Mówi: | Agata Młynarska |
Funkcja: | dziennikarka |
Agata Młynarska: polska młodzież okazuje się bardzo tradycyjna w sprawach seksu
Dziennikarka jest zaskoczona dość konserwatywnym podejściem polskich nastolatków do kwestii inicjacji seksualnej. Podczas prowadzenia wideo czatu zauważyła, że większość jego uczestniczek decyzję o rozpoczęciu życia seksualnego podejmuje ze względu na łączące je z partnerem uczucie. Agata Młynarska zaznacza, że wideo czaty internetowe to element strategii rozwojowej stacji TLC, zakładającej interaktywny kontakt z widzem.
Wiek inicjacji seksualnej polskich nastolatków systematycznie się obniża – obecnie wynosi on 16–17 lat. Badania pokazują, że ponad połowa młodych ludzi rozpoczyna życie seksualne, nie myśląc o zabezpieczeniu przed niechcianą ciążą lub chorobami przenoszonymi drogą płciową. Wynika to m.in. z niedostatecznego poziomu edukacji seksualnej w Polsce oraz obawy przed wizytą u ginekologa. Poszerzaniu wiedzy na temat konsekwencji nieświadomej inicjacji seksualnej miał służyć wideo czat „Twój pierwszy raz” zorganizowany przez telewizję TLC i serwis WP Kobieta. Emitowane na żywo spotkanie prowadziła Agata Młynarska.
– To było ogromne przeżycie. Z jednej strony Polki okazały się niezwykle otwarte, bez żadnego tabu i zahamowań mówiły o swojej seksualności, o seksie i inicjacji seksualnej, z drugiej strony, co było dla mnie niesamowite, okazały się być bardzo tradycyjne – mówi dziennikarka agencji informacyjnej Newseria Lifestyle.
Gwiazda spodziewała się, że młodzież uczestnicząca w czacie reprezentować będzie nowoczesne, a nawet kontrowersyjne poglądy na kwestię inicjacji seksualnej. Tymczasem zdecydowana większość mówiła o pierwszym razie bardzo powściągliwie, łącząc moment rozpoczęcia życia erotycznego z miłością. Potwierdzają to liczne badania pokazujące, że ponad 60 proc. polskich nastolatków decyduje się na inicjację seksualną ze względu na łączące ich z partnerem uczucie.
– Każdy wyobraża sobie ten pierwszy raz z uczuciem i uniesieniem godnym romantycznego spotkania. Jaka jest prawda, to wiemy, ale w tych wszystkich wypowiedziach, które się pojawiały, zdecydowanie taka tęsknota i taka fantazja dotycząca pierwszego razu pojawiała się najczęściej – mówi Agata Młynarska.
Na pytania internautów podczas czasu odpowiadały ekspertki: seksuolog Sylwia Jędrzejewska oraz edukatorka seksualna Paulina Trojanowska. Obie przytoczyły wiele przypadków konsekwencji inicjacji seksualnej bez zabezpieczenia, co zdaniem Agaty Młynarskiej sprawiło, że wideo czat był nie tylko ciekawy dla odbiorców, lecz także miał walor edukacyjny.
– Może dało to impuls do myślenia o tym, czy nie pogadać z dziećmi, czy nie poświęcić im czasu i zastanowić się, jak im przekazać informacje o tym, że właśnie dzięki temu, że pogadamy, unikną jakiegoś kłopotu wynikającego z inicjacji seksualnej – mówi dyrektor ds. rozwoju stacji TLC.
Dziennikarka twierdzi, że tego rodzaju wideo czaty charakteryzują się zupełnie inną formułą niż programy telewizyjne, wymagają więc odmiennego zachowania ze strony osoby je prowadzącej. W telewizji najważniejsze było zachowanie obiektywności, rozmowy internetowe oparte są na znacznie bliższym kontakcie z odbiorcą, a co za tym idzie – wymuszają większą szczerość i otwartość.
– Tak jak widz powierza mi kawałek siebie, tak ja muszę mu też powierzyć kawałek swojej historii, bo musimy mieć równe prawa i musimy się wzajemnie szanować, zachować kulturę rozmowy, ale też obdarzyć siebie szczerością, więc w każdej z takich rozmów pojawia się fragment mojej historii – mówi Agata Młynarska.
„Twój pierwszy raz” to kolejny już wideo czat, który telewizja TLC zorganizowała wraz z partnerem internetowym. Jest to element strategii rozwojowej, zakładającej wychodzenie poza ramy tradycyjnie pojmowanej telewizji i docieranie do przestrzeni internetowych. Agata Młynarska określa to mianem tworzenia telewizji 360, opartej na interaktywnym kontakcie z widzem.
– Kręcimy też do internetu, a nie do telewizji. To jest taki sam przekaz wideo jak każdy inny, w związku z czym obok telewizji TLC, która ma swój linearny rytm, dla której powstają programy, także programy oglądane przez widzów TLC wszędzie na świecie, mamy własną, bardzo lokalną wersję, która m.in. skierowana jest do widza internetowego – mówi dziennikarka.
Czytaj także
- 2024-10-15: Agata Młynarska: Moim bliskim daję w prezencie pakiety na badania, a z przyjaciółkami umawiam się na mammografię
- 2024-10-24: Agata Młynarska: Kobiety coraz odważniej rozmawiają na trudne tematy. Bardzo odważnie bronią swojego zdania
- 2024-10-08: Agata Młynarska: W natłoku spraw odłożyłam na bok diagnostykę raka piersi. Przy okazji badań przesiewowych okazało się, że jest tam guz
- 2024-10-01: Monika Mrozowska: Wcieliłam się w rolę prowadzącej formatu youtubowo-instagramowego. Testuję menu w restauracjach i rozmawiam z ciekawymi gośćmi
- 2024-08-23: Kosmiczne śmieci są coraz większym problemem. Ich obecność na orbicie generuje znaczne koszty
- 2024-08-14: Polskie konsorcjum rozwija innowacyjny system serwisowania i tankowania satelitów na orbicie. To może wydłużyć czas ich eksploatacji o 20 lat
- 2024-07-29: Sektor gier silnie reprezentowany na warszawskim parkiecie. GPW liczy na kolejne debiuty firm gamingowych
- 2024-07-25: Polscy producenci gier coraz mocniej obecni na zagranicznych rynkach. Wykorzystanie nowych technologii, w tym sztucznej inteligencji, może zwiększyć ich konkurencyjność
- 2024-07-12: Dorośli nie umieją rozmawiać o dojrzewaniu ze swoimi dziećmi. Młodzi czerpią wiedzę głównie z internetu
- 2024-06-07: Polski sektor kosmiczny na fali wznoszącej. Trwa rewizja najważniejszych dla branży dokumentów strategicznych
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Uroda
M. Klajda (Miss Polonia 2024): Medycyna estetyczna to forma leczenia kompleksów. Każdy powinien sam zadecydować o ingerencji w swój wygląd
Choć medycyna estetyczna jest branżą bardzo atrakcyjną i perspektywiczną, to jednak taka ścieżka kariery nie była dla Miss Polski 2024 idealnym rozwiązaniem. Nie zdecydowała się rozwijać w tym właśnie kierunku, ale śledzi rozwój tej dziedziny. Maja Klajda nie krytykuje, ani też nie chwali tych, którzy decydują się na poszczególne zabiegi. Jej zdaniem, to indywidualna sprawa, zachęca jednak do podejmowania mądrych decyzji.
Konsument
Sztuczna inteligencja wzbudza w Polakach głównie ciekawość i obawy. Ponad połowa widzi w niej zagrożenie
Prawie połowa Polaków twierdzi, że myśląc o sztucznej inteligencji, odczuwa zaciekawienie, ale aż 39 proc. przyznaje, że są to głównie obawy. Dotyczą one niewłaściwego wykorzystania SI, utraty kontroli nad nią i marginalizacji roli człowieka na rynku pracy. Na razie jednak tylko 11 proc. badanych używa narzędzi opartych na sztucznej inteligencji w swojej pracy. Chociaż rozwiązania te zyskują zwolenników, to wciąż duża grupa pracowników nie wie, w jaki sposób mogłyby one wspomóc ich w obowiązkach zawodowych – wskazuje badanie „Polacy o AI. Codzienność, nadzieje, obawy”.
Ochrona środowiska
Polski rynek roślinny rozwija się wolniej niż na Zachodzie. Kraje z największą konsumpcją mamy szansę dogonić za kilkanaście lat
Wartość rynku roślinnego w Polsce przekroczyła już wartość 1 mld zł. Roślinne zamienniki nabiału stanowią ponad połowę tej kategorii, a silną pozycję w sprzedaży mają alternatywy dla mleka – wynika z raportu Polskiego Związku Producentów Żywności Roślinnej. Polski rynek z rocznymi wydatkami rzędu 4,23 euro na osobę wciąż jednak odbiega od kwot wydawanych na żywność roślinną na Zachodzie. Branża liczy na wsparcie państwa w wykorzystaniu potencjału konsumentów.