Newsy

Grażyna Wolszczak walczy o życie pszczół i zachęca do sadzenia w ogródkach oraz na balkonach miododajnych kwiatów

2019-05-28  |  06:22

Grażyna Wolszczak podkreśla, że bez wahania zaangażowała się w akcję ratowania miejskich pszczół, bo w tym przypadku nie ma czasu na zastanawianie się i bierność. Od całkowitego wyginięcia mogą ocalić przede wszystkim kolorowe ogródki. Takie powstały na dachach kilku warszawskich hoteli. Tysiące miododajnych kwiatów zapewni owadom pożywienie na kolejne miesiące. Według ekspertów ostatnia pszczoła może zginąć już w 2035 r. W Polsce zagrożona wymarciem jest ponad połowa z żyjących u nas 470 ich gatunków.

Z okazji Dnia Ziemi na dachach hoteli w Warszawie zostały posadzone odpowiednie gatunki kwiatów, które staną się źródłem pożywienia dla pszczół. Organizatorzy i uczestnicy akcji podkreślają, że poprzez takie inicjatywy chcą zwrócić uwagę na niezwykle istotny problem ginącej populacji tych niezwykle pożytecznych owadów. Według ekspertów od lat 90. drastycznie zmniejsza się liczba pszczelich rodzin, a ich rola w ekosystemie jest nie do przecenienia. Zapylają bowiem 70 proc. gatunków roślin, które gwarantują ludziom 90 proc. pożywienia.

– Jest źle, to znaczy jako ludzkość jesteśmy gatunkiem skazanym właściwie, już można tak powiedzieć, na wymarcie i mamy ostatni dzwonek alarmowy, żeby coś z tym zrobić i to powstrzymać. Według prognoz do 2035 roku mają zniknąć pszczoły, a od momentu, jak zginie ostatnia pszczoła – według różnych wyliczeń – ludzkość ma przed sobą jeszcze od 4 do 10 lat życia. Nie jest wesoło, więc róbmy wszystko, żeby walczyć o te pszczoły, o to, żeby one żyły – mówi agencji Newseria Grażyna Wolszczak, aktorka.

Takie działania może podjąć każdy. W swoim przydomowym ogródku, na parapecie czy na balkonie wystarczy wysiać lub zasadzić rośliny miododajne. W Holandii, dzięki takim działaniom i zaangażowaniu firm oraz społeczeństwa udało się odbudować populację pszczół zaledwie w ciągu 10 lat.

– I stąd taka zachęta do sadzenia roślin miododajnych, czyli roślin, którymi pszczoły się żywią, bo na naszych balkonach czy w naszych ogródkach sadzimy przepiękne rośliny, które dla pszczół i innych owadów, które zapylają, są kompletnie nieprzydatne. Więc taki apel, że piękne możemy zamienić na piękne, bo te rośliny też są przecudnej urody. Ale myślmy o tym właśnie także nie tylko pod swoim kątem, lecz także pod katem przydatności dla ekologii – mówi Grażyna Wolszczak.

Akcję poparły gwiazdy, które znane są z zaangażowania w walkę o ochronę przyrody, wśród nich Agnieszka Cegielska, Joanna Racewicz, Gabi Drzewiecka, Alżbeta Lenska i Marek Kaliszuk.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Psychologia

Luna: W moim życiu jest więcej momentów zwątpienia i bezradności niż szczęścia i ekscytacji. Tylko tego nie pokazuję na Instagramie

Wokalistka chce, by jej pierwszy singiel zaprezentowany po Eurowizji był symbolem wewnętrznego odrodzenia, nowego początku i nadziei, bo choć życie pełne jest upadków, to najważniejsze jest, by z każdej porażki wyciągnąć odpowiednie wnioski, zawsze walczyć o swoje szczęście i odnaleźć w sobie siłę do działania. „Alive” to pełne emocji, intymne wyznanie Luny, ukazujące jej wewnętrzną walkę z wątpliwościami i przytłaczającymi myślami. Utwór opowiada o stanie zawieszenia między dwoma światami – rzeczywistym, pełnym wyzwań i wyimaginowanym, gdzie można znaleźć chwilowe ukojenie.

Handel

W ciągu 5–10 lat spodziewane duże wzrosty sprzedaży żywności ekologicznej. Największą barierą pozostaje niska świadomość konsumentów

Już blisko 80 proc. polskich konsumentów deklaruje kupowanie żywności ekologicznej – wynika z badania przeprowadzonego dla Polskiej Izby Żywności Ekologicznej przez Stowarzyszenie Delta Partner. Ten odsetek sukcesywnie rośnie, podobnie jak wartość rynku ekologicznej żywności, która według szacunków NIQ wynosi już ok. 2 mld zł, stanowiąc prawie 1 proc. wartości całego rynku spożywczego. Dalsze wzrosty utrudnia jednak fakt, że wielu konsumentów wciąż ma problem z rozpoznaniem produktów bio na sklepowych półkach. Według badań tylko co czwarty klient potrafi prawidłowo rozpoznać w sklepie symbol euroliścia, który gwarantuje, że produkt powstał zgodnie z restrykcyjnymi unijnymi wymogami rolnictwa ekologicznego.

Podróże

Klaudia Carlos: Nigdzie nie ma takiego piasku złocistego jak nad Bałtykiem. Mam tam swoje ulubione miejsca, ale lubię też poszukiwać nowych

Wokół wakacji nad polskim morzem przez lata narosło wiele stereotypów. Prezenterka zapewnia jednak, że ją samą nie zniechęcają ani stwierdzenia, że „jest za drogo”, ani że „zazwyczaj jest zła pogoda”. I choć turyści chociażby ze względu na „paragony grozy” coraz częściej omijają łukiem Morze Bałtyckie, to ona jest konsekwentna w swoich wyborach. Każdego roku stawia właśnie na Bałtyk i przekonuje, że nadmorskie miejscowości są bardziej urokliwe niż zagraniczne kurorty, a polskie piaszczyste plaże nie mają sobie równych.