czy będzie zmotywowane i zadowolone z wyników – dodaje Małgorzata Gawryluk-Dudzińska.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Media

    Problemy społeczne

    W Polsce rodzi się najmniej dzieci w historii pomiarów. Duże znaczenie mają różnice w wykształceniu kobiet i mężczyzn oraz rynek pracy

    Przez pierwsze trzy kwartały 2024 roku w Polsce urodziło się 192 tys. dzieci. To najmniej od zakończenia drugiej wojny światowej. Wskaźnik dzietności spadł do dramatycznie niskiego poziomu, a coraz mniej osób decyduje się na powiększenie rodziny. Wiele barier dotyczy kwestii finansowych. To m.in. trudna sytuacja mieszkaniowa, warunki na rynku pracy, np. zatrudnianie młodych dorosłych na czas określony, ale też różnice w wykształceniu kobiet i mężczyzn.

    Film

    Cezary Pazura: Jeżeli robię żart podczas kręcenia komedii i nikt na planie się nie śmieje, to trzeba go zmienić. Pierwsze wrażenie ekipy mówi mi najwięcej

    Aktor wskazuje na dwa różne podejścia do produkcji komedii. Z jednej strony istnieje bowiem przekonanie, że dobra zabawa podczas kręcenia filmu nie gwarantuje jego końcowego sukcesu, on sam woli jednak postrzegać ekipę jako swoich pierwszych widzów i recenzentów. Cezary Pazura zaznacza też, że struktura komedii jest niezwykle delikatna. Nie chodzi w niej bowiem tylko o sam żart, ale także  o zgodność wszystkich elementów – od tempa wypowiedzi, przez emocje na ekranie, po reakcje widowni.