Newsy

Płeć przełożonego ma duży wpływ na pracę zespołu

2016-08-04  |  06:35
Play
Current Time 0:00
/
Duration Time 0:00
Remaining Time -0:00
Stream Type LIVE
Loaded: 0%
Progress: 0%
00:00
Fullscreen
00:00
Mute
Playback Rate
1

    Kobiety i mężczyźni różnią się w sposobie zarządzania podwładnymi – wynika z badań przeprowadzonych przez IQS i agencję monitorowania mediów Newspoint. Dlatego płeć szefa ma znaczenia dla pracy całego zespołu. Wadą kobiet szefów jest emocjonalny styl zarządzania, mężczyzn – wytykanie błędów i zorientowanie bardziej na wynik niż na relacje z podwładnymi. W internetowych dyskusjach na temat przełożonych częściej podejmowany jest temat szefa płci męskiej, natomiast o kobietach szefowych więcej jest publikacji o zabarwieniu negatywnym.

    – Płeć przełożonego zdecydowanie wpływa na pracę zespołu, dlatego że kobiety i mężczyźni bardzo różnią się sposobem zarządzania podwładnymi. Te różnice często wynikają z dość stereotypowego podejścia do płci, my też kulturowo jesteśmy przyzwyczajeni do tego, że szefem może być raczej mężczyzna, bo jest silniejszy, ma atrybuty władzy – mówi agencji informacyjnej Newseria Marta Rybicka z IQS.

    Badanie pokazało, że jako skojarzenie z szefem mężczyzną ankietowani najczęściej wskazują atrybut władzy (65 proc.), przy czym uwagę na to zwracają przede wszystkim kobiety (71 proc.). Na kolejnych miejscach znalazły się porządek i kontrola (44 proc.) – z tym, że tę cechę przypisują sobie raczej sami mężczyźni (51 proc.), wiedza (41 proc.), odwaga (35 proc.), zwycięstwo (33 proc.) i prostota (25 proc.).

    – To są cechy typowo, powiedziałabym, samcze i to też się przejawia w tych atrybutach mężczyzny szefa. Natomiast jeżeli chodzi o błędy, jakie mężczyźni popełniają, to jest to trochę odwrotność ich zalet. Częściej dystansują się względem swoich podwładnych, częściej stosują nakazowy styl zarządzania, nie wspierają swoich podwładnych, nie traktują ich partnersko, nie nawiązują z nimi relacji, są mniej życzliwi – podkreśla Marta Rybicka.

    Kobiety na stanowiskach kierowniczych kojarzą się przede wszystkim z wiedzą (37 proc.) – przy czym bardziej zauważają to same panie, pasją i zaangażowaniem (30 proc.), władzą/ statusem (29 proc.), pomysłowością i zaufaniem (27 proc.), odwagą (25 proc.) i opieką (21 proc.).

    – Kobiety szefowe kojarzą się przede wszystkim z porządkiem i kontrolą. To wynika z tego, że one mają cechy związane z drobiazgowością. Mają też dużo cech „ciepłych”, potrafią być bardziej opiekuńcze, bardziej otwarte, bardziej empatyczne, zdecydowanie częściej wspierają swoich podwładnych – mówi Marta Rybicka.

    Bez względu na płeć szefom zdarza się przedkładać pracę nad życie prywatne. Natomiast wszelkie błędy wskazywane względem kobiet częściej były wymieniane przez mężczyzn. Oni byli bardziej krytyczni wobec swoich przełożonych.

    Kobiety są krytykowane przede wszystkim za zbyt emocjonalny styl zarządzania. To trochę się łączy z ich atutami, a jednocześnie właśnie może być też uznawane za wadę. Są zbyt empatyczne, zbyt często wchodzą w relacje z podwładnymi, zupełnie inaczej ich traktują. Kobiety budują swoją pozycję poprzez relacje, a nie poprzez władzę, nakazy i zakazy – tłumaczy Marta Rybicka.

    Z badan wynika również, że pracownicy dosyć często używają internetu jako anonimowego narzędzia do wyrażania swoich opinii.

     Przeanalizowaliśmy ponad 45 tys. różnych wypowiedzi. 80 proc. wpisów na temat przełożonych to wypowiedzi na temat mężczyzn. Ale w tych 20 proc. wypowiedzi o kobietach szefach częściej pojawiają się wpisy negatywne – mówi Marta Rybicka.

    Wydźwięk komunikacji w stosunku do obu płci jest w dużej mierze neutralny (w stosunku do mężczyzn 53 proc. komentarzy, w stosunku do kobiet – 48 proc.). Dodatkowo zaobserwować można, że częściej komentowane są w sieci sytuacje związane z przełożonym, jeśli jest on tej samej płci, co autor wpisu. To oznacza, że kobietom częściej towarzyszą w pracy nie do końca pozytywne emocje w stosunku do swojej przełożonej.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Rady Podatkowej

    Targi Bezpieczeństwa

    Handel

    Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej

    Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.

    Przemysł spożywczy

    Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

    Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.

    Transport

    Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

    Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.

    Nasza strona używa cookies między innymi w celu gromadzenia statystyk oraz prawidłowego funkcjonowania serwisu. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przegladarki oznacza, że ciasteczka będa zapisywane na Twoim urządzeniu. Pamietaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Kliknij tutaj aby zamknąć