Mówi: | Piotr Rubik |
Funkcja: | kompozytor |
Piotr Rubik chce zwrócić uwagę Polaków na potrzeby osób niesłyszących
Piotr Rubik wziął udział w sesji zdjęciowej z niesłyszącą motocyklistką Moniką Jaworską. Razem chcą zwrócić uwagę na problemy osób niesłyszących w Polsce i obalić mity ich dotyczące. Zdjęcia z sesji ukażą się w październikowo-listopadowym numerze pisma „EksMagazyn”.
Monika Jaworska jest zawodniczką motocyklową, która na swoim koncie ma takie tytuły, jak II wicemistrzyni Polski w klasie Supersport 600, wicemistrzyni Europy oraz wicemistrzyni Włoch. Prowadzi własną szkołę jazdy na motocyklu. Od urodzenia jest osobą niesłyszącą. Piotr Rubik przyznaje, że z przyjemnością przyjął propozycję sesji, nie tylko ze względu na jej szczytny cel. Sam jest bowiem zapalonym motocyklistą i zdaje sobie sprawę z tego, jak trudny i wymagający jest to sport.
– Monika jest osobą głuchoniemą od urodzenia i mimo tego walczy i nie poddaje się, zdobywa wiele tytułów mistrzowskich, nagród, startuje w wyścigach. Podziwiam ją za to, dlatego że wiem, jakie to jest trudne. Sam jeździłem i jeżdżę na motocyklu, wiem, jak trudno jest się ścigać. Jest to niezwykle miła osoba, która ma olbrzymią siłę woli i olbrzymie samozaparcie. Zawsze podziwiałem i podziwiam takich ludzi – mówi Piotr Rubik w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Lifestyle.
Sesja jest częścią kampanii „Wszystko gra!”, która ma zwrócić uwagę na problemy osób niesłyszących w Polsce, a także obalić mity ich dotyczące. Szacuje się, że w Polsce żyje ok. 900 tys. osób, które mają problemy ze słuchem i 100 tys. osób głuchych. Zdaniem twórców kampanii świadomość potrzeb osób niesłyszących wśród Polaków jest coraz większa, wciąż jednak niewystarczająca. Zdjęcia z sesji Piotra Rubika i Moniki Jaworskiej ukażą się w październikowo-listopadowym numerze „EksMagazynu”. Twórcy kampanii zaprosili tę parę do współpracy, ponieważ uważają, że świat osób niesłyszących i świat muzyki nie muszą się wykluczać.
– Zdjęcia były ciekawym połączeniem świata osoby głuchoniemej ze światem muzyka. Motocykla, niestety, nie było, przynajmniej w tym czasie, kiedy ja robiłem zdjęcia. Natomiast były atrybuty muzyczne. Była batuta, był smoking, były nuty. Myślę, że ten motocykl jest gdzieś tam w domyśle, może również ukażą się w tym materiale zdjęcia Moniki na motocyklu – mówi Piotr Rubik.
Muzyk przyznaje, że początkowy problem, jakim było porozumiewania się z Moniką Jaworską, szybko przestał mieć znaczenie. Ani muzyk, ani motocyklistka nie znają języka migowego, Jaworska potrafi jednak czytać z ruchu warg. Piotr Rubik twierdzi, że wystarczy mówić wyraźnie i wolno, by zawodniczka nie miała problemu ze zrozumieniem. On sam także bardzo szybko przyzwyczaił się do jej sposobu mówienia. Dla Piotra Rubika sesja ta była trudnym doświadczeniem, przyznaje bowiem, że nie wyobraża sobie świata bez dźwięków.
– Gdyby tak się stało – odpukać – to byłby dla mnie straszny cios. Bardzo współczuję wszystkim ludziom, którzy nie słyszą, bo rzeczywiście tracą coś bardzo cennego, czyli muzykę. Wierzę jednak w lekarzy i technologię. Kiedyś dojdziemy do takiego momentu, że również osoby niesłyszące będą mogły tę muzykę usłyszeć i poczuć – mówi Piotr Rubik.
28 września obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Osób Głuchych.
Czytaj także
- 2025-07-23: Piotr Zelt: W te wakacje gram wyjątkowo dużo spektakli. Znajdę jednak czas na wyjazd nad morze, żeby popływać z córką na desce
- 2025-06-10: Piotr Zelt: Pęknięcie w Polsce jest bardzo głębokie. Myślę, że strona zwycięska w tych wyborach zadba o to, żeby te podziały były coraz głębsze
- 2025-05-19: Piotr Kupicha: Feel to jeden z ostatnich bastionów żywego rock’n’roll’owego grania. Myślę, że to jest klucz do tego, że jesteśmy na scenie już 20 lat
- 2025-03-20: Piotr Zelt: Planuję wziąć udział w wyścigach kolarskich Gran Fondo. Trenuję cztery razy w tygodniu
- 2025-05-08: Piotr Zelt: Nie latam po sklepach i nie zawalam sobie szafy jakimiś niepotrzebnymi ciuchami. Mam sporo ubrań, które mają po 20 lat, i cały czas je noszę
- 2025-04-15: Piotr Zelt: Na Święta Wielkanocne zamierzam wyjechać na narty w Alpy. Jak mam czas, to pracuję jako instruktor narciarski
- 2025-01-21: Przyszłość relacji transatlantyckich wśród głównych tematów posiedzenia PE. Europa jest gotowa do współpracy
- 2024-11-28: P. Serafin: Potrzebujemy bardziej elastycznego unijnego budżetu. UE musi ponownie stać się synonimem innowacyjności i konkurencyjności
- 2024-12-05: Piotr Szwedes: Chyba każdy z nas tęskni za tym, żeby czasami zrzucić te wszystkie filtry i powiedzieć komuś prawdę. Niestety życie zmusza nas do tego, żebyśmy popełniali małe kłamstewka
- 2024-12-18: Piotr Szwedes: Teraz znowu zrobił się trend na brzydotę. Pokazujemy coś brudnego, siebie bez makijażu, że jesteśmy tacy prawdziwi
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Dorota Gardias: Moja piosenka nagrana z Bartasem Szymoniakiem odniosła ogromny sukces. Wiążę z nią pewne plany
Prezenterka pogody podkreśla, że ma w życiu kilka pasji, które szczególnie pielęgnuje. Jedną z nich jest śpiewanie. Nuci nie tylko pod prysznicem, ale swoje umiejętności wokalne prezentuje również na eventach, imprezach okolicznościowych i w programach rozrywkowych. Dorota Gardias nie kryje satysfakcji z tego, że kilka miesięcy temu mogła zaśpiewać w duecie z Bartasem Szymoniakiem, a utwór „Wszystko i nic” bardzo przypadł do gustu odbiorcom. Teraz marzy o tym, by móc wykonać go „na żywo” podczas festiwalu.
Media i PR
Reklama suplementów diety przez influencerów podlega pewnym ograniczeniom. Kontrolują to GIS i UOKiK

Rekomendacje influencerów mają znaczenie w wielu kategoriach zakupowych. Z raportu przygotowanego przez Wavemaker „Influencerzy pod lupą: etyka w social mediach” wynika, że 30 proc. internautów bierze je pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowych dotyczących leków i suplementów diety. Reklamy suplementów diety w Polsce podlegają pewnym ograniczeniom. Przykładowo nie można przypisywać im właściwości leczniczych, bo nie są to leki, ani też właściwości wspomagających, które nie są poparte badaniami. Te kwestie sprawdza GIS. UOKiK z kolei może skontrolować poprawne oznaczenie przekazu reklamowego w social mediach.
Moda
Qczaj: Kiedyś na każde wyjście musiałem kupić sobie coś nowego. Teraz już nie chcę kupować kolejnych garniturów, by potem wyrzucać je na śmietnik

Zdaniem trenera, by zadbać o środowisko naturalne i zmniejszyć ilość odpadów, trzeba chociażby zrezygnować z impulsywnych zakupów w sklepach z odzieżą i w modzie postawić na bardziej zrównoważone rozwiązania. Qczaj zachęca więc do zmiany nawyków i refleksji nad własnymi potrzebami. Najpierw bowiem powinniśmy ocenić, czy dany zakup naprawdę jest konieczny, czy może w szafie mamy już podobną rzecz, którą z powodzeniem można ponownie wykorzystać. On sam, na przekór nieprzychylnym komentarzom i krytyce internautów, kilka razy założył już ten sam garnitur i znów za jakiś czas zamierza się w nim pokazać.