Newsy

Mariusz Treliński: Po premierze w Nowym Jorku mieliśmy owacje na stojąco. To się nazywa American dream

2015-02-12  |  06:50
Play
Current Time 0:00
/
Duration Time 0:00
Remaining Time -0:00
Stream Type LIVE
Loaded: 0%
Progress: 0%
00:00
Fullscreen
00:00
Mute
Playback Rate
1

    To spełniony American dream mówi Mariusz Treliński o sukcesie premiery „Jolanty/ Zamku Sinobrodego” w Metropolitan Opera. Spektakl w jego reżyserii został nagrodzony owacjami na stojąco i pochlebnymi recenzjami w prasie. Treliński już przygotowuje się do kolejnego przedstawienia na deskach nowojorskiego teatru. Przyznaje jednak, że to miasto nie jest idealnym miejscem do pracy.

    Dyptyk „Jolanta/ Zamek Sinobrodego” składa się z dwóch jednoaktowych oper autorstwa Piotra Czajkowskiego („Jolanta”) i Beli Bartóka („Zamek Sinobrodego”). Spektakl powstał w koprodukcji warszawskiego Teatru Wielkiego Opery Narodowej oraz nowojorskiej Metropolitan Opera. Polska premiera miała miejsce w grudniu 2013 roku. Na deskach jednej z najbardziej prestiżowych oper świata spektakl miał zadebiutować 26 stycznia 2015 roku, przedstawienie zostało jednak przesunięte na czwartek, 29 stycznia, z powodu śnieżycy, jaka nawiedziła Nowy Jork.

    Mariusz Treliński nie ukrywa, że odwołanie początkowego terminu premiery wpłynęło destrukcyjnie na całą ekipę, która od kilku tygodni była skoncentrowana wyłącznie na nowojorskim debiucie.

    – Żartowaliśmy wszyscy, że dobrze, odwołamy bankiet, w końcu po to przyjechaliśmy do Nowego Jorku, żeby się napić szampana i się dobrze zabawić. Ale dwie godziny potem już było smutniej, dlatego że odwołano dwa spektakle na Broadwayu. I kolejne dwie godziny, kiedy my cały czas robimy światła, pracujemy nad spektaklem, to ma być o siódmej wieczorem tego dnia, dowiadujemy się, że burmistrz ma o czwartej ogłosić stan wyjątkowy po raz pierwszy od nie wiem ilu lat. Metro i wszystkie prywatne pojazdy mają zniknąć z terenu miasta, bo zagrożenie jest tak duże, że może sparaliżować miasto. I odwołano spektakl, a myśmy zostali tacy nadzy i bosi – mówi Mariusz Treliński w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Lifestyle.

    Reżyser żałuje też widzów, którzy przyjechali do Nowego Jorku specjalnie po to, by wesprzeć polską ekipę. Spośród kilkudziesięciu osób – rodzin, znajomych, przyjaciół członków ekipy – blisko połowa nie mogła czekać do czwartku i musiała wrócić, nie obejrzawszy spektaklu. Treliński uważa, że to niepotrzebny stres był przyczyną tego, że jego zdaniem odbiór opery w Warszawie był znaczniejszy silniejszy niż w Nowym Jorku. Jestem jednak dumy, że spektakl zrobiony niemal w całości przez Polaków i przy wykorzystaniu polskiej technologii odniósł w Stanach Zjednoczonych sukces. Dyptyk „Jolanta/ Zamek Sinobrodego” zebrał bowiem dużo pochwał i pozytywnych recenzji ze strony nowojorskiej publiczności i krytyków.

    Mieliśmy owacje na stojąco, jestem najszczęśliwszym człowiekiem na świecie. To się nazywa chyba American dream, który się spełnił, z czego bardzo się cieszę, ale to również wielki sukces całej opery.To jest jakby cała wizja, która przyszła od nas, nasze warsztaty, to powstało po prostu w Polsce – mówi Mariusz Treliński.

    Reżyser już przygotowuje się do pracy nad kolejnym spektaklem na deskach nowojorskiej opery. Będzie to trwająca ponad 4 godziny opera „Tristan i Izolda” Ryszarda Wagnera. We wrześniu 2016 roku spektakl ten otworzy sezon w Metropolitan Opera. Treliński przyznaje jednak, że Nowy Jork nie jest dla niego dobrym miejscem do pracy i zdecydowanie woli warszawski Teatr Wielki Operę Narodową. Nie bez powodu premiera spektaklu „Jolanta/ Zamek Sinobrodego” odbyła się najpierw w Polsce. Choć Metropolitan Opera należy do ścisłej czołówki najlepszych teatrów świata jego właściciele obawiali się, że nie podołają technologicznie. W spektaklu w ciągu godziny dwanaście razy zmieniana jest bowiem dekoracja, co dla Amerykanów było niemal niewykonalne. Treliński twierdzi też, że nie odpowiada mu także atmosfera Nowego Jorku.

    – W Nowym Jorku, w mieście, które woła, huczy, nawołuje i atakuje, naprawdę niedobrze pracuje. Bo tam się fajnie jeździ na wakacje, tam się fajnie chodzi po sklepach, ogląda wystawy, ale jak mam tam pracować, to wolę już na końcu świata. Robiłem „Salome” w Pradze i tam było przepięknie, bo byliśmy tylko w operze, nawet nie wychodziliśmy na ulicę. Nadążenie za energią Nowego Jorku, tempem, w którym dzisiaj żyjemy, tempem SMS-ów, tekstów, komputera, jest bardzo trudne – mówi Mariusz Treliński.

    14 lutego w cyklu „Met: Live in HD” widzowie wybranych kin i teatrów w blisko siedemdziesięciu krajach będą mogli obejrzeć transmisję opery „Jolanta/ Zamek Sinobrodego”. W Polsce pokaże ją m.in. Teatr Wielki Opera Narodowa.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Muzyka

    Alicja Węgorzewska: Czuję się ambasadorką polskiej kultury. Czasami dokonuję niepopularnych wyborów, ale moje pomysły są bardzo odkrywcze

    Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej została uhonorowana prestiżową nagrodą ShEO Awards 2025 w kategorii „Ambasadorka polskiej kultury” i jak podkreśla, w stu procentach na nią zasłużyła. Przyznawane przez tygodnik „Wprost” wyróżnienie trafia bowiem do kobiet, które zmieniają świat, a Alicja Węgorzewska czyni to od lat, nadając polskiej kulturze operowej zupełnie nowy wymiar. Tym razem szczególne uznanie otrzymała za stworzenie i rozwijanie Festiwalu Mozart Junior. W tym roku odbywa się już jego szósta edycja.

    Prawo

    Trwają prace nad nowymi przepisami chroniącymi dzieci przed wykorzystywaniem seksualnym. Mają dostosować prawo do rozwoju technologii

    Surowsze kary dla przestępców, zniesienie terminu przedawnienia i zrównanie przestępstw offline z tymi dokonywanymi w internecie – to niektóre zmiany zaproponowane przez Parlament Europejski do przepisów dotyczących ochrony dzieci przed nadużyciami seksualnymi. Europosłowie chcą, by były to kwestie zharmonizowane w ramach UE. Szczególnie istotne jest dostosowanie prawa do wyzwań związanych z rozwojem nowych technologii – powinno ono uwzględniać m.in. filmy czy obrazy wytworzone z pomocą AI.

    Motoryzacja

    Anna Powierza: W wakacje jadę z córką pod namiot rozkładany na dachu samochodu. Będziemy nad samym brzegiem jeziora

    Aktorka zaplanowała już część swojego urlopu i wręcz już nie może się doczekać wyjazdu pod namiot. Tym razem wybrała model montowany na dachu auta, co ma zapewnić większy komfort wypoczynku. Anna Powierza zaznacza, że w takiej wersji można funkcjonować bez żadnych ograniczeń. Nie zdradza jednak, kiedy dokładnie wyjeżdża ani jaką lokalizację wybrała. Wiadomo tylko, że będzie jej towarzyszyć córka, 11-letnia Helena.

    Nasza strona używa cookies między innymi w celu gromadzenia statystyk oraz prawidłowego funkcjonowania serwisu. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przegladarki oznacza, że ciasteczka będa zapisywane na Twoim urządzeniu. Pamietaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Kliknij tutaj aby zamknąć