Mówi: | Barbara Kurdej-Szatan, aktorka Rafał Szatan, wokalista |
Barbara Kurdej-Szatan: Moda ekologiczna jest nam bardzo bliska. Kupuję ciuchy lepszej jakości, ale dużo rzadziej
Aktorka i jej mąż przekonują, że los naszej planety nie jest im obojętny, dlatego na co dzień starają się żyć ekologicznie. Nie używają opakowań wykonanych z tworzyw sztucznych, unikają plastikowych kubków i sztućców, segregują śmieci oraz oszczędzają wodę i prąd. Barbara Kurdej-Szatan zapewnia też, że stara się nie ulegać trendom, które błyskawicznie się zmieniają, i nie kupować zbyt często nowych ubrań, a już na pewno nie kiepskiej jakości.
– Moda ekologiczna i w ogóle ekologia są nam bardzo bliskie i cieszymy się, że świat teraz idzie w tym dobrym kierunku, że już na przykład chociażby nie produkuje się tyle słomek plastikowych. Ja już na szczęście nigdzie ich nie spotykam ani plastikowych kubków, wszystko jest papierowe – mówi agencji Newseria Lifestyle Barbara Kurdej-Szatan.
Jak podkreśla, by być w nurcie eko, od jakiegoś czasu również bardziej starannie kompletuje swoją garderobę. Zależy jej przede wszystkim na tym, by ubrania posłużyły dłużej niż tylko jeden sezon.
– Zwracam mocno teraz uwagę na to, aby ciuchy były lepszej jakości, czyli żeby kupować może i drożej, ale dużo rzadziej i żeby po prostu nie nosić plastiku – mówi.
Aktorka wie też, że ubrania znanych marek i to w dobrych cenach można upolować w second handach. Niestety z żalem stwierdza, że ona sama nie ma zbytnio szczęścia do zakupów w sklepach z odzieżą używaną.
– Second handy tak, natomiast jeżeli chodzi o wyszukiwanie w second handzie, to trzeba mieć smykałkę i trzeba mieć umiejętność wyszukiwania perełek. Moja siostra ma taką, ja nie, tak że jak coś, to idę z nią. Generalnie to młodzież w naszej rodzinie chodzi do second handów i wręcz to jest modne teraz wśród młodych osób – mówi Barbara Kurdej-Szatan.
– Poza tym u nas w rodzinie w ogóle jest taka tendencja, że jak coś nam już nie do końca leży, to nie wyrzucamy tego, tylko po prostu przekazujemy dalej i to jest wykorzystywane – dodaje Rafał Szatan.
Para wzięła niedawno udział w evencie pod hasłem „Moda na recykling 5”. Na zaproszenie organizacji odzysku i pomysłodawcy projektu, Europejskiej Platformy Recyklingu, absolwentki Międzynarodowej Szkoły Kostiumografii i Projektowania Ubioru razem z dziećmi z całej Polski stworzyły wyjątkowe stylizacje z elektroodpadów, nadając im drugie życie. W ten sposób powstały m.in.: sukienka z radiatorów i płytek komputerowych, dżinsowy komplet z ekranami LCD ze skanerów magazynowych i niedziałającymi pilotami do telewizorów, kostium ze zdjęć ze zużytych aparatów rentgenowskich, marynarka z płyt CD z zepsutego sprzętu hi-fi, suknia ze zużytych, niebieskich kabli i wiele innych.
– My akurat mamy rzeczy zaprojektowane przez Aleksandrę Dzwonkowską, która tworzyła razem z dzieciakami z Puław przepiękne kreacje, niczym z baśni – mówi Barbara Kurdej-Szatan.
– Jesteśmy tutaj po to, aby zainspirować innych, jak można wykorzystać niektóre rzeczy – dodaje Rafał Szatan.
Barbarę Kurdej-Szatan można teraz oglądać w programie „Cudowne lata” w TVP2. Widownia prowadzonego przez nią formatu spada jednak z odcinka na odcinek. Z danych Nielsen Audience Measurement opublikowanych przez portal Wirtualnemedia.pl wynika, że po trzech odcinkach program miał średnio 530 tys. widzów.
Czytaj także
- 2025-02-19: Zasada 3R może ograniczyć liczbę elektroodpadów. Recykling nie rozwiąże wszystkich problemów
- 2025-02-10: Finansowanie, technologia i wola polityczna sprzyjają walce o klimat. Dołączają do niej także konsumenci
- 2025-01-23: Plastikowe opakowania żywności dominują w europejskich marketach. 40 proc. z nich można usunąć lub zastąpić
- 2025-01-27: Liczebność ponad 40 gatunków ptaków gwałtownie spada. Coraz mniej czajek i gawronów
- 2025-02-14: Spływające resztki nawozów największym zagrożeniem dla Bałtyku. Pojawiają się nowe wyzwania związane z energetyką wiatrową
- 2025-01-22: Nowy obowiązek segregowania odpadów budowlanych i rozbiórkowych. Firmy mogą go jednak scedować na wyspecjalizowane przedsiębiorstwa
- 2025-01-10: Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
- 2024-12-12: 15 proc. Polaków na co dzień korzysta z miejskich rowerów publicznych. To rosnący potencjał dla reklamodawców
- 2024-12-18: Rolnictwo czekają znaczące inwestycje. Bez nich trudno będzie zapewnić żywność 10 mld ludzi
- 2024-11-27: Tylko co trzecia firma wdraża zasady zrównoważonego rozwoju. Mniejsze przedsiębiorstwa potrzebują wsparcia w tym procesie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Adam Kszczot: Bardzo żałuję, że nie da się drugi raz wystartować w „Tańcu z gwiazdami”. W tym roku planuję za to z żoną pójść na kurs tańca
Biegacz zapewnia, że doskonale czuje się na parkiecie i choć musi jeszcze popracować nad techniką, to taniec sprawia mu mnóstwo przyjemności, poprawia nastrój i dodaje pozytywnej energii. Wiosną ubiegłego roku Adama Kszczota można było oglądać w „Tańcu z gwiazdami”. Partnerowała mu Katarzyna Vu Manh. Niestety jego przygoda z formatem trwała bardzo krótko.
Transport
Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów

W Arkadach Kubickiego na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się polska premiera najnowszego modelu Mercedes-Maybach – SL 680 Monogram Series. To najbardziej sportowy Maybach w historii. – Liczba zamówień składanych w systemie wskazuje, że premierowe auto cieszy się dużym zainteresowaniem klientów – podkreślają przedstawiciele marki. Polska jest drugim największym rynkiem dla luksusowych samochodów Maybacha w Europie.
Handel
Polacy przerzucają się na piwa bezalkoholowe. Segment rośnie o 17 proc., podczas gdy cały rynek piwa się kurczy

Rynek piwa skurczył się w 2024 roku o prawie 2 proc. To m.in. efekt wzrostu średniej ceny tego alkoholu, która jest dziś o ponad 40 proc. wyższa niż w 2019 roku. Na tle rynku zdecydowanie wyróżnia się segment bezalkoholowy, który wolumenowo i wartościowo rośnie o ok. 17 proc. w ujęciu rocznym. – Ten segment, wart 1,7 mld zł, jest nadzieją na poprawę wyników branży piwowarskiej – ocenia Igor Tikhonov, prezes Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie. I podkreśla, że rynek pozostaje pod presją rosnących kosztów produkcji i zmian legislacyjnych.