Mówi: | Wojciech Modest Amaro |
Funkcja: | szef kuchni |
Firma: | Atelier Amaro |
Wojciech Modest Amaro pracuje nad trzecią książką kucharską
Wojciech Modest Amaro pracuje nad kolejną książką kucharską. Słynny restaurator ponownie będzie przekonywał czytelników do polskiej kuchni, ale w mniej wyrafinowanej formie. Zaproponuje czytelnikom proste połączenia, które wykonać zdoła każdy miłośnik gotowania. Szef kuchni ma nadzieję, że książka ta przyczyni się zwiększenia kulinarnej świadomości Polaków i polepszenia jakości usług gastronomicznych w Polsce.
Wojciech Modest Amaro jest autorem dwóch książek: „Natura kuchni polskiej” oraz „Kuchnia polska XXI wieku”. Druga z nich w 2010 roku otrzymała nagrodę Grand Prix na Międzynarodowej Akademii Gastronomicznej w Paryżu. W publikacjach tych słynny restaurator zachęcał do śmiałych eksperymentów z polską kuchnią. Czytelnicy na bazie jego przepisów mogli przygotować barszcz czerwony z dodatkiem ananasa, jesiotra z palonym masłem na jadalnym piasku lub policzki cielęce w czerwonym winie. W najnowszej książce Wojciech Modest Amaro zaproponuje znacznie mniej wyszukane potrawy.
– Pomyślałem, że czasami jesteśmy posądzani, zresztą niesłusznie, o to, że nasza praca to jest jakaś zaklęta wiedza molekularna. Tak naprawdę nie jest powiedziane, że tej wiedzy nie można przelać na domową kuchnię i podzielić się paroma uwagami czy pomysłami. Pracuję nad taką książką, która będzie mogła trafić do każdej kuchni w Polsce, przyjmując oczywiście średni standard jej wyposażenia, bez żadnych zaawansowanych esów-floresów – zapowiada Wojciech Modest Amaro, szef kuchni i właściciel Atelier Amaro, w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Lifestyle.
Restaurator chce przybliżyć czytelnikom nie tylko tradycyjną polską kuchnię, lecz także przekonać do prostych połączeń smakowych. Książka ma być podpowiedzią i inspiracją do kulinarnych poszukiwań i eksperymentów. Wojciech Modest Amaro ma też nadzieję, że zwiększy ona kulinarną świadomość Polaków i przyczyni się do podniesienia standardów w polskiej gastronomii.
– W tym całym rozgłosie wokół gotowania nie chodzi o to, żeby wszyscy zaczęli na drugi dzień gotować, tylko o to, żeby podnieść poziom tego wszystkiego, co jest serwowane. Abyśmy jako klienci, idąc do profesjonalistów, do restauracji, oddając się w ich ręce, mieli trochę wyższe oczekiwania. Taki naturalny nacisk na to spowoduje, że będą musieli te swoje kwalifikacje podnosić, żebyśmy wiedzieli, że to, co jemy, jest trochę inne niż to, co możemy sami zrobić w domu – mówi Wojciech Modest Amaro.
Restaurator zapewnia, że każdy, nawet początkujący miłośnik kuchni poradzi sobie z przyrządzeniem proponowanych w książce potraw. Nie precyzuje natomiast, kiedy publikacja się ukaże. Przyznaje, że pracuje wolno, bo liczy się dla niego jakość książki, a nie odpowiedni z punktu widzenia rynku czas na publikację.
– Nie wiem, czy się wstrzelimy w ten bożonarodzeniowym okres, kiedy pewnie okaże się, że jeszcze więcej ludzi gotuje, niż mogliśmy sobie to wyobrazić. I mało tego, zdecydowało się napisać książkę. Wszystko, za co się zabieram, musi mieć pewien poziom – podkreśla restaurator.
Wojciech Modest Amaro jest pierwszym i jak dotąd jedynym polskim restauratorem, którego lokal otrzymał gwiazdkę Michelin. Jest jurorem w programie „Top Chef” emitowanym w telewizji Polsat oraz prowadzącym kulinarne show „Hell's Kitchen: Piekielna kuchnia”.
Czytaj także
- 2025-04-17: Phishing największym cyberzagrożeniem. Przestępcy będą coraz częściej sięgać po AI, by skutecznie docierać do potencjalnych ofiar
- 2025-04-22: Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników
- 2025-04-22: Kwestie bezpieczeństwa priorytetem UE. Polska prezydencja ma w tym swój udział
- 2025-04-14: Nowe technologie podstawą w reformowaniu administracji. Będą też kluczowe w procesie deregulacji
- 2025-04-10: Pierwsze efekty prac deregulacyjnych możliwe już jesienią. Ten proces uwolni w firmach środki na inwestycje
- 2025-03-27: Powstanie europejska strategia dotycząca zdrowia psychicznego młodych. Kraje łączą siły, by chronić ich przed cyberzagrożeniami
- 2025-04-08: Blisko 10 mln Ukraińców nie ma dostępu do wody pitnej lub infrastruktury sanitarnej. Na jej odbudowę potrzeba 11,3 mld dol.
- 2025-03-07: Polska w końcówce europejskiej stawki pod względem udziału kobiet w zarządach spółek. Zmienić ma to unijna dyrektywa
- 2025-03-11: Jerzy Owsiak: Polskie firmy potrzebują, aby państwo im nie przeszkadzało w prowadzeniu biznesu. Ważne jest też zaufanie i ograniczenie biurokracji
- 2025-03-18: Sylwia Bomba: W liceum nikt nie miał odwagi prosto w oczy nazwać mnie grubasem. Ale jak szłam korytarzem, to czułam śmiechy za moimi plecami
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Żywienie

Sylwia Bomba: Nigdy nie stosowałam ozempicu. Dla mnie zdrowie jest ważniejsze niż efekt wizualny
Celebrytka uważa, że leków typu Ozempic nie powinno się stosować jako złotych środków na odchudzanie. Bo choć pozwalają one w dość krótkim czasie pozbyć się zbędnych kilogramów, to odbywa się to kosztem zdrowia. Aby więc bezpiecznie i trwale zredukować masę ciała, trzeba przede wszystkim zmodyfikować dietę i prowadzić aktywny styl życia. To długi, ale wart starania proces. Ze swojego doświadczenia Sylwia Bomba wie, że nie ma jednej cudownej tabletki, dzięki której bez żadnego wysiłku uzyskamy wymarzony rozmiar S.
Handel
Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie

Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.
Moda
Klaudia Zioberczyk: Doszłam już do takiego momentu, że jak wchodzę do sklepu, to mówię: wcale tego nie potrzebuję. Teraz stawiam na jakość, a nie na ilość

Modelka zdaje sobie sprawę z tego, że trzeba być bardzo ostrożnym, by nie dać się nabrać na różne sztuczki marketingowe, nie ulegać czarowi wyprzedaży i promocji, a zamiast tego kompletować swoją garderobę z ponadczasowych zestawów, które będzie można wykorzystać na różne okazje. Klaudia Zioberczyk uważa, że greenwashing, czyli wywoływanie u konsumentów poszukujących towarów eko mylnego wrażenia, że oferowany produkt taki właśnie jest, to nieuczciwa praktyka. Temu zjawisku postanowiła więc dokładnie się przyjrzeć w swojej pracy magisterskiej.