Mówi: | Alicja Resich-Modlińska |
Funkcja: | dziennikarka |
Debiutancka książka Alicji Resich-Modlińskiej zbiera pozytywne recenzje. Dziennikarka ujawnia w niej kulisy pracy w mediach
– Pierwsze recenzje pojawiły się przed premierą i sprawiły mi wielką radość. Marysia Czubaszek, którą uważam za mistrzynię purnonsensu, pochwaliła moje teksty satyryczne, określając je jako „prawdziwe perełki abstrakcyjnego, ponadczasowego humoru”. Natomiast Wojciech Mann bardzo docenił poczucie humoru w tekstach jako lekkie, finezyjne i pełne autodystansu. Obie recenzje zostały umieszczone na okładce. Po premierze, w swojej wypowiedzi do kamery, książkę chwalił za „dobre pióro” Janusz Głowacki. Byłam bardzo szczęśliwa – relacjonuje Alicja Resich-Modlińska.
Swoją przygodę z dziennikarstwem Alicja Resich-Modlińska zaczęła pod koniec lat 70. Po studiach trafiła do telewizji jako tłumacz filmów fabularnych i dokumentalnych, współpracowała już z legendarnym tygodnikiem satyryczno-literackim „Szpilki”. W radiowej Trójce współtworzyła kabaret „Nie tylko dla orłów” i cykl „Wywiady spod estrady” w audycji „Radiomanna”, w której razem z Wojciechem Mannem co sobotę rozmawiała o wielkich gwiazdach świata. Te pełne humoru rozmowy stały się przebojem programu.
Dziennikarka poznała świat mediów od podszewki i w swojej debiutanckiej książce zdradza niektóre jego tajemnice czytelnikom. Książka jest kopalnią wiedzy o kulisach funkcjonowania radia i telewizji.
– Kiedy zaczynałam, była tylko jedna telewizja, więc nie było też takiego stresu związanego z udziałami, oglądalnością i tym całym szaleństwem, które dzisiaj jest codziennością konkurujących ze sobą stacji. Trudno to sobie wyobrazić, ale nie było internetu, wiec do rozmów ze znanymi ludźmi przygotowywało się, studiując prasę, książki i dostępne publikacje. Był na pewno większy komfort czasowy, ale też trzeba było po prostu samemu iść do wycinków prasowych i tam posiedzieć sobie w tych gazetach, poszperać. Dzięki temu można się było rzetelniej przygotować. Do niektórych wywiadów umawiałam się na rozmowy dokumentacyjne. Opisuję to w książce, szczególnie przy okazji przygotowań do wywiadu z Krzysztofem Kieślowskim i Amosem Ozem – wspomina Alicja Resich-Modlińska w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Lifestyle
Dziennikarka w latach 90. współtworzyła rozrywkowy talk-show „Wieczór z Alicją”, który gromadził przed telewizorami miliony widzów. Rekord to osiem milionów.
– W związku z tym, że byłam po anglistyce, na moje dyżury w Dwójce wydawcy często proponowali mi osoby anglojęzyczne, dzięki temu poznawałam fantastycznych ludzi. Opisuje sporo gwiazd ze świata, które miałam szczęście spotkać, ale wywiad z Maksem von Sydowem zapamiętałam szczególnie i opisuję moje wrażenia z naszego spotkania. W wielki aktorze ujęła mnie skromność, naturalność, szczerość, życzliwość i wdzięczność do życia za wszystko, co mu się przytrafiło. Był bardzo zaangażowanym rozmówcą, on naprawdę uczestniczył w wywiadzie całą swoją osobą. Podobnie zachowywali się Anthony Hopkins, Joe Cocker, Diana Ross, Michael Caine czy Halle Berry – opowiada Alicja Resich-Modlińska.
W książce nie brak też anegdot i humorystycznych tekstów z audycji satyrycznej „Nie tylko dla orłów”, nadawanej w radiowej Trójce pod koniec lat 80. Oprócz Alicji Resich-Modlińskiej twórcami programu byli: Grzegorz Wasowski, Wojciech Mann, Jan Chojnacki, Jerzy Kordowicz, Marek Dalba, Beata Michniewicz i Monika Olejnik. Humor, oparty często na grze słów, przesycony był dużą dozą abstrakcji.
– Ten kabaret ma swoich wiernych wielbicieli, którzy wymieniają się nagraniami, znają na pamięć teksty. Był i jest źródłem inspiracji dla wielu popularnych kabareciarzy. Ostatnio w programie „ À la show” za „Orły” dziękował mi Rafał Rutkowski. Sprawił mi tym wielką radość – mówi Alicja Resich-Modlińska.
Książka Alicji Resich-Modlińskiej ukazała się nakładem wydawnictwa Burda Książki.
Czytaj także
- 2025-06-26: Alicja Węgorzewska: Czuję się ambasadorką polskiej kultury. Czasami dokonuję niepopularnych wyborów, ale moje pomysły są bardzo odkrywcze
- 2025-06-09: Alicja Węgorzewska: Trzeba dbać o rozwój kulturalny młodego pokolenia. Chcę zachęcić młodzież do przychodzenia do opery na wielkie dzieła
- 2025-06-20: Trwający Festiwal Mozartowski przyciąga tłumy melomanów. To jedno z najważniejszych wydarzeń w stolicy
- 2025-03-24: Julia Kamińska: Materiał z mojej debiutanckiej płyty jest kontrowersyjny i raczej ciężki, ale ludzie chcą tego słuchać
- 2025-03-18: Sylwia Bomba: W liceum nikt nie miał odwagi prosto w oczy nazwać mnie grubasem. Ale jak szłam korytarzem, to czułam śmiechy za moimi plecami
- 2025-03-03: Sylwia Bomba: „Królowa przetrwania” to nie jest mój format. Nie lubię być blisko dram, nie lubię rywalizować na takim poziomie
- 2024-12-13: Alicja Węgorzewska: Nie wierzę w zabobony jak piątek trzynastego czy czarny kot. To my panujemy nad własnym losem
- 2024-12-24: Alicja Węgorzewska: Święta Bożego Narodzenia nie są o Mikołajku, prezentach czy światełkach. W tym czasie trzeba wracać myślami do Betlejem
- 2025-01-16: Luna: Nie mam planu B na życie. Jestem jednak bardzo kreatywna, więc może kiedyś zrobię jakiś film lub napiszę książkę
- 2024-10-25: Alicja Węgorzewska: Opera Juliusz Cezar mimo historycznie odległego tła przedstawia te same namiętności, zazdrości i intrygi jak w obecnych czasach. I to jest jej największą siłą
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Gwiazdy

Anna Czartoryska-Niemczycka: Mój tata czytał mi książki. Teraz nagrania z jego głosem są najpiękniejszą pamiątką po nim
Wspólne czytanie wzmacnia więzi rodzinne, rozwija u dzieci wyobraźnię, poszerza zasób słownictwa, kształtuje gust literacki i zachęca do kreatywnego spędzania czasu wolnego – uważa Anna Czartoryska-Niemczycka. Aktorka czerpie z tradycji, którą w jej domu rodzinnym szczególnie pielęgnował jej tata. Teraz ona również promuje czytelnictwo i zachęca do tego, by sięganie po lektury stało się codziennym rytuałem.
Transport
Rośnie skala agresji na polskich drogach. Problemem jest nie tylko nadmierna prędkość, ale też jazda na zderzaku

Za kilka dni zaczynają się wakacje, czyli statystycznie najniebezpieczniejszy czas na drogach. Wśród głównych przyczyn takich zdarzeń na prostych odcinkach drogi są nadmierna prędkość i jazda na zderzaku. Zarządca autostrady A4 Katowice–Kraków w ramach kampanii „Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie” zwraca uwagę na zjawisko agresji na polskich drogach i przypomina, że bezpieczeństwo zaczyna się od osobistych decyzji kierowcy.
Muzyka
Alicja Węgorzewska: Czuję się ambasadorką polskiej kultury. Czasami dokonuję niepopularnych wyborów, ale moje pomysły są bardzo odkrywcze

Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej została uhonorowana prestiżową nagrodą ShEO Awards 2025 w kategorii „Ambasadorka polskiej kultury” i jak podkreśla, w stu procentach na nią zasłużyła. Przyznawane przez tygodnik „Wprost” wyróżnienie trafia bowiem do kobiet, które zmieniają świat, a Alicja Węgorzewska czyni to od lat, nadając polskiej kulturze operowej zupełnie nowy wymiar. Tym razem szczególne uznanie otrzymała za stworzenie i rozwijanie Festiwalu Mozart Junior. W tym roku odbywa się już jego szósta edycja.