Mówi: | Wojciech Modest Amaro |
Funkcja: | szef kuchni |
Firma: | Atelier Amaro |
Wojciech Modest Amaro pracuje nad trzecią książką kucharską
Wojciech Modest Amaro pracuje nad kolejną książką kucharską. Słynny restaurator ponownie będzie przekonywał czytelników do polskiej kuchni, ale w mniej wyrafinowanej formie. Zaproponuje czytelnikom proste połączenia, które wykonać zdoła każdy miłośnik gotowania. Szef kuchni ma nadzieję, że książka ta przyczyni się zwiększenia kulinarnej świadomości Polaków i polepszenia jakości usług gastronomicznych w Polsce.
Wojciech Modest Amaro jest autorem dwóch książek: „Natura kuchni polskiej” oraz „Kuchnia polska XXI wieku”. Druga z nich w 2010 roku otrzymała nagrodę Grand Prix na Międzynarodowej Akademii Gastronomicznej w Paryżu. W publikacjach tych słynny restaurator zachęcał do śmiałych eksperymentów z polską kuchnią. Czytelnicy na bazie jego przepisów mogli przygotować barszcz czerwony z dodatkiem ananasa, jesiotra z palonym masłem na jadalnym piasku lub policzki cielęce w czerwonym winie. W najnowszej książce Wojciech Modest Amaro zaproponuje znacznie mniej wyszukane potrawy.
– Pomyślałem, że czasami jesteśmy posądzani, zresztą niesłusznie, o to, że nasza praca to jest jakaś zaklęta wiedza molekularna. Tak naprawdę nie jest powiedziane, że tej wiedzy nie można przelać na domową kuchnię i podzielić się paroma uwagami czy pomysłami. Pracuję nad taką książką, która będzie mogła trafić do każdej kuchni w Polsce, przyjmując oczywiście średni standard jej wyposażenia, bez żadnych zaawansowanych esów-floresów – zapowiada Wojciech Modest Amaro, szef kuchni i właściciel Atelier Amaro, w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Lifestyle.
Restaurator chce przybliżyć czytelnikom nie tylko tradycyjną polską kuchnię, lecz także przekonać do prostych połączeń smakowych. Książka ma być podpowiedzią i inspiracją do kulinarnych poszukiwań i eksperymentów. Wojciech Modest Amaro ma też nadzieję, że zwiększy ona kulinarną świadomość Polaków i przyczyni się do podniesienia standardów w polskiej gastronomii.
– W tym całym rozgłosie wokół gotowania nie chodzi o to, żeby wszyscy zaczęli na drugi dzień gotować, tylko o to, żeby podnieść poziom tego wszystkiego, co jest serwowane. Abyśmy jako klienci, idąc do profesjonalistów, do restauracji, oddając się w ich ręce, mieli trochę wyższe oczekiwania. Taki naturalny nacisk na to spowoduje, że będą musieli te swoje kwalifikacje podnosić, żebyśmy wiedzieli, że to, co jemy, jest trochę inne niż to, co możemy sami zrobić w domu – mówi Wojciech Modest Amaro.
Restaurator zapewnia, że każdy, nawet początkujący miłośnik kuchni poradzi sobie z przyrządzeniem proponowanych w książce potraw. Nie precyzuje natomiast, kiedy publikacja się ukaże. Przyznaje, że pracuje wolno, bo liczy się dla niego jakość książki, a nie odpowiedni z punktu widzenia rynku czas na publikację.
– Nie wiem, czy się wstrzelimy w ten bożonarodzeniowym okres, kiedy pewnie okaże się, że jeszcze więcej ludzi gotuje, niż mogliśmy sobie to wyobrazić. I mało tego, zdecydowało się napisać książkę. Wszystko, za co się zabieram, musi mieć pewien poziom – podkreśla restaurator.
Wojciech Modest Amaro jest pierwszym i jak dotąd jedynym polskim restauratorem, którego lokal otrzymał gwiazdkę Michelin. Jest jurorem w programie „Top Chef” emitowanym w telewizji Polsat oraz prowadzącym kulinarne show „Hell's Kitchen: Piekielna kuchnia”.
Czytaj także
- 2025-04-17: Phishing największym cyberzagrożeniem. Przestępcy będą coraz częściej sięgać po AI, by skutecznie docierać do potencjalnych ofiar
- 2025-04-22: Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników
- 2025-04-22: Kwestie bezpieczeństwa priorytetem UE. Polska prezydencja ma w tym swój udział
- 2025-04-14: Nowe technologie podstawą w reformowaniu administracji. Będą też kluczowe w procesie deregulacji
- 2025-04-10: Pierwsze efekty prac deregulacyjnych możliwe już jesienią. Ten proces uwolni w firmach środki na inwestycje
- 2025-03-27: Powstanie europejska strategia dotycząca zdrowia psychicznego młodych. Kraje łączą siły, by chronić ich przed cyberzagrożeniami
- 2025-04-08: Blisko 10 mln Ukraińców nie ma dostępu do wody pitnej lub infrastruktury sanitarnej. Na jej odbudowę potrzeba 11,3 mld dol.
- 2025-03-07: Polska w końcówce europejskiej stawki pod względem udziału kobiet w zarządach spółek. Zmienić ma to unijna dyrektywa
- 2025-03-11: Jerzy Owsiak: Polskie firmy potrzebują, aby państwo im nie przeszkadzało w prowadzeniu biznesu. Ważne jest też zaufanie i ograniczenie biurokracji
- 2025-03-18: Sylwia Bomba: W liceum nikt nie miał odwagi prosto w oczy nazwać mnie grubasem. Ale jak szłam korytarzem, to czułam śmiechy za moimi plecami
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Jadwiga Jankowska-Cieślak

Jadwiga Jankowska-Cieślak: Zwykle Złota Palma otwiera ścieżkę do kariery, a mi zamknęła. W Polsce trwał wtedy stan wojenny i musiałam szybko wracać do kraju
Dom i ogród

Eliza Gwiazda: Bez chemii naprawdę można wysprzątać mieszkanie na błysk. Wiele rzeczy da się doczyścić na przykład sodą
Influencerka lubi, gdy w jej domu wszystko lśni, i ma swoje sprawdzone metody sprzątania bez używania chemii. Popularne składniki, które można znaleźć w każdej kuchni, takie jak soda, ocet czy kwasek cytrynowy, okazują się bowiem równie skuteczne i wydajne jak detergenty. Eliza Gwiazda zaznacza, że naturalne metody sprzątania i czyszczenia różnych powierzchni są przyjazne dla środowiska oraz bezpieczne dla domowników i zwierząt.
Handel
Piwo bezalkoholowe stanowi już 6,5 proc. sprzedaży browarów. Konsumenci świadomie ograniczają spożycie alkoholu

W 2024 roku polscy konsumenci kupowali ponad 1 mln butelek i puszek piwa 0,0% dziennie. Przez ostatnią dekadę rynek tych piw urósł pod względem wolumenu 10-krotnie. Branża inwestuje w innowacje w segmencie piw bezalkoholowych, wzmacniając nie tylko smak, ale również ich wartości odżywcze. Piwa 0,0% wpisują się w coraz popularniejszy, zwłaszcza wśród młodszego pokolenia, trend NoLo (no alcohol low alcohol), co może okazać się furtką do ograniczenia konsumpcji alkoholu.
Moda
Krzysztof Skórzyński: Lubimy mówić, że dbamy o środowisko i dajemy rzeczom drugie życie. A potem idziemy do galerii i kupujemy nowe ubrania

Z obserwacji dziennikarza wynika, że choć niektóre firmy promują swoje działania i produkty jako ekologiczne, to zdarza się, że rzeczywistość jest zgoła inna. Podobnie jest z osobami z naszego otoczenia. Bywa, że głośno mówią o recyklingu, a jednocześnie ślepo gonią za modą i wciąż kupują nowe ubrania, dodatki czy elementy wyposażenia wnętrz. Krzysztof Skórzyński i Kajra zapewniają jednak, że zależy im na tym, by nie zanieczyszczać środowiska kolejnymi odpadami, dlatego są zwolennikami ponownego wykorzystywania różnych rzeczy.