Newsy

MSP chce zwiększyć reprezentację kobiet w spółkach Skarbu Państwa i zachęcić je do inwestowania na giełdzie

2015-06-11  |  06:55
Mówi:Małgorzata Dec-Kruczkowska
Funkcja:dyrektor Departamentu Analiz w Ministerstwie Skarbu Państwa
  • MP4
  • Wśród inwestorów indywidualnych tylko 17 proc. stanowią kobiety, niestety, liczba zainteresowanych inwestowaniem na giełdzie pań rośnie zbyt wolno i w tym tempie dopiero za 20 lat powinna zrównać się z liczbą inwestujących mężczyzn. Resort Skarbu Państwa chce, by stało się to szybciej, dlatego organizuje warsztaty z zakresu inwestowania. Panie już teraz stanowią 30 proc. reprezentantów Skarbu Państwa w radach nadzorczych spółek giełdowych.

    Kobiety działają na giełdzie, są prezeskami zarządu, przewodniczącymi rad nadzorczych, inwestorkami, ale jest ich mało. Zależy nam na tym, żeby zarówno zachęcać je do aktywności, jak i budować ich kompetencje. Każde podejmowane przez nas działanie, które dotyczy kobiet w organach spółek lub jako inwestorek, ma budować ich umiejętności, wiedzę i kompetencje do tego, żeby być równoprawnymi graczami na rynku giełdowym – mówi agencji informacyjnej Newseria Małgorzata Dec-Kruczkowska, dyrektor Departamentu Analiz w Ministerstwie Skarbu Państwa.

    Wśród inwestorów giełdowych 17,4 proc. stanowią kobiety. Jeszcze pięć lat temu odsetek ten wynosił 11 proc., więc liczba chętnych do kupowania akcji i obligacji rośnie. Gdyby to tempo się utrzymało, to dopiero za 20 lat powinna zrównać się liczba inwestorów obu płci.

    Liczymy na to, że dzięki takim projektom jak „Giełda jest kobietą” uda nam się przyspieszyć ten proces. Chcemy zachęcić kobiety do tego, żeby stawiały pierwsze kroki na giełdzie właśnie poprzez samodzielne inwestowanie – mówi Dec-Kruczkowska.

    „Giełda jest kobietą” to cykl spotkań z ekspertkami rynku kapitałowego i biznesu, podczas których prowadzone są dyskusje o podstawowych zasadach inwestowania, obrocie instrumentami finansowymi i specyfice rynku kapitałowego, a także o gospodarce i psychologii, która również wpływa na giełdę. Już 15 czerwca takie warsztaty odbędą się w Lublinie. W dotychczasowych edycjach w Warszawie, Wrocławiu, Poznaniu i Gdańsku wzięło w nich udział ponad 400 kobiet, głównie pracujących na etat, kierujących zespołami, ekspertek, właścicielek firm i studentek. Trzy czwarte z nich jeszcze nie inwestowało na giełdzie, ale zamierza zacząć.

    Te warsztaty są częścią większego programu Akcjonariat Obywatelski, który już od ponad pięciu lat jest prowadzony przez Ministerstwo Skarbu Państwa i adresowany do wszystkich osób, które albo wchodzą, albo już działają na rynku kapitałowym – mówi Małgorzata Dec-Kruczkowska.

    Ministerstwo Skarbu Państwa podejmuje również działania zmierzające do zwiększenie reprezentacji kobiet w radach nadzorczych i zarządach spółek.

    W 2013 roku wprowadziliśmy dobre praktyki dotyczące zrównoważonego udziału kobiet i mężczyzn jako naszych reprezentantów w radach nadzorczych. Założyliśmy, że ten poziom powinien być utrzymany w wysokości minimum 30 proc. Założyliśmy, że w przypadku spółek giełdowych damy sobie czas do końca 2015 roku. Właśnie dochodzimy do tego poziomu – mówi Dec-Kruczkowska.

    Wśród reprezentantów Skarbu Państwa w radach nadzorczych spółek nadzorowanych przez resort kobiety stanowią blisko połowę reprezentantów MSP. W spółkach giełdowych udział kobiet zbliża się do wyznaczonych 30 proc.

    Przed nami z pewnością kolejny krok i kolejne wyzwanie. Zastanawiamy się nad tym, o ile ten wskaźnik podnieść, niedługo to ogłosimy – mówi dyrektor Departamentu Analiz w Ministerstwie Skarbu Państwa.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.