Mówi: | Danuta Chmurska |
Funkcja: | prezes Towarzystwa Muzycznego Artos im. Władysława Skoraczewskiego |
Muzyczna baśń operowa „Bajko, gdzie jesteś?” ze smokiem wegetarianinem i dobrymi złodziejami w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej
Tytułowe poszukiwanie bajki jest głównym tematem spektaklu, w którym dziecięca pomysłowość i bezmiar wyobraźni pomagają dorosłym w odnalezieniu radości życia, szczypty magii i czarów w codzienności. I choć rycerze, księżniczki czy smoki znane są już z wielu opowiadań i legend, to w tej baśni widzowie zobaczą je w nieco innej roli. Morał skierowany jest zarówno do dzieci, jak i do dorosłych. Ten wyjątkowy spektakl muzyczny można oglądać na deskach Teatru Wielkiego – Opery Narodowej.
– To jest bajka o poszukiwaniu bajki i poruszaniu wyobraźni. I tę wyobraźnię można poruszyć u wszystkich: u dorosłych, u młodzieży i u dzieci. Dzisiaj, w dobie komputeryzacji i całej tej techniki, która postępuje błyskawicznie, często zapominamy o tym, czym może być wyobraźnia. A przecież im dłużej ta bajka może być w nas i im częściej będziemy potrafić tę bajkę odnaleźć, tym będziemy bardziej szczęśliwi i radośni – mówi agencji Newseria Lifestyle Danuta Chmurska, prezes Towarzystwa Muzycznego Artos im. Władysława Skoraczewskiego.
W tej muzycznej opowieści dzieci czeka niezwykła podróż przez magiczne krainy, spotkania z bohaterami rodem z bajek, ale jakby nieco odmienionymi.
– Na przykład smok nie jest straszny, tylko jest bardzo dobry i uwielbia warzywa, a nie znosi mięsa. Jest rycerz, który w ogóle nie lubi walczyć, jest bardzo nieśmiały. Są złodzieje, którzy jak coś znajdą albo ukradną, to natychmiast chcą to oddać. Są oczywiście księżniczki, bardzo rozkapryszone, bardzo znudzone tym, co mają na co dzień, i dzieci, które chcą wciągnąć ich w tę bajkę, powodują, że na twarzy jednej z nich gości uśmiech, choć ona się nazywa Smuteczka. Ta bajka uczy nas tego, żebyśmy potrafili zrozumieć i zaakceptować tych wszystkich, którzy są trochę inni niż my – tłumaczy Danuta Chmurska.
„Bajko, gdzie jesteś?” to muzyczna baśń operowa autorstwa Pauliny Zajkowskiej. Do magicznego świata zapraszają dziecięcy chórzyści zespołu Artos im. Władysława Skoraczewskiego wraz z aktorami.
– Są różne rytmy, i rock, i blues dla dzieci, więc to jest bardzo ciekawe. Jest również pani Magdalena Idzik, mezzosopran, ona śpiewa taką piosenkę, która ma znamiona arii. Jest zimową królową, wróżką. Mamy też Sambora Czarnotę, który na zmianę z panem Krzysztofem Szczepaniakiem pełni funkcję narratora. Oni na początku w ogóle nie chcą słyszeć o bajce, bo mają laptopa, są zapracowani. Dzieci, może to nie jest ładne zachowanie, ale wyrzucają tego laptopa i zapraszają ich na wyprawę po bajkę, a oni się w to bardzo pięknie wciągają – podkreśla Danuta Chmurska.
Autorzy spektaklu wierzą, że da on widzom mnóstwo radości i wzruszeń, przenosząc – nawet jeśli tylko na chwilę – w zaczarowany świat wyobraźni i teatru, tak odmienny od zabieganej codzienności. Zakończenie ma wskazówkę zarówno dla dzieci, jak i dla dorosłych.
– Nie będę zdradzała zakończenia, ale to jest taka sugestia dla dorosłych, żeby na chwilę się zatrzymali i żeby w momencie, kiedy dziecko prosi: „opowiedz mi bajkę”, to żeby nie mówili: „nie pamiętam, nie wiem”. Każdy z nas tę bajkę nosi w sobie, tylko trzeba potrafić uruchomić pokłady wyobraźni – dodaje Danuta Chmurska.
Przygotowaniem chóru zajęła się Danuta Chmurska, aranżacjami – Dominik Chmurski, a reżyserią, aranżacją przestrzeni scenicznej i kostiumami – Beata Redo-Dobber. Kolejny spektakl odbędzie się 6 listopada. Wszystkie utwory zostaną również wydane na płycie.
Czytaj także
- 2024-07-15: Aleksandra Popławska: Nadopiekuńczość i trzymanie dziecka pod parasolem ochronnym to przemoc psychiczna. Taka toksyczna relacja jak w spektaklu „Czułe słówka” to dobry temat dla psychologa
- 2024-07-22: Eliza Rycembel: Sztukę „Czułe słówka” zrobiliśmy na podstawie znanego filmu. Udało się uwspółcześnić tę historię i przenieść ją na nasze realia
- 2024-06-04: Magdalena Boczarska: Spektakl „Wypiór” rozprawia się z mitem romantyzmu i z postacią Adama Mickiewicza. Nasz wieszcz wcale nie był takim kryształowym bohaterem i wielkim patriotą, za jakiego go uznajemy
- 2024-07-03: Mateusz Banasiuk: Podczas studiów uczyliśmy się żonglerki maczugami i popisów cyrkowych. Te umiejętności przydały mi się w zawodzie aktora
- 2024-06-27: Mateusz Banasiuk: Żałuję, że dzisiaj tak rzadko pisze się sztuki wierszem. Dla aktora to prawdziwy sprawdzian umiejętności
- 2024-06-11: Mateusz Banasiuk i Magdalena Boczarska: Po 10 latach razem można też pracować na jednej scenie, mieć z tego dużą frajdę i się wzajemnie inspirować
- 2024-05-28: Paweł Małaszyński: Nigdy nie miałem na pieńku z sąsiadami. Zresztą jak mieszkamy w jednym bloku, to fajnie trzymać się razem i wspierać
- 2024-04-29: Paweł Małaszyński: Po odejściu z Teatru Kwadrat musiałem wziąć w garść, zostawić przeszłość za sobą i iść dalej. Teraz od początku wytaczam sobie ścieżkę kariery
- 2024-05-13: Artur Barciś: Odkąd mieszkam na wsi, znam dużo więcej sąsiadów, niż kiedy mieszkałem w bloku. W miastach poznawanie ludzi nie bardzo nas interesuje
- 2024-04-30: Artur Barciś: Reżyseria jest rzeczą dużo bardziej odpowiedzialną niż aktorstwo. Może kiedyś zdecyduję się wyreżyserować film
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Gwiazdy
Aleksandra Popławska: Pomysł na trenowanie boksu zrodził się u mnie z fascynacji Sashą Sidorenko. Dyscyplina ta wymaga skupienia, a właśnie tego mi na co dzień brakuje
Aktorka zaznacza, że trenuje boks, bo pozwala jej nauczyć się trzeźwo myśleć, analizować i szybko podejmować decyzje. Z uprawiania tej dyscypliny czerpie sporą przyjemność, zwłaszcza że robi to pod okiem mistrzyni – Sashy Sidorenko. Aleksandra Popławska podkreśla, że dla niej nie tyle liczy się zwycięstwo na ringu, ile taktyka gry, jaką przyjmuje się wobec przeciwnika.
Konsument
Problem wykorzystywania seksualnego dzieci online wymaga pilnych regulacji. To może wymagać rezygnacji w pewnym stopniu z szyfrowania korespondencji
– Problem wykorzystywania seksualnego dzieci w internecie potrzebuje konkretnych regulacji – podkreślają eksperci Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę. I liczą, że pojawią się one zarówno na forum krajowym, jak i unijnym. Dziś tymczasowe rozporządzenie, wprowadzając odstępstwo od przepisów UE dotyczących prywatności, daje platformom internetowym możliwość dobrowolnego wykrywania materiałów przedstawiających seksualne wykorzystywanie dzieci. Nowe propozycje przepisów na forum zakładają jednak, że zmieni się to w obowiązek. To budzi szereg pytań o prywatność i potencjalne nadużycia.
Teatr
Eliza Rycembel: Sztukę „Czułe słówka” zrobiliśmy na podstawie znanego filmu. Udało się uwspółcześnić tę historię i przenieść ją na nasze realia
Już po pierwszych przedstawieniach Eliza Rycembel i Krzysztof Dracz widzą, że bardziej współczesna teatralna wersja obsypanego Oscarami kinowego hitu sprzed 40 lat również przypadła do gustu widzom. „Czułe słówka” w reżyserii Pawła Paszta to historia wzruszająca, ale nie ckliwa, z odpowiednią dozą akcentów dramatycznych i komediowych. Spektakl opowiada o trudnej relacji nadopiekuńczej matki i córki, która czując się przytłoczona jej miłością i oczekiwaniami, decyduje się na szybkie małżeństwo i opuszczenie domu.