Mówi: | Krzysztof Gorzkiewicz |
Funkcja: | prezes fundacji Pomaganie jest trendy |
Dzieci dotknięte autyzmem można wesprzeć finansowo, oglądając specjalne filmiki na YouTube
Z amerykańskich badań wynika, że 1 na 88 dzieci na świecie rodzi się z autyzmem. Aby zminimalizować skutki tego schorzenia, konieczna jest jak najwcześniejsza diagnoza. Pomóc im stara się akcja fundacji „Pomaganie jest trendy”. Jej organizatorzy zbierają pieniądze na terapię dzieci autystycznych poprzez realizację specjalnych teledysków i bajek, które można obejrzeć w sieci.
– Idea jest taka, że my nie chcemy wyciągać ręki po coś, lecz chcemy dawać coś w zamian, dawać jakiś produkt. Wcześniej wrzucaliśmy rzeczy, które robiliśmy, czyli filmiki, piosenki i bajki, na YouTube i korzystaliśmy z tego, że poprzez generowanie reklam można zdobyć jakieś pieniądze. Teraz pojawiła się możliwość sprzedawania bajek, bo znalazł się wydawca – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Krzysztof Gorzkiewicz, prezes fundacji Pomaganie jest trendy.
Tomik pod tytułem „Anielskie bajki” został napisany przez pomysłodawcę akcji i założyciela fundacji Krzysztofa Gorzkiewicza. Do współpracy udało się zaprosić wiele znanych osobistości: aktorów, muzyków, dziennikarzy i polityków. W sumie 52 osoby. Bajki czytają m.in. kardynał Stanisław Dziwisz, były prezydent Aleksander Kwaśniewski, premier Ewa Kopacz, Anna Komorowska, Ewa Błaszczyk, Daniel Olbrychski czy Adam „Nergal” Darski
– Nergal czyta bajkę wspólnie z kardynałem Dziwiszem, między nimi jest Basia Kurdej-Szatan. Może to się wydać kontrowersyjne, ale z drugiej strony chcemy pokazać, że ci ludzie mają do siebie dystans i robią coś razem, żeby komuś pomóc. Właściwie żyjemy w takim świecie, gdzie bez kontrowersji – oczywiście jeżeli ona jest ze smakiem i nikomu nie szkodzi, nie jesteśmy w stanie dotrzeć do mediów. A my musimy być w mediach, by dotrzeć do ludzi, bo dzięki temu będziemy mieć pieniądze, żeby pomagać dzieciom. To jest transakcja wiązana – tłumaczy Krzysztof Gorzkiewicz.
Akcja „Pomaganie jest trendy” prowadzona jest od 5 lat. Podczas pierwszej edycji celem była pomoc ludziom chorym na białaczkę, zachęcanie do rejestrowania się w bazie dawców szpiku kostnego i propagowanie wiedzy na temat przeszczepów.
– Od drugiej edycji poruszył nas temat autyzmu, bo jest to duży problem. Autyzm nie jest wyleczalny, tak samo można powiedzieć, że autyzm nie jest chorobą, bo nie ma go na liście. Niemniej jego objawy można zminimalizować do takiego stopnia, że widząc takie dziecko na ulicy, nikt nie będzie w stanie poznać, że to autysta. Najważniejsze jest jednak wczesne wykrycie – mówi Gorzkiewicz.
Gorzkiewicz przyznaje, że projekt „Pomaganie jest trendy” od samego początku jest pozytywnie odbierany i każdy, kto jest zaproszony do udziału w nim, z przyjemnością angażuje się w pomoc.
– Właściwie nie zdarzyło mi się, żeby ktoś odmówił na zasadzie nie, bo nie. Wszyscy się zgadzają, wszyscy chcą pomagać. „Pomaganie jest trendy” do tej pory było projektem, teraz jest fundacją. U nas wszystko jest przejrzyste i faktycznie pomagamy – zapewnia Gorzkiewicz.
Czytaj także
- 2025-04-17: Dramatyczna sytuacja w opiece długoterminowej. Kolejki oczekujących są coraz dłuższe [DEPESZA]
- 2025-04-15: 400 gmin w Polsce nie ma na swoim terenie apteki i sytuacja co roku się pogarsza. Samorządowcy apelują o zmiany w prawie
- 2025-04-09: Jeszcze większe wsparcie dla konkurencyjności i rozwoju polskiej gospodarki. BGK prezentuje nową strategię
- 2025-03-31: W cyfrowym świecie spada umiejętność koncentracji. Uważność można ćwiczyć od najmłodszych lat
- 2025-04-08: Alkohol najbardziej rozpowszechnioną substancją psychoaktywną u młodzieży. Coraz większa popularność e-papierosów
- 2025-03-27: Powstanie europejska strategia dotycząca zdrowia psychicznego młodych. Kraje łączą siły, by chronić ich przed cyberzagrożeniami
- 2025-03-28: Enea zapowiada kolejne zielone inwestycje. Do 2035 roku chce mieć prawie 5 GW mocy zainstalowanej w OZE
- 2025-04-08: Blisko 10 mln Ukraińców nie ma dostępu do wody pitnej lub infrastruktury sanitarnej. Na jej odbudowę potrzeba 11,3 mld dol.
- 2025-03-25: Brakuje kompleksowej strategii dotyczącej uzależnień dzieci i młodzieży. Problemem nie tylko alkohol i nikotyna
- 2025-04-02: Zapobieganie cyberuzależnieniom wśród dzieci wymaga dużego zaangażowania rodziców. Zakazy nie są wystarczające
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Jadwiga Jankowska-Cieślak

Jadwiga Jankowska-Cieślak: Zwykle Złota Palma otwiera ścieżkę do kariery, a mi zamknęła. W Polsce trwał wtedy stan wojenny i musiałam szybko wracać do kraju
Zdrowie

Katarzyna Dowbor: Jak najszybciej muszę się zaszczepić przeciw kleszczowemu zapaleniu mózgu. Do tej pory zabezpieczałam przed tymi pasożytami tylko moje zwierzęta
Prezenterka przyznaje, że do tej pory nie zdawała sobie sprawy, że kleszczowe zapalenie mózgu to taka podstępna i groźna choroba. Jest ona wywoływana przez wirusa, który dostaje się do naszego organizmu w wyniku ukłucia przez kleszcza. Dlatego tak ważne jest, by przed tymi pajęczakami zabezpieczać nie tylko naszych pupili, ale także siebie. Katarzyna Dowbor już umówiła się na przyjęcie odpowiedniej szczepionki. Z danych opracowanych przez Ośrodek Badań Socjomedycznych Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych UW wynika, że na taki krok decyduje się zaledwie co dziesiąty Polak.
Moda
Julia Kamińska: Założyłam sobie, że w tym roku nie będę kupować żadnych nowych ubrań. Z sukcesem sprzedaję też swoje rzeczy na popularnej platformie

Aktorka chętnie podjęła wyzwanie „no-buy 2025” i jak zapewnia, w tym roku nie zamierza kupować żadnych nowych ubrań. Poza tym systematycznie „wietrzy” swoją szafę i te rzeczy, które już nie są jej potrzebne, sprzedaje przez internet albo oddaje znajomym. Julia Kamińska zaznacza też, że kompletując stylizację na czerwony dywan, stara się nie wydawać pieniędzy na nowe ubrania. Najpierw zagląda do garderoby, by znaleźć w niej coś, co można ponownie wykorzystać.
Infrastruktura
Mazowsze turystycznie radzi sobie lepiej niż przed pandemią. Odwiedzających przyciąga już nie tylko Warszawa

Województwo mazowieckie jest liderem pod względem liczby turystów. W ubiegłym roku odwiedziło je prawie 7 mln gości. I choć lokomotywą ruchu turystycznego pozostaje Warszawa, to coraz więcej osób wybiera zwiedzanie regionu w wolniejszym tempie niż w stolicy i bliżej natury. Mazowsze od lat postrzegane było jako idealny kierunek na mikrowyprawę, ale teraz przybywa osób, które chcą się tu zatrzymać na dłużej niż 1–2 dni.