Mówi: | Bartosz Ziółko |
Firma: | Techmo |
Technologia dźwięku przestrzennego zwiększy realizm w grach i filmach. Pozwoli dokładnie odwzorować dźwięki, uwzględniając pozycję słuchacza
Dzięki zastosowaniu silnika przetwarzania przestrzennego można osiągnąć u odbiorcy wrażenie bycia w centrum wydarzeń. Technologia rozwijana przez polski start-up pozwoli dokładnie zasymulować dowolne dźwięki, uwzględniając wiele aspektów, takich jak rozkład pomieszczenia, materiał budynku czy pozycja słuchacza. Rozwiązanie może znaleźć zastosowanie głównie w grach i na salach kinowych, ale skorzystać mogą z niego także architekci projektujący np. stadiony czy hale sportowe. Duże nadzieje dla dźwięku przestrzennego wiązane są również z branżą VR i AR.
– SoundToolKit to silnik przetwarzania dźwięku przestrzennego. Tworzymy model trójwymiarowy jakiegoś pomieszczenia i umieszczamy w nim źródła dźwięku, a słuchacza ustawiamy np. w miejscu kamery. Następnie robimy dokładną symulację, jak ten dźwięk powinien w tym miejscu brzmieć, składając te wszystkie dźwięki – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Bartosz Ziółko z polskiej firmy Techmo.
Innowacyjne rozwiązanie SoundToolKit pozwala na realistyczne odwzorowanie niemal każdego dźwięku w trójwymiarowym środowisku. Podczas przeprowadzania symulacji technologia bierze pod uwagę m.in. rozkład pomieszczenia, materiał, kubaturę, a także ruch źródła dźwięku czy pozycję słuchacza. Symulacja realizowana jest w czasie rzeczywistym, reagując dynamicznie na zmieniające się warunki otoczenia.
System stworzono z myślą o rynku gier wideo – ma ułatwiać i przyspieszać pracę programistów.
– Symulację możemy wykonać także dla budynków, które nawet jeszcze nie istnieją, czy dla budynków z różnych materiałów, np. zanim ktoś je zaprojektuje. W tej chwili działamy głównie pod kątem gier, natomiast przymierzamy się także, aby stosować to w rozwiązaniach pomagających architektom. Chodzi o to, żeby architekt na etapie projektowania budynku mógł poczuć, jak ten dźwięk w różnych miejscach będzie brzmiał – mówi Bartosz Ziółko.
Silnik przetwarzania dźwięku przestrzennego może także znacząco urealnić doznania przy oglądaniu filmów zarówno w kinie, jak i w domu. Z podobnego rozwiązania korzysta już Moskiewski Teatr Muzyczny. Od tego sezonu artystycznego spektakle wykorzystują technologię L-ISA, która wychwytuje sygnały wyjściowe dla każdego kanału, a silnik dźwięku przestrzennego przetwarza sygnały dla każdego głośnika lub grupy głośników osobno, co znacząco zwiększa realizm odczucia dźwięku.
W przyszłości narzędzie można by zastosować jeszcze w trakcie opracowywania filmów, tak by oglądający mógł zdecydować, z którego miejsca na planie chciałby odbierać dźwięki.
– Najlepsze zastosowania tej technologii są w rozrywce, do tworzenia bardziej realistycznych gier. W przyszłości możliwe będzie zastosowanie także w filmach. Pojawia się taki trend, żeby osoba oglądająca film mogła zadecydować, z którego miejsca chce go oglądać. Ma to związek z trendem wirtualnej rzeczywistości i zwiększeniem interaktywności filmów – wskazuje ekspert.
Z raportu Transparency Market Research wynika, że coraz więcej firm wprowadza specjalistyczne badania neurosłuchowe i zaawansowane algorytmy cyfrowego przetwarzania dźwięku (DSP), które można zintegrować bezpośrednio z silnikiem dźwiękowym gry. Obiecująco wygląda także wykorzystanie dźwięku 3D w przemyśle kinowym. Przewiduje się, że rozkwit technologii rzeczywistości wirtualnej (VR) i rozszerzonej (AR) oraz jej wdrożenie w muzeach i na wystawach również stworzy atrakcyjne możliwości rynkowe dla dźwięku 3D.
Technologie związane z obróbką i miksowaniem dźwięków coraz częściej sięgają także po sztuczną inteligencję. Neutron 2 to rozwiązanie, które pozwala na kształtowanie idealnie zrównoważonego miksu dźwięków w oparciu o inteligentną analizę dziesiątek tysięcy profesjonalnych miksów. Technologia zdolna jest też m.in. do wykrywania instrumentów fortepianowych opartego na uczeniu maszynowym.
Tymczasem Techmo kieruje swoją technologię na razie do mniejszych deweloperów.
– Uruchomiliśmy nasz silnik jako plugin w Unity, można go po prostu jednym kliknięciem ściągnąć i bez naszej pomocy próbować zrobić prostą grę z jego wykorzystaniem. To zostało zrobione dopiero parę tygodni temu, teraz czekamy na wyniki, na ile się ta technologia przyjmie – mówi Bartosz Ziółko.
Według prognoz Transparency Market Research światowy rynek dźwięku 3D osiągnie do 2026 roku wartość 14,5 mld dol. przy średniorocznym tempie wzrostu na poziomie 16,6 proc. Głównym czynnikiem napędzającym rynek ma być zwiększenie wykorzystania dźwięku 3D w grach.
Czytaj także
- 2024-04-26: T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
- 2024-04-24: Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem
- 2024-04-24: 72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn
- 2024-04-26: W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
- 2024-04-17: Skutki zbyt długich sesji gier wideo mogą być bolesne. Naukowcy rekomendują, aby nie przekraczać 3 godz. dziennie [DEPESZA]
- 2024-04-22: Bezpieczeństwo paliwowe w Polsce wymaga inwestycji w nowe moce magazynowe. Branża przyspiesza też zieloną transformację
- 2024-04-15: Mocny wzrost sprzedaży paliw płynnych w 2023 roku. W tym roku popyt napędzą nowe inwestycje
- 2024-04-23: Efekt Taylor Swift na rynku najmu krótkoterminowego. Europejska trasa koncertowa pozwoli wynajmującym zarobić miliony
- 2024-04-19: Edyta Herbuś: Program „Tańcząca ze światem” łączy ze sobą moją pasję do podróży, tańca i odkrywania świata. Podczas nagrań wskakuję z jednej półki energetycznej w drugą
- 2024-04-23: Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do sprzedaży w Polsce. Są w stanie konkurować jakością z europejskimi producentami aut
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Transport
Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych
Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.