Newsy

Miasta nadal nie są przygotowane na potrzeby kobiet. Mieszkanki chcą w aktywny sposób przyczynić się do zmian

2014-06-06  |  06:25
Mówi:dr Patrycja Dołowy
Funkcja:fotografka, wiceprezeska Fundacji MaMa
  • MP4
  • Prowadzone przez osiem miesięcy przez Fundację MaMa badanie pomogło spojrzeć na miasto oczami kobiet, zwłaszcza matek. Wynika z niego, że w wielu miejscach w dalszym ciągu potrzeby różnych grup społecznych nie są zaspokajane. Jak wynika z przeprowadzonych badań, kobiety chcą w sposób bardziej aktywny partycypować w życiu miasta i oczekują, że będzie się ono rozwijać, by ułatwić wszystkim jego mieszkańcom dostęp do informacji i regularne konsultacje społeczeństwa z władzami.

    Eksperci zwracają uwagę na to, że jest wiele do zrobienia w kwestii architektonicznego przystosowania miasta do potrzeb kobiet, zwłaszcza mam. Potrzebne są chodniki, po których kobiety z wózkami będą mogły się swobodnie poruszać, a także większe wsparcie dla instytucji przedszkoli i żłobków. Konsultacje społeczne mają w założeniu pomóc zaistnieć różnorodnym głosom w przestrzeni publicznej.
    Bardzo wiele potrzeb różnych grup społecznych nie jest zaspokajanych. Kobiety mają potrzebę uczestnictwa w życiu miasta i zastanawiają się, co można zaproponować, żeby ta partycypacja była rzeczywista, a nie tylko na papierze, aby konsultacje nie były raz na rok, ale by były rzeczywiste – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle dr Patrycja Dołowy, wiceprezeska Fundacji MaMa.

    Kobiety postulują potrzebę regularnych konsultacji między społeczeństwem a władzami, w ramach których będzie można wysuwać propozycje nowych rozwiązań codziennych problemów mieszkańców miasta.

    Informacje o tym, w jaki sposób można uczestniczyć w życiu miasta, gdzie można się wypowiedzieć, powinny docierać wszędzie, nie tylko przez internet. Na ogłoszeniach na podwórku, w kościołach, są różne inne miejsca, w których mieszkańcom można zadać pytanie, czego potrzebują. Chodzi o to, żeby pomóc wypowiedzieć się osobom, których głosy są nieobecne w przestrzeni miasta – mówi Patrycja Dołowy.

    Fundacja MaMa pracuje nad poprawą sytuacji kobiet, w szczególności matek, we wszystkich sferach życia. Organizuje działania aktywizujące, kulturalne, edukacyjne, lobbingowe, prawne i z zakresu ekonomii społecznej.

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Muzyka

    S. Karpiel-Bułecka: Sam talent nie wystarczy, by odnieść sukces w branży muzycznej. Trzeba też mieć trochę szczęścia i spotkać odpowiednich ludzi

    Na przestrzeni ostatnich dwóch dekad, między innymi za sprawą streamingu i powszechnego dostępu do internetu, rynek muzyczny w Polsce przeszedł prawdziwą rewolucję. Zauważają to zarówno doświadczeni artyści, jak Sebastian Karpiel-Bułecka, jak i młodsze pokolenie, reprezentowane przez Miuosha. Obaj wokaliści podkreślają, że sukces w branży muzycznej jest wynikiem wielu czynników. Lider zespołu Zakopower zaznacza, że niezależnie od sytuacji młodzi artyści powinni być konsekwentni i wierzyć w swoje możliwości, bo to jest kluczowe w budowaniu kariery.

    Problemy społeczne

    Strach przed porażką i brak wiary we własne siły blokują rozwój przedsiębiorczości kobiet. Częściej zakładają za to firmy z misją

    Kobiety stanowią mniejszość w zarządach firm, rzadziej też niż mężczyźni zakładają własne działalności gospodarcze. W UE na taki krok decyduje się 10 proc. pracujących pań, w Polsce – 13 proc. – wynika z raportu „Biznes na wysokich obcasach” PIE. Strach przed porażką i brak wiary w swoje umiejętności powstrzymują kobiety częściej niż mężczyzn przed założeniem działalności. Kluczową rolę mogą pełnić programy mentoringowe prowadzone przez kobiety.

    Muzyka

    Luna: Status materialny moich rodziców przeszkadza mi w karierze. Przestaję postrzegać siebie jako niezależną artystkę, tylko córkę bogaczy

    Wokalistka podkreśla, że ścieżka jej kariery i sukcesy w branży muzycznej budzą wiele emocji, również ze względu na to, czym zajmują się jej rodzice. Jest ona bowiem córką milionera Andrzeja Wielgomasa, założyciela i właściciela firmy Dawtona. Jednak jak zaznacza, to, że pochodzi z zamożnego domu, nie ułatwia jej życia, a wręcz jest swoistym balastem. Luna ma świadomość tego, że w opinii niektórych ludzi wszystko, co ma i co osiągnęła, zawdzięcza tylko bogatym rodzicom.