Newsy

Ponad połowa kobiet na świecie czuje, że jest szufladkowana. Większość odczuwa to już w dzieciństwie

2015-04-09  |  06:45

70 proc. kobiet na całym świecie czuje, że jest ograniczana przez jednowymiarowe szufladkowanie. Zdaniem ekspertów przyklejane kobietom etykietki prowadzą do zmniejszenia ich potencjału zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym.

Z badań przeprowadzonych przez markę Gillette Venus wynika, że 70 proc. kobiet na świecie czuje, że jest szufladkowana. Prawie połowa respondentek stwierdziła, że stereotypowe postrzeganie miało negatywny wpływ na ich życie. 35 proc. uczestniczek badania zadeklarowało natomiast, że przynajmniej raz w życiu postrzegało bycie atrakcyjnym i bycie mądrym jako coś, co wzajemnie się wyklucza. Zdaniem psychologów szufladkowanie dziewcząt i kobiet ma negatywny wpływ na ich potencjał zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym. Kobiety bardzo często zaczynają bowiem wierzyć w przypisane im etykietki i postępować zgodnie z tym stereotypem.

–  Już w wieku 10 lat dziewczynki wierzą w to, że kiedy dorosną zostaną pewnie modelką. Nie myślą o tym, aby poszukiwać innych rzeczy, innych zawodów czy pasji, które rzeczywiście będą wewnętrznym spełnieniem ich ja. Etykietki, które są nam przypinane, często nie odzwierciedlają tego, kim tak naprawdę są kobiety. Mówi się, że kiedy kobieta jest piękna, nie może być już mądra. Kiedy kobieta jest przedsiębiorcza, nie może być już atrakcyjna. Albo, że poświęciła się karierze i osiągnęła sukces, to znaczy, że ma nieudane życie prywatne mówi Katarzyna Fabjaniak, przedstawicielka Gillette Venus, w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Lifestyle.

Do wielowymiarowego patrzenia na kobiety, przełamywania stereotypów i walki z etykietkami przekonuje kampania „Use Your And”, której organizatorem jest Gillette Venus. Marka zachęca w ten sposób kobiety do tego, by nie poddawały się stereotypowemu myśleniu, dostrzegały swój potencjał i wykorzystywały swoje zdolności i wyjątkowe cechy charakteru. Promujący akcję klip przedstawia prawdziwe historie kobiet, które nie wykorzystały tkwiącego w nich potencjału z powodu szufladkowania. Dla organizatorów akcji ważne jest to, aby przekonać kobiety do poszukiwania swojego własnego „i”.

– Czym jest to „i”? To „i” to jest pewien talent, zdolność, predyspozycja, to jest wszystko to, co tkwi w nas i czego powinnyśmy poszukiwać. Dążyć do tego, aby to odnaleźć i pokazać całemu światu. To „i” jest niesamowicie ważne i tkwi w każdej z nas, i tak naprawdę pokazuje, jak bardzo wielowymiarową może być kobieta. To jest drzemiący w nas potencjał, który sprawia, że możemy powiedzieć o sobie, że jesteśmy nie tylko piękne, lecz także mądre, że jesteśmy atrakcyjne i przedsiębiorcze – mówi Katarzyna Fabjaniak.

Ambasadorką kampanii została Anna Lewandowska, sportsmenka, instruktorka fitness, blogerka, propagatorka zdrowego stylu życia, a prywatnie żona jednego z czołowych polskich piłkarzy. Zdaniem organizatorów Lewandowska była naturalnym wyborem jako twarz akcji, odzwierciedla bowiem wszystkie wartości, które ma w sobie kobieta wielowymiarowa.

– Ania jest piękna, kobieca, ale także niezwykle mądra, inteligentna. Doskonale wie, czego chce. Potrafi siebie i innych zmotywować do tego, by osiągać pewne cele. Jest piękna nie tylko zewnętrznie, lecz także wewnętrznie. Zawsze bardzo podkreśla to, że ona się nigdy nie dała zaszufladkować tylko jako żona znanego piłkarza, że też w sobie i w innych poszukuje właśnie tego sposoby na to, by zrzucić te etykiety mówi Katarzyna Fabjaniak.

Anna Lewandowska zaraża kobiety energią i z powodzeniem motywuje do zmiany stylu życia na zdrowszy. Organizatorzy kampanii „Use Your And” mają nadzieję, że równie skutecznie zmotywuje je do tego, by żyły po swojemu i nie pozwalały się zaszufladkować.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Telekomunikacja

Samotność coraz bardziej dotyka Polaków. Dla 90 proc. z nich problemem są też narastające podziały

Polacy coraz częściej czują się samotni i wyobcowani, mimo że technologia daje im nieograniczone możliwości komunikacji. Według badań 68 proc. społeczeństwa doświadcza samotności, a 90 proc. ma dość narastających podziałów. T-Mobile Polska rusza z platformą #BurzymyBariery, której celem jest zachęcenie Polaków do prawdziwego dialogu i eliminacja barier komunikacyjnych.

Gwiazdy

Malwina Wędzikowska: W dżungli przez miesiąc rewidowałam swoje życie. Przehulałam dużo czasu na toksycznych ludzi

Prezenterka jest teraz na takim etapie swojego życia, że oddala się od ludzi, którzy nie wnoszą w nie nic pozytywnego. Zamiast tracić czas na toksyczne relacje, inwestuje w rozwój osobisty, dużo czasu poświęca też na pracę i rozwijanie swoich pasji. Malwina Wędzikowska nie ukrywa też, że jest dumna z kontynuacji formatu „The Traitors. Zdrajcy” i wierzy, że druga edycja również przyciągnie przed telewizory wielu widzów.