Newsy

1/3 Polaków nie podejmuje żadnej aktywności fizycznej. Do uprawiania sportu chcą zmobilizować podwładnych pracodawcy

2016-05-02  |  06:30

Polacy w wieku produkcyjnym stronią od aktywności fizycznej – wynika z raportu „Aktywność sportowa Polaków” opublikowanego przez TNS. 20 proc. osób w przedziale wiekowym 25–29 lat w ogóle nie uprawia sportu, a najgorzej sytuacja przedstawia się w grupie 50-latków. Brak aktywności najczęściej tłumaczą brakiem czasu, pieniędzy i motywacji. Tymczasem słaba kondycja i przemęczenie pracowników powoduje spadek ich odporności, wydajności i kreatywności.

– Z roku na rok Polacy są coraz bardziej aktywni fizycznie, w dalszym ciągu pozostajemy daleko w tyle za średnią aktywnością fizyczną, jaką obserwujemy w krajach Unii Europejskiej. W dalszym ciągu blisko 1/3 Polaków nie podejmuje żadnej aktywności fizycznej – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Joanna Skoczeń, prezes zarządu VanityStyle.

Eksperci podkreślają, że zmiana nawyków to proces stopniowy i długotrwały, poza tym termin „aktywność fizyczna” jest bardzo szeroki.

– Dla niektórych aktywność fizyczna to zajęcia sportowe w przeznaczonych do tego obiektach, czyli fitness, siłownie czy baseny. Dla innych jest to spacer z rodziną, a dla jeszcze innych to sezonowe korzystanie z atrakcji w okresie wakacyjnym bądź ferii zimowych – mówi Joanna Skoczeń.

Przyczyn niskiej aktywności fizycznej Polaków jest wiele. Przede wszystkim jest to brak czasu.

– Z badań wynika, że jesteśmy jednym z najbardziej zapracowanych narodów w Europie. Co drugi Polak twierdzi, że dziennie ma mniej niż 2 godziny wolnego czasu – podkreśla Joanna Skoczeń.

Drugim często wskazywanym powodem jest brak pieniędzy.

Z badań TNS wynika, że Polacy wybierają stosunkowo tanie sporty, takie jak jazda na rowerze (53 proc. ankietowanych) i bieganie (33 proc.). Te dyscypliny wiążą się z jednorazowym wydatkiem, który jest zależny od marki i stopnia zaawansowania technicznego sprzętu i pozwala na pewną oszczędność. Aktywności wiążące się ze stałymi wydatkami, czyli basen, siłownia czy korty tenisowe, cieszą się wyraźnie mniejszą popularnością.

 Sport w Polsce jednak nadal pozostaje drogi, szczególnie dla osób, które chcą uprawiać wiele dyscyplin sportowych i korzystać z wielu obiektów. Dodatkowo dochodzi do tego wydatek poniesiony na zakup odpowiedniego stroju i obuwia – mówi Joanna Skoczeń.

Kolejny element to brak wewnętrznej motywacji. Wiele osób, szczególnie tych, które prowadzą siedzący tryb życia, obawia się podjęcia nowych wyzwań lub szybko zniechęca się nawet po drobnym wysiłku. 

Aktywność fizyczna ma bardzo istotny wpływ na wiele sfer życia. Jej brak powoduje szereg zagrożeń zarówno dla zdrowia fizycznego, jak i psychicznego. Przekłada się także na relacje rodzinne oraz na wydajność i efektywność w pracy.

 Emocje nagromadzone pod wpływem stresu powodują szereg zaburzeń. Jesteśmy drażliwi, sfrustrowani, nerwowi. Długofalowo może to prowadzić do depresji, do wypalenia zawodowego, a nawet do zmęczenia implozyjnego. Sport i wszelka aktywność fizyczna jest najlepszą metodą na odreagowanie stresu, ale również jest doskonałą metodą na odbudowanie tej energii, której potrzebujemy – tłumaczy Joanna Skoczeń.

Przeforsowany i zabiegany pracownik wolne chwile najchętniej spędza w domowym zaciszu, oglądając telewizję czy przeglądając internet. Żeby zwiększyć aktywność fizyczną, poprawić kondycję i samopoczucie swoich podwładnych, pracodawcy przygotowują dla nich programy motywacyjne.

– Sport i rekreacja są w Polsce drugim pod względem popularności i potrzeb pracowników benefitem tuż za ubezpieczeniem zdrowotnym. Dzięki aktywności fizycznej pracownicy są zdrowsi, bardziej zadowoleni i nie są w grupie podwyższonego ryzyka zachorowań na depresję. Dodatkowo są bardziej zmotywowani dzięki temu, że mogą poprzez sport realizować swoje własne cele i indywidualne potrzeby, jak chociażby przynależność do określonej grupy społecznej, rywalizacja z samym sobą czy gra zespołowa – mówi Joanna Skoczeń.

Poprawa sprawności i wydajności pracowników to tylko jedna z całej listy zalet programów motywacyjnych. Wspólne treningi mogą znacząco polepszyć atmosferę pracy i zacieśnić więzy wśród członków zespołu. Poza stosunkami zawodowymi pracownicy mogą nawiązać nowe przyjaźnie i znaleźć porozumienie nie tylko na szczeblu formalnym.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Uroda

Konsument

Sztuczna inteligencja wzbudza w Polakach głównie ciekawość i obawy. Ponad połowa widzi w niej zagrożenie

Prawie połowa Polaków twierdzi, że myśląc o sztucznej inteligencji, odczuwa zaciekawienie, ale aż 39 proc. przyznaje, że są to głównie obawy. Dotyczą one niewłaściwego wykorzystania SI, utraty kontroli nad nią i marginalizacji roli człowieka na rynku pracy. Na razie jednak tylko 11 proc. badanych używa narzędzi opartych na sztucznej inteligencji w swojej pracy. Chociaż rozwiązania te zyskują zwolenników, to wciąż duża grupa pracowników nie wie, w jaki sposób mogłyby one wspomóc ich w obowiązkach zawodowych – wskazuje badanie „Polacy o AI. Codzienność, nadzieje, obawy”.

Ochrona środowiska

Polski rynek roślinny rozwija się wolniej niż na Zachodzie. Kraje z największą konsumpcją mamy szansę dogonić za kilkanaście lat

Wartość rynku roślinnego w Polsce przekroczyła już wartość 1 mld zł. Roślinne zamienniki nabiału stanowią ponad połowę tej kategorii, a silną pozycję w sprzedaży mają alternatywy dla mleka – wynika z raportu Polskiego Związku Producentów Żywności Roślinnej. Polski rynek z rocznymi wydatkami rzędu 4,23 euro na osobę wciąż jednak odbiega od kwot wydawanych na żywność roślinną na Zachodzie. Branża liczy na wsparcie państwa w wykorzystaniu potencjału konsumentów.