Mówi: | Justyna Krawczyk |
Funkcja: | style coach, właścicielka firmy „Jak Być Szczęśliwą Kobietą” |
Mężczyźni coraz bardziej dbają o wygląd, aby zwiększyć swoją atrakcyjność w oczach partnerek
Dbałość o wygląd powoli przestaje uchodzić za zachowanie niemęskie. Zdaniem psychologów i socjologów ma to związek z presją społeczną i medialną. Czasopisma lifestylowe, filmy i reklamy jako wzorzec męskości pokazują mężczyznę atrakcyjnego fizycznie i dbającego o aparycję. Specjaliści uważają, że na zmianę sposobu myślenia polskich mężczyzn mają też wpływ podróże. Dbałość o wygląd często wymuszają również zadbane kobiety, które chcą mieć u swego boku równie atrakcyjnego jak one same partnera.
– Nastąpiły duże zmiany kulturowe, to nie są już czasy, kiedy wchodziliśmy do sklepu i nie było ani kosmetyków, ani ubrań dla mężczyzn – mówi Justyna Krawczyk, style coach i właścicielka firmy „Jak Być Szczęśliwą Kobietą”, w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Lifestyle. – Teraz jest olbrzymi wybór i mężczyźni mogą z tego korzystać. Zależy nam na tym również, ponieważ jest to pewna forma wyrażania wobec siebie szacunku. Czyli nie tylko kobieta jest piękna, zarówno wewnętrznie, jak i zewnętrznie, tego samego oczekujemy także od mężczyzny.
Zadbany mężczyzna zdaniem kobiet powinien ładnie i delikatnie pachnieć dobrą wodą toaletową, mieć zadbane paznokcie i włosy, nosić czyste i schludne ubranie. Panie zwracają także uwagę na muskulaturę, ale z licznych badań opinii społecznej wynika, że nawet mężczyzna z lekką nadwagą, gdy jest zadbany, może zyskać uznanie w oczach pań. Panowie coraz chętniej poddają się więc nie tylko domowej pielęgnacji, lecz także zabiegom w salonach kosmetycznych i gabinetach dermatologii estetycznej. Coraz większym powodzeniem cieszą się wśród mężczyzn także operacje plastyczne. Blisko 30 proc. pacjentów klinik chirurgii plastycznych stanowią panowie.
– Typ mężczyzny, który nie dba o to, jak wygląda, tylko dba o swój rozwój tylko intelektualny, oddaje się pracy i jest głową rodziny, przechodzi do lamusa. Oczywiście to wszystko jest nadal bardzo ważne dla kobiet, natomiast równie ważne staje się to, jak wygląda. – podkreśla Justyna Krawczyk.
Z badań socjologów z amerykańskiego University of Notre Dame wynika, że większa atrakcyjność fizyczna mężczyzny może zagrozić jego związkowi. Badania pokazały bowiem, że mężczyźni przystojni i zadbani mają więcej partnerek seksualnych. Istnieje również obawa, że mężczyzna, który zadbał o siebie i stał się bardziej atrakcyjny w oczach innych kobiet, opuści swoją dotychczasową partnerkę. Większość specjalistów jest jednak przeciwnego zdania. Uważają oni, że dobry wygląd zwiększa pewność siebie i redukuje uczucie zazdrości o partnera, a tym samym zwiększa poziom zaufania w związku.
– Myślę, że jeżeli to są związki partnerskie, które opierają się na zaufaniu, miłości i takiej chęci dawania tego, co jest najlepsze, to warto z tego korzystać i nie obawiać się tego, jakie ryzyko wiąże się z tym, że komuś pomożemy, że pomożemy temu konkretnemu partnerowi i on sobie odejdzie. Myślę, że takie wspólne wspieranie się powinno być bardziej nagradzane – zauważa Justyna Krawczyk.
Przykładanie większej uwagi do dbałości o wygląd może mieć także negatywne skutki. Coraz więcej polskich mężczyzn cierpi na zaburzenia psychiczne wynikające z przekonania o własnej nieatrakcyjności fizycznej. Do zaburzeń tych należy między innymi bigoreksja, która objawia się obsesyjnym niezadowoleniem z własnej sylwetki.

Zamężne Polki coraz częściej szukają romansu w internecie

Pośpiech i rozwody to największe problemy współczesnej rodziny

Zazdrość działa nie tylko destrukcyjnie. Może także stać się motywacją do zmiany nastawienia do świata
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Adam Kszczot: Bardzo żałuję, że nie da się drugi raz wystartować w „Tańcu z gwiazdami”. W tym roku planuję za to z żoną pójść na kurs tańca
Biegacz zapewnia, że doskonale czuje się na parkiecie i choć musi jeszcze popracować nad techniką, to taniec sprawia mu mnóstwo przyjemności, poprawia nastrój i dodaje pozytywnej energii. Wiosną ubiegłego roku Adama Kszczota można było oglądać w „Tańcu z gwiazdami”. Partnerowała mu Katarzyna Vu Manh. Niestety jego przygoda z formatem trwała bardzo krótko.
Transport
Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów

W Arkadach Kubickiego na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się polska premiera najnowszego modelu Mercedes-Maybach – SL 680 Monogram Series. To najbardziej sportowy Maybach w historii. – Liczba zamówień składanych w systemie wskazuje, że premierowe auto cieszy się dużym zainteresowaniem klientów – podkreślają przedstawiciele marki. Polska jest drugim największym rynkiem dla luksusowych samochodów Maybacha w Europie.
Handel
Polacy przerzucają się na piwa bezalkoholowe. Segment rośnie o 17 proc., podczas gdy cały rynek piwa się kurczy

Rynek piwa skurczył się w 2024 roku o prawie 2 proc. To m.in. efekt wzrostu średniej ceny tego alkoholu, która jest dziś o ponad 40 proc. wyższa niż w 2019 roku. Na tle rynku zdecydowanie wyróżnia się segment bezalkoholowy, który wolumenowo i wartościowo rośnie o ok. 17 proc. w ujęciu rocznym. – Ten segment, wart 1,7 mld zł, jest nadzieją na poprawę wyników branży piwowarskiej – ocenia Igor Tikhonov, prezes Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie. I podkreśla, że rynek pozostaje pod presją rosnących kosztów produkcji i zmian legislacyjnych.