Newsy

Instytut Żywności i Żywienia: poprzez sposób żywienia i dobór odpowiednich produktów możemy wpływać na nasze zdrowie

2017-10-05  |  06:00
Mówi:Katarzyna Stoś
Funkcja:zastępca dyrektora ds. bezpieczeństwa żywności i suplementów diety
Firma:Instytut Żywności i Żywienia w Warszawie
  • MP4
  • Jak podkreślają specjaliści do spraw żywienia, im bardziej różnorodny jadłospis, tym lepiej. Dzięki temu do naszego organizmu trafia cała gama składników odżywczych i witamin istotnych dla jego prawidłowego funkcjonowania i pozwalających dłużej cieszyć się dobrym zdrowiem. Zgodnie z piramidą zdrowego żywienia i aktywności fizycznej największy udział w naszej diecie powinny mieć warzywa i owoce, należy natomiast ograniczać czerwone mięso, produkty przetworzone, sól, cukier i słodycze.

    – Nauka dotycząca korelacji między żywnością, składnikami żywności a zdrowiem człowieka daje nam dużo dowodów na to, że rzeczywiście możemy poprzez sposób żywienia i dobór odpowiednich produktów wpływać na nasze zdrowie, naszą kondycję, na to, żebyśmy się dobrze czuli i długo żyli w zdrowiu – mówi agencji Newseria Katarzyna Stoś, zastępca dyrektora ds. bezpieczeństwa żywności i suplementów diety, Instytut Żywności i Żywienia w Warszawie.

    Dlatego w nowej piramidzie zdrowego żywienia i aktywności fizycznej zostały wprowadzone istotne zmiany. Przede wszystkim podkreślona została rola regularnej porcji ruchu, która może wydłużyć życie nawet o 3–5 lat.

    – Wprowadziliśmy kolejną zmianę. Jako podstawę w produktach żywnościowych wprowadziliśmy warzywa i owoce, co oznacza, że mogą być spożywane prawie bez ograniczeń, bardzo często. Chodzi o to, aby społeczeństwo uświadomiło sobie, że są podstawą, źródłem polifenoli, bogactwem witamin, składników mineralnych. Jest wiele dowodów naukowych na to, że bardzo korzystnie wpływają na nasze zdrowie, pozwalają zapobiegać wielu chorobom związanym z nieprawidłowym żywieniem – mówi Katarzyna Stoś.

    Badania pokazują, że im więcej różnych warzyw i owoców włączamy do swojego codziennego menu, tym lepiej dla naszego zdrowia i tym mniejsze ryzyko wystąpienia chorób dietozależnych takich jak np. cukrzyca, otyłość czy choroby układu krążenia. Dzieje się tak dlatego, że owoce i warzywa to bezcenne źródło witamin, mikro- i makroelementów oraz substancji o działaniu antyoksydacyjnym. To właśnie te składniki mają bezpośredni, korzystny wpływ na nasze zdrowie i pomagają zapobiegać wymienionym problemom zdrowotnym. Eksperci zalecają minimalne spożycie warzyw i owoców na poziomie 400 gram dziennie w pięciu porcjach. Jedną z nich może być szklanka soku (ok. 200 ml).

    Drugą grupą produktów, jakie powinny często gościć na naszych stołach, są produkty zbożowe. Pełnoziarniste makarony, kasze, płatki czy pełnoziarniste pieczywo stanowią główne źródło błonnika, którego należy spożywać ok. 20–30 gramów dziennie. W przypadku nabiału także możemy wybierać spośród różnych produktów, takich jak mleko, jogurty czy kefir.

    – Ważnym przekazem dla społeczeństwa jest to, aby ograniczać spożycie czerwonego mięsa i przetworów mięsnych, zalecenia WHO mówią o tym, abyśmy w tygodniu nie przekraczali 0,5 kg mięsa w naszych posiłkach – mówi Katarzyna Stoś.

    Równie ważne jak różnorodność są także proporcje, bo nie wszystkie produkty należy spożywać w takich samych ilościach. Żywieniowcy radzą też, by zrezygnować z soli i zastąpić ją przyprawami, ziołami. Dania będą równie smaczne, a dużo zdrowsze i powoli się przyzwyczaimy do tolerowania produktów niesłonych.

    – Dużo warzyw i owoców, mniej mięsa, soli i jeszcze jedna ważna rzecz – mniej cukru w naszej diecie. Starajmy się, wiem, że to trudne, ograniczać słodycze, próbujmy je zastępować owocami, orzechami, różnymi nasionami. Jeżeli musimy, pamiętajmy o tym, że jest to wyjątkowa chwila, kiedy spożywamy słodycze. Warto mieć na uwadze to, że może trzeba to połączyć z owocem, a później wyjść na spacer czy uruchomić aktywność fizyczną w inny sposób – mówi Katarzyna Stoś.

    Oprócz różnorodności dostarczanych składników odżywczych prawidłowe odżywianie polega także na zadbaniu o równowagę energetyczną. Oznacza to, że należy dostarczać sobie tyle energii, ile jesteśmy w stanie spożytkować w ciągu całego dnia. Dlatego codziennie powinniśmy się zastanowić, jakie aktywności planujemy.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Złote Spinacze 2020 - zgłoszenie

    Gwiazdy

    Jak korzystać z materiałów Newserii?

    Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

    Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

    Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

    Teatr

    Olga Bończyk: Artyści zostali niezwykle boleśnie dotknięci przez pandemię. Większość z nas czuje się zapomniana i niechciana

    Aktorka przyznaje, że na początku kwarantanny starała się zagospodarować wolny czas tak, by nie odczuwać niepokoju spowodowanego brakiem pracy. Skupiła się głównie na przyjemnościach i dbaniu o dom. Natłok zajęć całkowicie ją pochłonął. Jednak gdy przerwa od aktywności zawodowej zaczęła się niebezpiecznie przedłużać, pojawił się wewnętrzny niepokój. Obecnie Olga Bończyk przygotowuje się do premier spektakli, które już niedługo będą miały miejsce w nowo powstałej przestrzeni artystycznej – Scenie Relaks.

    Media

    Patrycja Strzałkowska: Podczas produkcji programów telewizyjnych manipuluje się wypowiedziami ludzi, żeby uzyskać efekt zadowalający producenta

    Uczestniczka polskich reality show i autorka bestsellerów niedawno wydała kolejną, pełną erotyki powieść, która nosi tytuł „Show mojego życia”. Autorka zdradza w niej kulisy powstawania programów telewizyjnych oraz ujawnia manipulacje, które stosuje się w trakcie montażu nakręconego materiału. Patrycja Strzałkowska podczas tworzenia kontrowersyjnej historii korzystała ze swojego doświadczenia. Przyznaje, że praca nad telewizyjnymi projektami zazwyczaj wiąże się z licznymi wpadkami.

    Transport

    Polacy obawiają się drugiej fali pandemii. Co czwarty ogranicza wydatki, a ponad połowa wybiera polskie produkty i krajowe atrakcje turystyczne

    48 proc. mieszkańców naszego kraju obawia się powrotu pandemii, a wśród kobiet odsetek ten wynosi 51 proc. – to wnioski z badania przeprowadzonego na zlecenie Dentsu Aegis Network Polska w czerwcu. Nastroje Polaków poprawiły się w porównaniu z początkowym okresem pandemii, jednak podczas zakupów jedna czwarta ogranicza wydatki, ponad połowa koncentruje się na produktach, które zaspokajają podstawowe potrzeby, a większość tych, którzy planują wakacje, spędzi je w Polsce.