Mówi: | Mateusz Banasiuk |
Funkcja: | aktor |
Mateusz Banasiuk: Żałuję, że dzisiaj tak rzadko pisze się sztuki wierszem. Dla aktora to prawdziwy sprawdzian umiejętności
Aktor gra jedną z głównych ról w spektaklu „Wypiór” w Teatrze IMKA. Zaznacza, że wielkim atutem spektaklu jest tekst napisany klasycznym trzynastozgłoskowcem z zachowaną średniówką po siódmej sylabie, ale traktujący o bieżących problemach młodych ludzi i w niebanalny sposób komentujący otaczającą rzeczywistość. Mateusz Banasiuk zapewnia, że on sam bardzo lubi grać w sztukach napisanych wierszem i żałuje, że twórcy teatralni odchodzą już od tej formy. Przyznaje też, że w tym przypadku nie ma mowy o improwizacji. Trzeba się wykazać niezwykłą dokładnością, by nie zgubić żadnego słowa, bo wtedy zostanie zaburzony cały rytm.
„Wypiór” opowiada o perypetiach pary trzydziestolatków z wielkiego miasta. Związek Marty i Łukasza przechodzi poważny kryzys. Nie brakuje więc skrajnych emocji, napięć i typowych dla tego pokolenia problemów. Zupełnie niespodziewanie ich świat wywraca do góry nogami pewna niezwykła sytuacja, w której jedną z kluczowych ról odgrywa Adam Mickiewicz przeistoczony w wampira. Spektakl łączy w sobie elementy komedii, dramatu i fantasy.
– Trudno sklasyfikować naszego „Wypióra”, bo to jest spektakl, który bawi się formą, nie wiem, czy jest to czarna komedia, czy jest to rodzaj teatru współczesnego, ale na pewno jest to spektakl nietuzinkowy. Nie dość, że posługujemy się współczesnym językiem, który zapisany jest trzynastozgłoskowcem, to jeszcze niezwykle ciekawe są osoby, które spotykają się w sztuce, czyli dwójka pisarzy w niemocy twórczej, kotka, która jest demonem, no i Adam Mickiewicz jako wampir. Oni wszyscy mieszkają w małej kawalerce i jakoś muszą ze sobą razem koegzystować, co jest dosyć komiczne – mówi agencji Newseria Lifestyle Mateusz Banasiuk.
Spektakl powstał na podstawie tekstu Grzegorza Uzdańskiego napisanego trzynastozgłoskowcem. Aktor nie kryje radości z tego, że mógł się zmierzyć z tą formą na scenie.
– Granie wierszem jest to niestety dla nas aktorów coraz rzadsze wyzwanie. Żałuję, że tak rzadko dzisiaj pisze się sztuki wierszem, bo ja uwielbiam się nim posługiwać na scenie – mówi.
Mateusz Banasiuk tłumaczy, że w przypadku trzynastozgłoskowca trzeba się wykazać niezwykłą precyzją. Nie ma tu mowy o żadnej przypadkowości czy improwizacji. Wszystko musi się w stu procentach zgadzać z tekstem źródłowym.
– Wszystko zapisane jest w trzynastozgłoskowcu i nawet jak się przeklina, to to musi mieć swój rytm. Każde „no”, każde „co” jest wrzucone specjalnie, żeby ten wiersz miał swój rytm. I jeżeli zgubi się jakiś wyraz czy wypadnie jakaś fraza, to jest efekt domina, wszystko się wali i trzeba gdzieś tam w głowie szukać, jak do tego wrócić. Więc tutaj musimy być bardzo czujni nawzajem i znać też teksty partnerów, żeby wchodzić w odpowiednim momencie, żeby to wszystko było jak muzyka. Nie można sobie mówić po swojemu, dorzucić parę jakichś słów, tylko trzeba się posługiwać dokładnie takim językiem, jak to zapisał pan Grzegorz Uzdański. Jest to bardzo wymagające i nie można sobie improwizować, no, chyba że ktoś ma taki dar i umie improwizować trzynastozgłoskowcem. Ja tak nie potrafię – mówi.
Mateusz Banasiuk podkreśla też, że twórcom spektaklu zależało jednak na tym, by sztuka była lekka i pozbawiona zbędnego patosu.
– Zależało nam, żeby to było w miarę naturalne, nie koturnowe, nie jak pamiętamy ze szkoły, że mówiło się wierszem z takim trochę nadęciem. Tutaj staramy się mówić naturalnie, lekko, ale jednak zachowując zasady, średniówkę i cały ten rytm, który jest zapisany – tłumaczy.
Aktor zaznacza, że fabuła spektaklu natychmiast go zaintrygowała, bo prywatnie również lubi opowieści o duchach i wampirach.
– Uwielbiam czary, które się dzieją na planie filmowym czy w teatrze. To jest ta magia, która przyciąga widzów i która pozwala im się przenieść w sekundę do jakiegoś innego świata. Tutaj akurat to jest świat wyobraźni Pawła Świątka, niezwykłego reżysera, który robi nietuzinkowe przedstawienia. I ten świat nierealny moim zdaniem jest bardzo atrakcyjny – dodaje.
Przedstawienie zatytułowane „Wypiór” w reżyserii Pawła Świątka można oglądać na scenie Teatru IMKA. Mateuszowi Banasiukowi po raz pierwszy towarzyszy na scenie jego życiowa partnerka Magdalena Boczarska.
Czytaj także
- 2024-09-20: Mateusz Gessler: Gastronomia mocno się zmienia, bo i portfele naszych klientów się zmieniają. Widać, że zamawiają mniej
- 2024-08-26: Mateusz Gessler: Jako „Halo tu Polsat” nie mamy konkurencji, jesteśmy najlepsi. U nas są najlepsze pary prowadzących i mamy najlepszych kucharzy
- 2024-07-15: Aleksandra Popławska: Nadopiekuńczość i trzymanie dziecka pod parasolem ochronnym to przemoc psychiczna. Taka toksyczna relacja jak w spektaklu „Czułe słówka” to dobry temat dla psychologa
- 2024-07-22: Eliza Rycembel: Sztukę „Czułe słówka” zrobiliśmy na podstawie znanego filmu. Udało się uwspółcześnić tę historię i przenieść ją na nasze realia
- 2024-06-04: Magdalena Boczarska: Spektakl „Wypiór” rozprawia się z mitem romantyzmu i z postacią Adama Mickiewicza. Nasz wieszcz wcale nie był takim kryształowym bohaterem i wielkim patriotą, za jakiego go uznajemy
- 2024-07-03: Mateusz Banasiuk: Podczas studiów uczyliśmy się żonglerki maczugami i popisów cyrkowych. Te umiejętności przydały mi się w zawodzie aktora
- 2024-06-03: Mateusz Banasiuk: Część mojej rodziny za sprawą armii Andersa wylądowała w RPA. Dla mojego ojca chrzestnego film o bitwie pod Monte Cassino ma sentymentalny wymiar
- 2024-06-11: Mateusz Banasiuk i Magdalena Boczarska: Po 10 latach razem można też pracować na jednej scenie, mieć z tego dużą frajdę i się wzajemnie inspirować
- 2024-05-28: Paweł Małaszyński: Nigdy nie miałem na pieńku z sąsiadami. Zresztą jak mieszkamy w jednym bloku, to fajnie trzymać się razem i wspierać
- 2024-05-13: Artur Barciś: Odkąd mieszkam na wsi, znam dużo więcej sąsiadów, niż kiedy mieszkałem w bloku. W miastach poznawanie ludzi nie bardzo nas interesuje
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Nowe technologie
Artur Barciś: Od sztucznej inteligencji dowiedziałem się, że zmarłem na scenie. Dla niej jestem kompletnie nikim
Aktor nie ma wątpliwości, że sztuczna inteligencja będzie miała wpływ na zawody artystyczne, w tym aktorstwo, dubbing i lektorstwo. Zaznacza też, że może wprowadzać ludzi w błąd, bo na przykład kiedyś na jego temat wygenerowała nieprawdziwe informacje. Dlatego też podkreśla potrzebę stworzenia ram prawnych, aby chronić ludzi przed nieautoryzowanym używaniem ich wizerunku i tożsamości.
Gwiazdy
Tomasz Tylicki: Moje psy raz mieszkają u mnie, raz u moich rodziców. Tak sobie po prostu wędrują i jest im dobrze
Prezenter podkreśla, że szczególne miejsce w jego sercu zajmują dwa pupile: Lola i Kiko, ale teraz więcej czasu psiaki spędzają u jego rodziców, bo liczne obowiązki rodzinne i zawodowe nie pozwalają mu na to, by poświęcił im tyle uwagi, ile potrzebują. Tomasz Tylicki zapewnia jednak, że gdy synek trochę podrośnie, a on zrealizuje pewien życiowy plan, to w przyszłości znajdzie sposób na to, aby czworonogi były z nimi na stałe.
Handel
Lekarze apelują o uregulowanie rynku saszetek z nikotyną. Na ich szkodliwe działanie narażona jest głównie młodzież
Saszetki z nikotyną są dostępne na rynku od kilku lat, ale nadal nie ma żadnych unijnych ani krajowych regulacji dotyczących ich oznakowania, reklamy czy sprzedaży. To powoduje, że tzw. pouches są bardzo łatwo dostępne, bez większych problemów można je kupić nawet przez internet, co przekłada się na ich rosnącą popularność, także wśród dzieci i młodzieży. Eksperci apelują o pilne uregulowanie tego rynku.