Mówi: | Aleksandra Piotrowska |
Funkcja: | psycholog |
Dorośli, którzy czytają dzieciom od urodzenia, mają z nimi lepszą więź i rozwijają je intelektualnie
Czytanie książek to jeden z najlepszych sposobów spędzania czasu z dzieckiem. Psychologowie zachęcają rodziców, aby czytali swoim dzieciom już od najmłodszych lat, nawet niemowlakom.
– Nie ma żadnego znaczenia czy zrozumieją treść. One w tym okresie już przepięknie wyczuwają rytm i melodię języka. To jest też przyczynianie się do ich rozwoju językowego, do budowania więzi emocjonalnej, bo wspólne przeżywanie tego, co oferuje książka, pięknie służy wchodzeniu w głęboką relację z dzieckiem. Nie da się tego powiedzieć o żadnym z mediów elektronicznych, z którymi każdy ma do czynienia oddzielnie, niezależnie od pozostałych – mówi Aleksandra Piotrowska, psycholog dziecięcy, w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Lifestyle.
Dzieci coraz chętniej jednak wolą spędzać czas w sieci. W najnowszych badaniach „Przedszkolaki w sieci” przeprowadzonych
przez GFK Polonia na zlecenie Atmedia i portalu Ciufcia.pl już 78 proc. przedszkolaków ma dostęp do internetu kilka razy w tygodniu, tj o 8 proc. więcej niż w 2011 r. Dzieci chętnie też korzystają z urządzeń mobilnych, m.in. tabletów (37 proc.) i smartfonów (42 proc.).
– Mimo tak bogatej oferty ze strony konkurencji, czyli to, co oferuje wiele kanałów telewizyjnych, gry i konsole do gier, książka ciągle ma szansę przetrwać. Wymaga to dobrej woli ze strony nas dorosłych, ponieważ miłością do książki powinniśmy zarażać my. One nie decydują o tym, jak spędzają swój czas. Nie boję się konkurencji, wierzę głęboko w to, że zawsze będzie jeszcze grono wystarczająco duże wielbicieli książek wśród dorosłych, żeby przekazywać tę pasję dzieciom – mówi Aleksandra Piotrowska.
Wybierając książkę dla dzieci, warto zwrócić uwagę na to, aby była napisana poprawną polszczyzną, ładnie zilustrowana i bez błędów. Dobra książka to taka, do której dziecko powinno chcieć wracać.
– Zawsze wydawca powinien dbać o to, żeby nie było w książce żadnych uchybień i usterek. Ale jak pracujemy nad książką dla dzieci, nasz odpowiedzialność w tym względzie jest potrójna. Ta książka ma być doskonała pod względem wydawniczym, bo przecież kształci gusta i oczekiwania przyszłego czytelnika. Powinna być pisana tak, aby dziecko chciało, albo słuchać, jak inni mu tę książkę czytają, albo jeśli potrafi już czytać, samo chciało ją czytać, najlepiej wielokrotnie - podkreśla Aleksandra Piotrowska.
Ostatnie badania czytelnictwa z 2012 r. przeprowadzone przez ośrodek badawczy TNS Polska oraz Bibliotekę Narodową wykazały, że zainteresowanie książkami spada. W 2011 r. siedem książek w roku przeczytało tylko 11 proc. ludzi, a aż 60 proc. w ogóle nie miało
styczności z książką. W 2014 r. rząd powołał do życia Narodowy Program Wspierania Czytelnictwa. Do 2020 r. ma wydać w tym celu 1 mld zł (m.in. na modernizację bibliotek, szkolenie bibliotekarzy). Od 13 lat czytanie książek popularyzuje fundacja „ABCXXI”, organizując kampanię „Cała Polska czyta dzieciom”. Namawia dorosłych do codziennego głośnego czytania. Od 1 do 8 czerwca już po raz trzynasty jest inicjatorem Ogólnopolskiego Tygodnia Czytania Dzieciom.
Czytaj także
- 2025-01-07: W ciągu 10 lat w Polsce może brakować 2,1 mln pracowników. Ratunkiem dla rynku pracy wzrost zatrudnienia cudzoziemców
- 2024-12-18: Inżynierowie z Warszawy pracują nad innowacjami dla całej Grupy Orange. Ich specjalności to AI i cyberbezpieczeństwo
- 2024-12-06: R. Metsola: Polska ma bardzo dobrą pozycję do bycia liderem UE na następne pół roku. Bezpieczeństwo w centrum uwagi prezydencji
- 2024-11-28: 1 grudnia nowa Komisja Europejska rozpoczyna prace. W składzie pierwszy raz komisarze ds. mieszkalnictwa oraz obronności
- 2024-11-27: Tylko co trzecia firma wdraża zasady zrównoważonego rozwoju. Mniejsze przedsiębiorstwa potrzebują wsparcia w tym procesie
- 2024-12-09: Firmy nie znają korzyści z wdrażania zrównoważonego rozwoju. Swój ślad węglowy mierzy tylko co piąta firma
- 2024-11-18: Sprzedaż kart telemetrycznych M2M mocno przyspieszyła. Dzięki nim internet rzeczy wspiera cyfryzację firm
- 2024-11-22: Rośnie rola pracowników w podejmowaniu decyzji zarządczych. Firmy chętniej korzystają z ekspertów zewnętrznych
- 2024-12-03: Stan budynków w Polsce poprawia się zbyt wolno. Ma to negatywny wpływ na klimat i zdrowie mieszkańców
- 2024-11-20: Katarzyna Ankudowicz: Jestem z przemocowego domu. Dużo kosztowało mnie, żeby wyjść z tego i zacząć funkcjonować bez piętna bycia totalnie gorszą
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Muzyka
S. Karpiel-Bułecka: Sam talent nie wystarczy, by odnieść sukces w branży muzycznej. Trzeba też mieć trochę szczęścia i spotkać odpowiednich ludzi
Na przestrzeni ostatnich dwóch dekad, między innymi za sprawą streamingu i powszechnego dostępu do internetu, rynek muzyczny w Polsce przeszedł prawdziwą rewolucję. Zauważają to zarówno doświadczeni artyści, jak Sebastian Karpiel-Bułecka, jak i młodsze pokolenie, reprezentowane przez Miuosha. Obaj wokaliści podkreślają, że sukces w branży muzycznej jest wynikiem wielu czynników. Lider zespołu Zakopower zaznacza, że niezależnie od sytuacji młodzi artyści powinni być konsekwentni i wierzyć w swoje możliwości, bo to jest kluczowe w budowaniu kariery.
Problemy społeczne
Strach przed porażką i brak wiary we własne siły blokują rozwój przedsiębiorczości kobiet. Częściej zakładają za to firmy z misją
Kobiety stanowią mniejszość w zarządach firm, rzadziej też niż mężczyźni zakładają własne działalności gospodarcze. W UE na taki krok decyduje się 10 proc. pracujących pań, w Polsce – 13 proc. – wynika z raportu „Biznes na wysokich obcasach” PIE. Strach przed porażką i brak wiary w swoje umiejętności powstrzymują kobiety częściej niż mężczyzn przed założeniem działalności. Kluczową rolę mogą pełnić programy mentoringowe prowadzone przez kobiety.
Muzyka
Luna: Status materialny moich rodziców przeszkadza mi w karierze. Przestaję postrzegać siebie jako niezależną artystkę, tylko córkę bogaczy
Wokalistka podkreśla, że ścieżka jej kariery i sukcesy w branży muzycznej budzą wiele emocji, również ze względu na to, czym zajmują się jej rodzice. Jest ona bowiem córką milionera Andrzeja Wielgomasa, założyciela i właściciela firmy Dawtona. Jednak jak zaznacza, to, że pochodzi z zamożnego domu, nie ułatwia jej życia, a wręcz jest swoistym balastem. Luna ma świadomość tego, że w opinii niektórych ludzi wszystko, co ma i co osiągnęła, zawdzięcza tylko bogatym rodzicom.