Mówi: | Karolina Malinowska, psycholożka, była modelka, ambasadorka kampanii Amazon dot. bajkoterapii i promowania czytelnictwa |
Karolina Malinowska: Wraca zainteresowanie czytelnictwem wśród dzieci. To jednoczy pokolenia i rozwija więzi rodzinne
Była modelka przekonuje, że czas spędzony wspólnie z dziećmi przy książce na pewno zaprocentuje w przyszłości. Ważne jest nie tylko czytanie maluchom, ale także zachęcanie ich do tego, by w kolejnych latach nie smartfon czy tablet, ale książka była ich najlepszym przyjacielem. W obliczu rozwoju nowoczesnych technologii Karolina Malinowska dostrzega ich potencjał w promowaniu czytelnictwa. Umożliwiają one na przykład tworzenie spersonalizowanych publikacji skrojonych na miarę naszych potrzeb.
– Jeżeli chodzi o statystyki dotyczące czytelnictwa w Polsce, to one nie są specjalnie optymistyczne. Statystyczny Polak w grudniu ubiegłego roku przeczytał mniej więcej 0,6 książki, ale mam wrażenie, że czytelnictwo wraca i w fantastyczny sposób potrafi jednoczyć pokolenia. Bardzo się z tego cieszę, bo wspólne spędzanie czasu właśnie na czytaniu książek z dziećmi nie tylko rozwija wyobraźnię u najmłodszych i uczy ich różnych rzeczy, ale też przede wszystkim rozwija więzi rodzinne – mówi agencji Newseria Karolina Malinowska.
Była modelka zaznacza, że wspólne czytanie pomaga budować relacje międzypokoleniowe, pozwala się lepiej poznać, zrozumieć i podsuwa tematy do rozmów. Poza tym książki to nie tylko źródło rozrywki, ale także skarbnice wiedzy z wielu dziedzin, dzięki którym zarówno dzieci, jak i dorośli mogą poszerzać swoje zainteresowania. Historie opisane w książkach kształtują ich spojrzenie na świat, uwrażliwiają na wiele rzeczy i poprawiają sposób komunikowania się.
– Aby poprawić statystyki, wystarczy od małego uczyć, że książka jest czymś, co nas przenosi w świat wyobraźni, bo nic tak pięknie naszej wyobraźni nie rozpala jak właśnie historie, które słyszymy, które czytamy. Książka to też taki czas, który mamy tylko i wyłącznie dla siebie, więc pomaga nam ona rozbudować nasz intymny świat. Książka może być także przyjacielem albo lustrem, w którym możemy czasami znaleźć odbicie swoich historii. Czytanie także bardzo pomaga, jeżeli chodzi o umiejętności szkolne. Dzieci, które czytają książki, robią znacznie mniej błędów ortograficznych – mówi.
Karolina Malinowska zdradza, że specjalne miejsce w jej sercu jako czytelniczki z wieloletnim stażem zajmuje książka, którą właśnie zachwyciła się w dzieciństwie.
– Teraz mam czterdzieści parę lat, ale do dzisiaj pamiętam, jak wyglądała książka z baśniami Hansa Christiana Andersena, jak wyglądała jej okładka, bo często właśnie fantastyczne ilustracje są siłą napędową i tym, co później też pamiętamy oprócz całej fabuły, historii. To jest też główną siłą do tego, żeby namówić malucha czy też starsze dziecko do tego, żeby usiadło i tę książkę przejrzało, przeczytało – mówi.
Była modelka podkreśla też znaczenie bajkoterapii, która polega na wykorzystywaniu bajek i baśni w celach terapeutycznych, edukacyjnych czy relaksacyjnych.
– Czasami dzieciaki nie potrafią radzić sobie z różnymi emocjami. I te wszystkie bajki terapeutyczne pełnią właśnie taką funkcję, która może nam pomóc odnaleźć się w dzisiejszym świecie pełnym ciągłych zmian, różnych dylematów, ale też radości, które czasami nie do końca umiemy sobie sami uporządkować w głowie – mówi.
Karolina Malinowska sama dużo czyta, ale też zachęca do tego innych. Jako ambasadorka kampanii Amazon dotyczącej bajkoterapii i promowania czytelnictwa wykorzystuje do tego różne metody.
– Czytelnictwo zdecydowanie wymaga tego, żeby je podpromować, myślę, że nie tylko w Polsce, ale ogólnie na świecie. I z pomocą przychodzą nam nie tylko tradycyjne książki w wersji papierowej, ale też nowoczesne technologie, które mogą w fajny, ciekawy sposób zachęcać młodych ludzi do tego, żeby zaprzyjaźnić się z książką – mówi.
Jej zdaniem w dzisiejszych czasach nowe technologie umożliwiają promowanie czytelnictwa w niezwykle atrakcyjny sposób. Karolina Malinowska zachęca chociażby do wspólnego tworzenia cyfrowych książek. Nie brakuje bowiem programów, które dzięki szablonom i motywom ułatwiają tworzenie atrakcyjnych wizualnie publikacji z multimediami. Aby stworzyć niepowtarzalny wygląd swojej książki, można wybierać spośród różnych czcionek, kolorów i motywów.
– Nowoczesne technologie i czytelnictwo dzisiaj zdecydowanie idą w parze. Bez problemu możemy znaleźć różne programy, które pozwolą nam tworzyć spersonalizowane książki, gdzie na przykład głównym bohaterem będzie nasze dziecko. To jest fantastyczna rozrywka, bo możemy brać udział nie tylko w tworzeniu historii, ale też ilustracji. Książka w formie cyfrowej może być chociażby ilustrowana rysunkami naszych dzieci. Dzięki temu zyskujemy coś, czego w dzisiejszym świecie szukamy, także jako dorośli, czyli personalizację. I mamy produkt, który jest skierowany zdecydowanie do danej osoby, odpowiadający na jej potrzeby – mówi.
Modelka zauważa, że wielbiciele papierowych wersji pokochali również elektroniczne czytniki, które są w stanie pomieścić tysiące ulubionych pozycji i dają duży komfort użytkowania. Modele z regulowanym podświetleniem umożliwiają bowiem wygodne czytanie zarówno w świetle dziennym, jak i w mroku. Można też wybrać opcję realistycznego przewracania stron z charakterystycznym dźwiękiem papieru. Co więcej, korzystanie z takich urządzeń pomaga zadbać o planetę.
– Na przykład za pomocą urządzeń elektronicznych jesteśmy w stanie dopasować książkę do tego, jak dobry mamy wzrok czy jak dużej czcionki potrzebujemy. To jest niewiarygodne, że takie małe urządzenie, jakim jest Kindle, potrafi w sobie zmieścić 50 tys. książek. Dzięki temu nie musimy szykować miejsca na półkach, a możemy przyczynić się do tego, że nasze środowisko będzie w lepszej kondycji, bo po prostu nie będziemy wycinać tylu drzew – dodaje.
Karolina Malinowska mówiła o roli czytelnictwa podczas otwarcia STEM Kindloteki w Warszawie. To pierwsza tego typu w stolicy i 106. w kraju nowoczesna przestrzeń edukacyjna dla dzieci i młodzieży. STEM Kindloteka to inicjatywa realizowana przez Amazon we współpracy ze Stowarzyszeniem Cyfrowy Dialog, której celem jest promowanie czytelnictwa oraz edukacji w obszarze STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics). Dzięki Amazon Kindlotekom już 500 tys. najmłodszych zyskało dostęp do nauki w obszarze STEM. W Warszawskim Laboratorium Innowacji Społecznych „Synergia” przy ul. Markowskiej 16 dzieci w wieku 7–15 lat mogą bezpłatnie uczestniczyć w warsztatach z zakresu technologii. Zapisy są realizowane za pośrednictwem profilu Facebook „Synergii”.
Czytaj także
- 2025-02-20: Ubóstwo dotyka prawie miliona dzieci w Polsce. Głód i niedożywienie jednym z najpoważniejszych objawów
- 2025-02-03: Eksperci: e-papierosy to poważny problem wśród dzieci. Nowe przepisy to dobry krok, ale absolutnie niewystarczający
- 2025-01-15: Pracodawcy apelują o usprawnienie wydawania zezwoleń na pracę cudzoziemcom. Nowe regulacje tylko w części w tym pomogą
- 2025-01-29: Karolina Pilarczyk: To jest karygodne, że ktoś ma kilkukrotnie zabrane prawo jazdy, a dalej pijany wsiada za kierownicę. Taka osoba powinna iść do więzienia
- 2025-02-20: Karolina Pilarczyk: Mamy świetnych sportowców w każdej dyscyplinie, tylko nie piłce nożnej. Rządzący ich nie dostrzegają i nie dają odpowiedniego wsparcia
- 2025-01-17: Karolina Pilarczyk: W nowym programie każdy z nas potrzebował pomocy medycznej. Ja straciłam kawałeczek palca
- 2025-01-14: Polacy chcieliby głosować elektronicznie. Brakuje woli politycznej i technicznego zaplecza dla takiego rozwiązania
- 2025-01-02: Ustawa o ochronie ludności i obronie cywilnej wchodzi w życie. Najważniejszym zadaniem przygotowanie społeczeństwa na zagrożenia
- 2024-12-12: 15 proc. Polaków na co dzień korzysta z miejskich rowerów publicznych. To rosnący potencjał dla reklamodawców
- 2024-12-06: Luksusowe wydania książek w centrum zainteresowania kolekcjonerów. W Warszawie można zobaczyć ponad 20 białych kruków z Polski i zagranicy
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Adam Kszczot: Bardzo żałuję, że nie da się drugi raz wystartować w „Tańcu z gwiazdami”. W tym roku planuję za to z żoną pójść na kurs tańca
Biegacz zapewnia, że doskonale czuje się na parkiecie i choć musi jeszcze popracować nad techniką, to taniec sprawia mu mnóstwo przyjemności, poprawia nastrój i dodaje pozytywnej energii. Wiosną ubiegłego roku Adama Kszczota można było oglądać w „Tańcu z gwiazdami”. Partnerowała mu Katarzyna Vu Manh. Niestety jego przygoda z formatem trwała bardzo krótko.
Transport
Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów

W Arkadach Kubickiego na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się polska premiera najnowszego modelu Mercedes-Maybach – SL 680 Monogram Series. To najbardziej sportowy Maybach w historii. – Liczba zamówień składanych w systemie wskazuje, że premierowe auto cieszy się dużym zainteresowaniem klientów – podkreślają przedstawiciele marki. Polska jest drugim największym rynkiem dla luksusowych samochodów Maybacha w Europie.
Handel
Polacy przerzucają się na piwa bezalkoholowe. Segment rośnie o 17 proc., podczas gdy cały rynek piwa się kurczy

Rynek piwa skurczył się w 2024 roku o prawie 2 proc. To m.in. efekt wzrostu średniej ceny tego alkoholu, która jest dziś o ponad 40 proc. wyższa niż w 2019 roku. Na tle rynku zdecydowanie wyróżnia się segment bezalkoholowy, który wolumenowo i wartościowo rośnie o ok. 17 proc. w ujęciu rocznym. – Ten segment, wart 1,7 mld zł, jest nadzieją na poprawę wyników branży piwowarskiej – ocenia Igor Tikhonov, prezes Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie. I podkreśla, że rynek pozostaje pod presją rosnących kosztów produkcji i zmian legislacyjnych.