Newsy

Pierwsze w Polsce telewizyjne pasmo edukacyjne tożsame z programem nauczania MEN ma przekonać uczniów do nauki historii

2014-10-21  |  06:40

Polscy uczniowie nie lubią uczyć się historii. Z roku na rok spada odsetek osób wybierających ten przedmiot na maturze. Obecnie odsetek ten wynosi zaledwie 5 proc. Telewizja Polsat Viasat History, przy wsparciu Ministerstwa Edukacji Narodowej, chce przekonać uczniów, że historia może być nie tylko przydatna, lecz także niezwykle ciekawa. W tym celu przez cały rok szkolny emitować będzie pasmo edukacyjne kompatybilne z programem nauczania historii w gimnazjach i liceach.

W 2014 roku zaledwie 8 444 uczniów wybrało na maturze historię na poziomie podstawowym. Dla porównania biologię na tym samym poziomie zdawało 27 048 maturzystów. Wynika to m.in. z faktu, że coraz mniej uczelni wyższych wymaga od kandydatów matury z historii, a przedmiot ten nie jest lubiany przez uczniów. Zdaniem ekspertów może to wynikać z błędu programowego w nauczaniu tego przedmiotu: przeładowania materiału datami i faktami. Przekonać polskich uczniów do nauki historii ma nowe pasmo edukacyjne stworzone przez Polsat Viasat History pod patronatem Ministerstwa Edukacji Narodowej.

Poszliśmy do MEN-u z projektem stałego pasma edukacyjnego podłączonego pod curriculum, które jest nauczane w szkołach. Chcieliśmy, żeby znalazły się tam materiały, których uczniowie mogą używać w celu pozyskania dodatkowych informacje na tematy, które są poruszane w szkole. Program ten może być też wsparciem dla nauczycieli. Co bardzo istotne, materiały z programu można obejrzeć nie tylko w telewizji, lecz także na smartfonach, tabletach, online – mówi Aleks Habdank Toczyski, prezes MTG World, w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Lifestyle.

Od poniedziałku do piątku o godzinie 14.30 Polsat Viasat History nadaje godzinne pasmo specjalnie dobranych programów, które poruszają tematy omawiane na lekcjach historii w szkołach gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Ramówka pasma ułożona została w taki sposób, by nauczyciele mogli je traktować jako uzupełnienie programu nauczania. Programy z edukacyjnego bloku są też dostępne w internecie, na urządzeniach mobilnych, jak np. smartfony i tablety. Pasmo będzie dostępne przez cały rok szkolny, od września 2014 roku do czerwca 2015.

Mamy odcinek, który pokazuje gen. Sikorskiego – ostatni lot z Gibraltaru, co się stało, dlaczego samolot spadł. Mamy także programy na temat Wikingów, polskich Wikingów, jak oni działali tutaj, w Polsce, oraz wiele różnych innych programów. Zaangażowaliśmy także Michała Wójcika, znanego historyka, który prowadzi program „Harcownik Historyczny”. To są odcinki, chyba będzie ich 180 rocznie, w których Michał będzie przedstawiał pewne historyczne wydarzenia i włączał je do programów, które są na naszej antenie – mówi Aleks Habdank Toczyski.

Uczniowie zobaczą też programy poświęcone koronacji królowej Jadwigi, historii polskiego kina, podbojów Napoleona i Karola Wielkiego. Pasmo nadaje wyłącznie programy, jest całkowicie pozbawione reklam. Grupa mediowa MTG World przeprowadziła też w warszawskich i łódzkich liceach akcję „Przywracamy historię w szkołach”. W ramach której prowadzone są nowoczesne lekcje historii, które mają zachęcić uczniów do nauki tego przedmiotu. Do końca roku twórcy kampanii planują odwiedzić licea w innych, dużych miastach Polski.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Uroda

Konsument

Sztuczna inteligencja wzbudza w Polakach głównie ciekawość i obawy. Ponad połowa widzi w niej zagrożenie

Prawie połowa Polaków twierdzi, że myśląc o sztucznej inteligencji, odczuwa zaciekawienie, ale aż 39 proc. przyznaje, że są to głównie obawy. Dotyczą one niewłaściwego wykorzystania SI, utraty kontroli nad nią i marginalizacji roli człowieka na rynku pracy. Na razie jednak tylko 11 proc. badanych używa narzędzi opartych na sztucznej inteligencji w swojej pracy. Chociaż rozwiązania te zyskują zwolenników, to wciąż duża grupa pracowników nie wie, w jaki sposób mogłyby one wspomóc ich w obowiązkach zawodowych – wskazuje badanie „Polacy o AI. Codzienność, nadzieje, obawy”.

Ochrona środowiska

Polski rynek roślinny rozwija się wolniej niż na Zachodzie. Kraje z największą konsumpcją mamy szansę dogonić za kilkanaście lat

Wartość rynku roślinnego w Polsce przekroczyła już wartość 1 mld zł. Roślinne zamienniki nabiału stanowią ponad połowę tej kategorii, a silną pozycję w sprzedaży mają alternatywy dla mleka – wynika z raportu Polskiego Związku Producentów Żywności Roślinnej. Polski rynek z rocznymi wydatkami rzędu 4,23 euro na osobę wciąż jednak odbiega od kwot wydawanych na żywność roślinną na Zachodzie. Branża liczy na wsparcie państwa w wykorzystaniu potencjału konsumentów.