Mówi: | Katarzyna Kordziak-Kacprzak |
Funkcja: | dyrektor ds. fundraisingu |
Firma: | UNICEF |
57 mln dzieci na całym świecie nie ma dostępu do edukacji. Większość z nich to dziewczynki
Każdego roku ponad 50 mln dzieci na świecie nie rozpoczyna edukacji. Najgorsza sytuacja panuje w krajach Afryki Subsaharyjskiej, gdzie tylko co czwarte dziecko może uczęszczać do szkoły. Na przeszkodzie stoją nie tylko bieda i nierówność płci, lecz także konflikty zbrojne i katastrofy humanitarne.
Z danych UNICEF-u wynika, że wciąż 57 milionów dzieci w wieku szkolnym nie uczęszcza do szkoły podstawowej. 96 proc. z nich zamieszkuje kraje rozwijające się, zwłaszcza kraje Afryki Subsaharyjskiej. W regionie tym tylko co czwarte dziecko chodzi do szkoły. Brak dostępu do edukacji wynika m.in. z nierówności płci, biedy, oddalenia miejsca zamieszkania od najbliższej szkoły. Bardzo często dzieci nie mogą się uczyć, ponieważ muszą pomagać rodzicom zarabiać na utrzymanie. 55 proc. dzieci, które nie uczęszczają do szkoły, stanowią dziewczynki. Ich sytuacja jest szczególnie trudna w Afryce Subsaharyjskiej, krajach arabskich, Indiach i Pakistanie, gdzie na przeszkodzie edukacji dziewcząt stają muzułmańscy fundamentaliści.
– Z tych 57 mln 30 mln to właśnie dzieci w rejonie Afryki Subsaharyjskiej, które nie mają możliwości uczęszczania do szkoły. Tam właśnie UNICEF kieruje swoje najpilniejsze działania. Od 2004 roku prowadzony jest program „Szkoły dla Afryki”, który ma na celu zapewnienie edukacji tym najbardziej potrzebującym dzieciom, tym z biednych rodzin czy tym poszkodowanym w wyniku konfliktów zbrojnych, które w tym regionie są bardzo częste. Chociażby dzieciom nomadów, które nie mają możliwości na co dzień chodzić do szkoły, bo ta szkoła musiałaby w jakiś sposób podążać za nimi – mówi Katarzyna Kordziak-Kacprzak, dyrektor ds. fundraisingu UNICEF, w rozmowie z agencją informacyjną Newseria.
Działania na rzecz równego dostępu do edukacji są priorytetem dla UNICEF i toczą się dwutorowo. Pierwszy rodzaj działania to pomoc długofalowa, obejmująca stałe programy pomocowe i kontakty z rodzicami, podczas których pracownicy UNICEF przekonują, że warto posyłać dzieci do szkoły. Drugim obszarem funkcjonowania UNICEF jest działanie w czasie sytuacji kryzysowych. W przypadku klęski humanitarnej lub konfliktu zbrojnego UNICEF niesie pomoc doraźną, organizując tymczasowe szkoły, przysyłając materiały edukacyjne dla dzieci, które zostały poszkodowane. W takich szkołach dzieci nie tylko mają dostęp do edukacji, lecz także odzyskują spokój i równowagę po traumatycznych przeżyciach.
– Bezpośrednia pomoc w Polsce była prowadzona do 2002 roku. UNICEF był obecny z programami bezpośrednimi na rzecz dzieci w Polsce. Od 2002 roku zajmujemy się przede wszystkim orzecznictwem, promocją Konwencji o prawach dziecka, współpracą ze szkołami, upowszechnianiem wiedzy o tym, jaka jest sytuacja dzieci na świecie, w krajach rozwijających się. Skupiamy się przede wszystkim na edukacji dzieci, na pokazywaniu, jak wygląda sytuacja ich rówieśników w innych krajach, na tym, czym jest Konwencja o prawach dziecka, jaki to jest ważny dla nich dokument i przede wszystkim pozyskujemy środki na pomoc w krajach, gdzie jest ona potrzebna – mówi Katarzyna Kordziak-Kacprzak.
W listopadzie rozpoczęła się kolejna, dwunasta już edycja akcji „Pluszaki dla edukacji. 1 euro to majątek”, którą UNICEF prowadzi wspólnie z IKEA Foundation. Aby wesprzeć kampanię, wystarczy do 4 stycznia 2015 roku kupić jedną z pluszowych zabawek lub książeczek dla dzieci w sieci sklepów IKEA. Ze sprzedaży każdej zabawki IKEA Foundation przekaże 1 euro na wsparcie programów edukacyjnych prowadzonych przez UNICEF i Save the Children.
– Od 12 lat pod koniec każdego roku pluszaki wspierają dzieci na całym świecie, niosąc radość nie tylko tym, które je otrzymują, lecz także tym, które najbardziej potrzebują pomocy. UNICEF współpracuje z darczyńcami indywidualnymi oraz partnerami firmowymi i korporacyjnymi, którzy wspierają działania, przekazując środki. Jedną z takich akcji jest właśnie „Pluszaki dla edukacji”. Jej idea jest prosta: ze sprzedaży każdej pluszowej zabawki IKEA Foundation przekazuje 1 euro na wsparcie działań UNICEF, pozwalając tym samy zebrać środki na pomoc dzieciom potrzebującym – mówi Katarzyna Kordziak-Kacprzak.
Wspólna kampania IKEA Foundation i UNICEF po raz pierwszy została przeprowadzona w 2003 roku. Od tego czasu, dzięki tej akcji, wsparcie otrzymało 10 milionów dzieci w 46 krajach.
Czytaj także
- 2025-07-04: Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom
- 2025-06-26: Trwają prace nad nowymi przepisami chroniącymi dzieci przed wykorzystywaniem seksualnym. Mają dostosować prawo do rozwoju technologii
- 2025-06-25: Polskie przedsiębiorstwa otwarte na transformację w kierunku gospodarki obiegu zamkniętego. Nowa mapa drogowa mogłaby w tym pomóc
- 2025-06-17: Nowe opłaty za emisję CO2 mogą spowodować wzrost kosztów wielu małych i średnich firm. Eksperci apelują o mądre instrumenty wsparcia [DEPESZA]
- 2025-07-04: W ubiegłym roku spadła liczba samobójstw. Dalsza reforma psychiatrii powinna pomóc utrzymać tę tendencję
- 2025-06-05: Już pięciolatki interesują się pieniędzmi. Wakacje to dobry moment na edukację finansową
- 2025-06-11: ZUS zatwierdził standardy dofinansowania posiłków dla pracowników. To nowy rozdział w firmowych benefitach
- 2025-05-27: Po debacie prezydenckiej wzrosło zainteresowanie woreczkami nikotynowymi. Niesłusznie mylone są z nielegalnymi w Polsce snusami
- 2025-05-23: Gminne komisje szacują już straty w uprawach spowodowane przez majowe przymrozki. Najbardziej poszkodowani są sadownicy
- 2025-05-28: UE przywraca ograniczenia handlowe z Ukrainą. Trwają negocjacje ws. długoterminowych ram
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Dziecko

Marcelina Zawadzka: Uwielbiam zakupy online. Kiedy mały wieczorem zasypia, to ja mam wtedy czas na przeglądanie ofert w sieci
Odkąd modelka została mamą, zmieniła nawyki zakupowe, ponieważ nie ma czasu ani siły, żeby chodzić po galeriach w poszukiwaniu wszystkiego, co jest jej aktualnie potrzebne. A najwięcej rzeczy kupuje teraz właśnie dla swojego syna, który rośnie w oczach i często trzeba mu chociażby wymieniać garderobę. Marcelina Zawadzka zaznacza, że w sieci zazwyczaj robi zakupy wieczorem, kiedy jej syn już zasypia.
Edukacja
W ubiegłym roku spadła liczba samobójstw. Dalsza reforma psychiatrii powinna pomóc utrzymać tę tendencję

W 2024 roku po raz pierwszy od kilku lat liczba samobójstw w Polsce spadła, jednak skala problemu wciąż jest poważna. Polska jest w trakcie reformy psychiatrii, w ramach której największy nacisk w kształtowaniu opieki ma być położony na wsparcie środowiskowe. Eksperci zwracają jednak uwagę również na potrzebę utrzymania działań oddolnych i podniesienia społecznej wiedzy na temat prewencji suicydalnej. Bardzo istotne w tym kontekście jest odpowiednie kształtowanie dyskursu medialnego, a także edukowanie na temat tego, jakie zasady są kluczowe w pierwszej pomocy emocjonalnej.
Psychologia
Otyłość nie wynika z braku samodyscypliny czy lenistwa. Ta poważna choroba niesie ze sobą 200 różnych powikłań

– Walka z otyłością wymaga nie tylko wprowadzenia zmian w stylu życia i sposobie odżywiania, ale przede wszystkim zrozumienia, że jest to choroba zarówno o podłożu fizycznym, jak i psychicznym – podkreśla psycholog Adrianna Sobol. Niestety często to schorzenie jest postrzegane jako wynik braku dyscypliny, nieprawidłowej diety lub lenistwa, co jest błędnym i krzywdzącym stereotypem. W rzeczywistości otyłość jest bowiem poważną chorobą, która niesie ze sobą wiele powikłań zdrowotnych i wymaga kompleksowego podejścia. Kluczowymi elementami, które mogą się przyczynić do skuteczniejszego leczenia i poprawy jakości funkcjonowania pacjentów, jest wsparcie emocjonalne oraz zwiększenie dostępności do specjalistów.