Mówi: | Katarzyna Fabjaniak |
Funkcja: | przedstawiciel Gillette Venus |
Ponad połowa kobiet na świecie czuje, że jest szufladkowana. Większość odczuwa to już w dzieciństwie
70 proc. kobiet na całym świecie czuje, że jest ograniczana przez jednowymiarowe szufladkowanie. Zdaniem ekspertów przyklejane kobietom etykietki prowadzą do zmniejszenia ich potencjału zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym.
Z badań przeprowadzonych przez markę Gillette Venus wynika, że 70 proc. kobiet na świecie czuje, że jest szufladkowana. Prawie połowa respondentek stwierdziła, że stereotypowe postrzeganie miało negatywny wpływ na ich życie. 35 proc. uczestniczek badania zadeklarowało natomiast, że przynajmniej raz w życiu postrzegało bycie atrakcyjnym i bycie mądrym jako coś, co wzajemnie się wyklucza. Zdaniem psychologów szufladkowanie dziewcząt i kobiet ma negatywny wpływ na ich potencjał zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym. Kobiety bardzo często zaczynają bowiem wierzyć w przypisane im etykietki i postępować zgodnie z tym stereotypem.
– Już w wieku 10 lat dziewczynki wierzą w to, że kiedy dorosną zostaną pewnie modelką. Nie myślą o tym, aby poszukiwać innych rzeczy, innych zawodów czy pasji, które rzeczywiście będą wewnętrznym spełnieniem ich ja. Etykietki, które są nam przypinane, często nie odzwierciedlają tego, kim tak naprawdę są kobiety. Mówi się, że kiedy kobieta jest piękna, nie może być już mądra. Kiedy kobieta jest przedsiębiorcza, nie może być już atrakcyjna. Albo, że poświęciła się karierze i osiągnęła sukces, to znaczy, że ma nieudane życie prywatne – mówi Katarzyna Fabjaniak, przedstawicielka Gillette Venus, w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Lifestyle.
Do wielowymiarowego patrzenia na kobiety, przełamywania stereotypów i walki z etykietkami przekonuje kampania „Use Your And”, której organizatorem jest Gillette Venus. Marka zachęca w ten sposób kobiety do tego, by nie poddawały się stereotypowemu myśleniu, dostrzegały swój potencjał i wykorzystywały swoje zdolności i wyjątkowe cechy charakteru. Promujący akcję klip przedstawia prawdziwe historie kobiet, które nie wykorzystały tkwiącego w nich potencjału z powodu szufladkowania. Dla organizatorów akcji ważne jest to, aby przekonać kobiety do poszukiwania swojego własnego „i”.
– Czym jest to „i”? To „i” to jest pewien talent, zdolność, predyspozycja, to jest wszystko to, co tkwi w nas i czego powinnyśmy poszukiwać. Dążyć do tego, aby to odnaleźć i pokazać całemu światu. To „i” jest niesamowicie ważne i tkwi w każdej z nas, i tak naprawdę pokazuje, jak bardzo wielowymiarową może być kobieta. To jest drzemiący w nas potencjał, który sprawia, że możemy powiedzieć o sobie, że jesteśmy nie tylko piękne, lecz także mądre, że jesteśmy atrakcyjne i przedsiębiorcze – mówi Katarzyna Fabjaniak.
Ambasadorką kampanii została Anna Lewandowska, sportsmenka, instruktorka fitness, blogerka, propagatorka zdrowego stylu życia, a prywatnie żona jednego z czołowych polskich piłkarzy. Zdaniem organizatorów Lewandowska była naturalnym wyborem jako twarz akcji, odzwierciedla bowiem wszystkie wartości, które ma w sobie kobieta wielowymiarowa.
– Ania jest piękna, kobieca, ale także niezwykle mądra, inteligentna. Doskonale wie, czego chce. Potrafi siebie i innych zmotywować do tego, by osiągać pewne cele. Jest piękna nie tylko zewnętrznie, lecz także wewnętrznie. Zawsze bardzo podkreśla to, że ona się nigdy nie dała zaszufladkować tylko jako żona znanego piłkarza, że też w sobie i w innych poszukuje właśnie tego sposoby na to, by zrzucić te etykiety – mówi Katarzyna Fabjaniak.
Anna Lewandowska zaraża kobiety energią i z powodzeniem motywuje do zmiany stylu życia na zdrowszy. Organizatorzy kampanii „Use Your And” mają nadzieję, że równie skutecznie zmotywuje je do tego, by żyły po swojemu i nie pozwalały się zaszufladkować.
Czytaj także
- 2025-05-26: Dyrektywa o przejrzystości płac zmniejszy lukę płacową między kobietami a mężczyznami. Obniży za to skłonność pracodawców do podwyżek
- 2025-06-02: Mateusz Banasiuk: Dużo czytam swojemu synowi, bo kiedyś mój tata też mi czytał. Lektury lepiej wpływają na jego wyobraźnię i wyciszenie niż oglądanie bajek
- 2025-05-26: Maciej Pertkiewicz: Smartfony i komputery są bardzo dużą konkurencją dla książek. Bez odpowiedniej zachęty czy delikatnego przymusu dziecko samo nie sięgnie po lekturę
- 2025-03-31: Unia Europejska chce wzmocnić prawa kobiet. Zapowiadane działania będą dotyczyć m.in. równości w zatrudnieniu czy zwalczania przemocy
- 2025-03-06: Joanna Liszowska: Kobiety powinno się doceniać na co dzień. Ale 8 marca można szczególnie wyrazić swoją sympatię
- 2025-03-04: Anna Dec: Za mówienie kontrowersyjnych rzeczy byłam karcona w szkole przez rówieśników. Teraz w pracy jestem za to doceniana
- 2025-02-19: Superluksusowy Maybach już po polskiej premierze. Fanki motoryzacji wieszczą powrót mody na kabriolety
- 2025-02-25: Wzrost udziału kobiet we władzach spółek z WIG140 rozczarowująco niski. Co piąta firma ma zarząd i radę nadzorczą w męskim składzie
- 2025-02-07: Nowoczesne formy podania leków pozwalają uniknąć hospitalizacji. To duże ułatwienie dla pacjentów z chorobami przewlekłymi
- 2025-02-05: Wdrożenie dyrektywy o jawności wynagrodzeń będzie dużym wyzwaniem dla ustawodawcy. Pracodawcy muszą się liczyć z nowymi obowiązkami
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Gwiazdy

Mateusz Banasiuk: Dużo czytam swojemu synowi, bo kiedyś mój tata też mi czytał. Lektury lepiej wpływają na jego wyobraźnię i wyciszenie niż oglądanie bajek
Aktor zaznacza, że kultywuje rodzinną tradycję i z przyjemnością czyta swojemu synkowi. Przed laty bowiem jego tata zachęcał go do lektury, a teraz on pokazuje 7,5-letniemu Henrykowi, jaką wartość mają książki. Mateusz Banasiuk wspiera kampanię #TataTeżCzyta i zachęca też do tego, by rozwijać wyobraźnię dzieci nie tylko poprzez śledzenie historii opowiedzianych w bajkach, ale również tworząc własne opowieści. W jego rodzinie dużą popularnością cieszy się motyw pod hasłem „Chłopczyk i gruchocik”.
Problemy społeczne
Otyłość i insulinooporność zwiększają ryzyko rozwoju alzheimera. Do 2050 roku liczba chorych może się podwoić

Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) liczba pacjentów chorujących na chorobę Alzheimera będzie wzrastać. Eksperci szacują, że do 2030 roku na całym świecie będzie ich 50–65 mln, a do 2050 roku – nawet dwa razy więcej. Prognozy są alarmujące, dlatego specjaliści zwracają uwagę na konieczność profilaktyki, w tym leczenia otyłości, cukrzycy typu 2 i insulinooporności. Liczne badania potwierdzają, że znacznie zwiększają one ryzyko zachorowania na choroby neurodegeneracyjne.
Media
Doda: Realizacja filmu o moim życiu obudziła wielu ludzi, którzy mi bardzo źle życzą. Wśród moich byłych też są jakieś nerwowe ruchy

Wokalistka czuje się zaszczycona tym, że pojawił się pomysł na realizację filmu dokumentalnego, w którym będzie mogła ujawnić szczegóły swojego życia prywatnego i zawodowego. Jak zauważa, nie każdy artysta jest w ten sposób doceniony. Dlatego też ona postanowiła wykorzystać tę szansę i chce jak najlepiej zaprezentować się w tej produkcji. Doda przyznaje również, że ten projekt wywołał wiele negatywnych emocji.