Mówi: | Aleks Habdank Toczyski |
Funkcja: | prezes |
Firma: | MTG World |
Pierwsze w Polsce telewizyjne pasmo edukacyjne tożsame z programem nauczania MEN ma przekonać uczniów do nauki historii
Polscy uczniowie nie lubią uczyć się historii. Z roku na rok spada odsetek osób wybierających ten przedmiot na maturze. Obecnie odsetek ten wynosi zaledwie 5 proc. Telewizja Polsat Viasat History, przy wsparciu Ministerstwa Edukacji Narodowej, chce przekonać uczniów, że historia może być nie tylko przydatna, lecz także niezwykle ciekawa. W tym celu przez cały rok szkolny emitować będzie pasmo edukacyjne kompatybilne z programem nauczania historii w gimnazjach i liceach.
W 2014 roku zaledwie 8 444 uczniów wybrało na maturze historię na poziomie podstawowym. Dla porównania biologię na tym samym poziomie zdawało 27 048 maturzystów. Wynika to m.in. z faktu, że coraz mniej uczelni wyższych wymaga od kandydatów matury z historii, a przedmiot ten nie jest lubiany przez uczniów. Zdaniem ekspertów może to wynikać z błędu programowego w nauczaniu tego przedmiotu: przeładowania materiału datami i faktami. Przekonać polskich uczniów do nauki historii ma nowe pasmo edukacyjne stworzone przez Polsat Viasat History pod patronatem Ministerstwa Edukacji Narodowej.
– Poszliśmy do MEN-u z projektem stałego pasma edukacyjnego podłączonego pod curriculum, które jest nauczane w szkołach. Chcieliśmy, żeby znalazły się tam materiały, których uczniowie mogą używać w celu pozyskania dodatkowych informacje na tematy, które są poruszane w szkole. Program ten może być też wsparciem dla nauczycieli. Co bardzo istotne, materiały z programu można obejrzeć nie tylko w telewizji, lecz także na smartfonach, tabletach, online – mówi Aleks Habdank Toczyski, prezes MTG World, w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Lifestyle.
Od poniedziałku do piątku o godzinie 14.30 Polsat Viasat History nadaje godzinne pasmo specjalnie dobranych programów, które poruszają tematy omawiane na lekcjach historii w szkołach gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Ramówka pasma ułożona została w taki sposób, by nauczyciele mogli je traktować jako uzupełnienie programu nauczania. Programy z edukacyjnego bloku są też dostępne w internecie, na urządzeniach mobilnych, jak np. smartfony i tablety. Pasmo będzie dostępne przez cały rok szkolny, od września 2014 roku do czerwca 2015.
– Mamy odcinek, który pokazuje gen. Sikorskiego – ostatni lot z Gibraltaru, co się stało, dlaczego samolot spadł. Mamy także programy na temat Wikingów, polskich Wikingów, jak oni działali tutaj, w Polsce, oraz wiele różnych innych programów. Zaangażowaliśmy także Michała Wójcika, znanego historyka, który prowadzi program „Harcownik Historyczny”. To są odcinki, chyba będzie ich 180 rocznie, w których Michał będzie przedstawiał pewne historyczne wydarzenia i włączał je do programów, które są na naszej antenie – mówi Aleks Habdank Toczyski.
Uczniowie zobaczą też programy poświęcone koronacji królowej Jadwigi, historii polskiego kina, podbojów Napoleona i Karola Wielkiego. Pasmo nadaje wyłącznie programy, jest całkowicie pozbawione reklam. Grupa mediowa MTG World przeprowadziła też w warszawskich i łódzkich liceach akcję „Przywracamy historię w szkołach”. W ramach której prowadzone są nowoczesne lekcje historii, które mają zachęcić uczniów do nauki tego przedmiotu. Do końca roku twórcy kampanii planują odwiedzić licea w innych, dużych miastach Polski.
Czytaj także
- 2025-03-11: Dawid Kwiatkowski: W programie „MBtM” były wyznania miłości w moim kierunku. To było miłe, ale za uczestnikiem musi iść też dobra muzyka
- 2025-03-21: Zakup używanego samochodu może być stresujący. Mimo profesjonalizacji rynku wciąż zdarzają się oszustwa
- 2024-12-19: Polska centralna przyciąga coraz więcej inwestycji. W Łodzi powstaje nowe centrum dystrybucyjne dla Della
- 2024-11-26: Maciej Rock: „Halo tu Polsat” to bardzo trudny program. Jesteśmy przed kamerami przez trzy godziny i cały czas musimy zachować energię
- 2024-09-16: Katarzyna Cichopek: Wróciłam do Polsatu jak do domu, gdzie wszystkich doskonale znam. Te 14 lat mojej nieobecności minęło jak 5 minut
- 2024-09-04: Katarzyna Cichopek: Jestem bardzo empatyczną osobą i chłonę emocje innych jak gąbka. Bardzo przeżywam historie bohaterów mojego programu
- 2024-08-23: Maja Sablewska: Musieliśmy przeformatować mój program, bo zmienia się moda i społeczeństwo. Jest więcej tolerancji, a kobiety są bardziej odważne
- 2024-08-29: Ewa Wachowicz: Mieszkam na co dzień w Krakowie albo pod Babią Górą. Na nagrania do programu „Halo tu Polsat” będę musiała przyjechać dzień wcześniej
- 2024-08-20: Paulina Sykut-Jeżyna: „Halo tu Polsat” ma być inne od tego, co jest teraz na rynku. Mam swój pomysł na siebie w tym programie i nikim nie zamierzam się inspirować
- 2024-08-16: Cezary Pazura: Zbliża się premiera serialu „Teściowie 2”. Już niedługo zaczynamy kręcić trzecią serię
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Jadwiga Jankowska-Cieślak

Jadwiga Jankowska-Cieślak: Zwykle Złota Palma otwiera ścieżkę do kariery, a mi zamknęła. W Polsce trwał wtedy stan wojenny i musiałam szybko wracać do kraju
Dom i ogród

Eliza Gwiazda: Bez chemii naprawdę można wysprzątać mieszkanie na błysk. Wiele rzeczy da się doczyścić na przykład sodą
Influencerka lubi, gdy w jej domu wszystko lśni, i ma swoje sprawdzone metody sprzątania bez używania chemii. Popularne składniki, które można znaleźć w każdej kuchni, takie jak soda, ocet czy kwasek cytrynowy, okazują się bowiem równie skuteczne i wydajne jak detergenty. Eliza Gwiazda zaznacza, że naturalne metody sprzątania i czyszczenia różnych powierzchni są przyjazne dla środowiska oraz bezpieczne dla domowników i zwierząt.
Handel
Piwo bezalkoholowe stanowi już 6,5 proc. sprzedaży browarów. Konsumenci świadomie ograniczają spożycie alkoholu

W 2024 roku polscy konsumenci kupowali ponad 1 mln butelek i puszek piwa 0,0% dziennie. Przez ostatnią dekadę rynek tych piw urósł pod względem wolumenu 10-krotnie. Branża inwestuje w innowacje w segmencie piw bezalkoholowych, wzmacniając nie tylko smak, ale również ich wartości odżywcze. Piwa 0,0% wpisują się w coraz popularniejszy, zwłaszcza wśród młodszego pokolenia, trend NoLo (no alcohol low alcohol), co może okazać się furtką do ograniczenia konsumpcji alkoholu.
Moda
Krzysztof Skórzyński: Lubimy mówić, że dbamy o środowisko i dajemy rzeczom drugie życie. A potem idziemy do galerii i kupujemy nowe ubrania

Z obserwacji dziennikarza wynika, że choć niektóre firmy promują swoje działania i produkty jako ekologiczne, to zdarza się, że rzeczywistość jest zgoła inna. Podobnie jest z osobami z naszego otoczenia. Bywa, że głośno mówią o recyklingu, a jednocześnie ślepo gonią za modą i wciąż kupują nowe ubrania, dodatki czy elementy wyposażenia wnętrz. Krzysztof Skórzyński i Kajra zapewniają jednak, że zależy im na tym, by nie zanieczyszczać środowiska kolejnymi odpadami, dlatego są zwolennikami ponownego wykorzystywania różnych rzeczy.