Newsy

Michał Żebrowski: Janusz Chabior jest superkumplem, wspaniałym aktorem i niekłamaną osobowością. Teraz jeszcze pokazał nam niesamowity talent malarski

2022-06-09  |  06:31

– Cieszę się, że pewnego dnia Janusz powiedział: „Teraz ja na 6. piętrze!”, bo ta wystawa sprawia odbiorcom niekłamaną radość – mówi Michał Żebrowski. Aktor nie ukrywa, że jest pod wielkim wrażeniem prac zaprezentowanych w Foyer jego teatru. Wszystkie obrazy utrzymane są w charakterystycznym stylu, który przyciąga uwagę i skłania do refleksji. Piotr Gruszka miał już okazję część z nich zobaczyć wcześniej, tym bardziej cieszy się, że Janusz Chabior przełamał swoje wewnętrzne bariery i podzielił się swoją twórczością ze światem. Z kolei Sebastian Stankiewicz jest kompletnie zaskoczony zdolnościami kolegi po fachu.

„CHABIOROWANIE 1990–2090 – wystawa malowanek” to zbiór kilkudziesięciu obrazów, które powstały w latach 90. W tych pracach są flesze bajek, strzępki ulicznych zdarzeń i snów. Michał Żebrowski przyznaje, że twórczość Janusza Chabiora mocno intryguje, pobudza wyobraźnię i zachęca do szerokiej interpretacji. Każdy obraz jest inny i każdy na swój sposób interesujący.

– Janusz Chabior zaskakuje. Wiedziałem, że jest superkumplem, wspaniałym aktorem, niekłamaną osobowością, natomiast to, co tutaj pokazał – różnorodność technik, tematów, bardzo jestem zadowolony, że wybrał nasz teatr i że wystawa sprawia niekłamaną radość. Moi dwaj synowie przyszli tutaj, mówią: „tato, zobacz, jakie fajne”, więc cieszę się – mówi agencji Newseria Lifestyle Michał Żebrowski.

Aktor nie kryje satysfakcji z tego, że tak wyjątkowe prace jego kolegi po fachu prezentowane są właśnie w Foyer Teatru 6. piętro. Od jakiegoś czasu to miejsce bowiem stało się przestrzenią ekspozycji współczesnej sztuki utalentowanych polskich artystów: ilustratorów, malarzy, grafików, fotografików i designerów. To dla nich szansa na prezentację swoich prac szerokiej publiczności, a także wsparcie promocyjne i marketingowe.

– U nas w Teatrze 6. piętro już od wielu lat mamy cykl Sztuka na 6., w którym prezentujemy malarstwo i grafikę, i Janusz właśnie zgodził się pokazać tutaj swoje prace.  Cieszę się, że pewnego dnia powiedział: "teraz ja na 6. piętrze!", tak że zachęcam do obejrzenia – mówi.

Piotr Gruszka również mocno kibicuje Januszowi Chabiorowi, bo wie, że drzemie w nim ogromny potencjał twórczy. On sam już wcześniej wiedział o tej ukrytej pasji i po cichu liczył na to, że wcześniej czy później te prace ujrzą światło dzienne i będą miały szansę zachwycić szeroką publiczność.

– Te prace oddają całego Janusza. Widziałem kiedyś te prace w jego prywatnych zbiorach, pokazywał mi je i cieszę się bardzo, że w końcu możemy je wszyscy ujrzeć, bo są ciekawe. To jest po prostu historia Janusza, jego lat młodzieńczych i nie tylko. Trzeba to zobaczyć i podziwiać. Cieszę się bardzo, że się zdecydował na wystawę, bo wiem, że sentymentalnie do tego podchodził – mówi Piotr Gruszka.

Siatkarz ze swojego doświadczenia wie, że pasje pomagają oderwać się od codzienności, zapomnieć o problemach i się zrelaksować. Trzeba więc mieć jakieś swoje hobby i pielęgnować talenty.

– Taka odskocznia, ta swoja pasja gdzieś musi być. Ja na przykład bardzo lubię robić zdjęcia. Na razie są to zdjęcia dla mnie, ale obstawiam, że kiedyś w przyszłości może będzie coś takiego, że niektóre z nich będą na tyle wyjątkowe, że będzie można je pokazać, bo właśnie będą miały swoją historię i myślę, że to jest fajne – dodaje .

Również Sebastian Stankiewicz uważa, że prace Janusza Chabiora są nietuzinkowe. Nie spodziewał się, że jego kolega po fachu ma taki talent malarski.

– Jestem bardzo mile zaskoczony, naprawdę można powiedzieć, że przytkało mi serce, bo te prace są bardzo różnorodne, niesamowite w swoim wyrazie i różnorodności technik malarskich. Chociaż nie znam się tak bardzo na malarstwie, ale sztuka ma po prostu działać, a te obrazy działają na wyobraźnię. I muszę powiedzieć, że dla mnie Janusz Chabior jest artystą totalnym – mówi Sebastian Stankiewicz.

Aktor zauważa, że lata 90. są wręcz niewyczerpanym źródłem inspiracji. On sam wspomina te czasy z dużym sentymentem i cieszy się, że obrazy Janusza Chabiora wywołały tyle sympatycznych skojarzeń.

– Lata 90., czyli tzw. najntisy, które teraz wracają, wspominam bardzo miło, ponieważ to były lata mojego dorastania i wszystko było pierwsze. Pierwsze pocałunki, pierwsze tańce, pierwsze zapachy lata, wszystko, co pierwsze. I wydaje mi się, że Janek być może też tutaj pokazuje w tych obrazach, oczywiście poprzez pewną formę, wszystko, co pierwsze, tak to interpretuję – dodaje.

Wystawę Janusza Chabiora w Foyer Teatru 6. piętro w Warszawie można oglądać do 12 czerwca. Wstęp wolny.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Edyta Herbuś: Rozmawiałam z produkcją na temat mojej ewentualnej roli w „Tańcu z gwiazdami”. Wierzę, że stworzą taką, która będzie dla mnie inspirująca

Tancerka przyznaje, że kiedy dostała propozycję udziału w ostatniej edycji „Tańca z gwiazdami”, to choć miała apetyt na powrót do tej produkcji, po rozważeniu wszystkich za i przeciw jednak ją odrzuciła. Z jednej strony miała już inne zobowiązania zawodowe, a z drugiej – zależało jej na tym, by powrócić do show nie tylko w charakterze instruktorki, ale zaprezentować się widzom z nieco innej strony. Edyta Herbuś wierzy, że w przyszłości program przejdzie pewną metamorfozę i znajdzie się w nim rola skrojona właśnie dla niej. Nie ukrywa też, że ta edycja wyjątkowo przyciągnęła jej uwagę, bo skupiła bardzo charyzmatycznych uczestników.

Prawo

Sztuczna inteligencja coraz śmielej wkracza w produkcję muzyczną. Artyści i odbiorcy chcą jasnego oznaczania utworów generowanych przez takie narzędzia

Dziesięciokrotny wzrost przychodów rynku sztucznej inteligencji w tworzeniu muzyki przewidują analitycy w ciągu najbliższych 10 lat. Wokół tematu narasta coraz więcej kontrowersji, związanych m.in. z uczeniem się algorytmów na już skomponowanych dziełach czy wykorzystywania głosów wokalistów do tworzenia coverów śpiewanych przez SI. Jednocześnie ponad jedna trzecia muzyków przyznaje już, że wspierali się w swojej pracy sztuczną inteligencją. Artyści oczekują jednak jasno wytyczonych ram regulacyjnych dla tego typu narzędzi. Przede wszystkim miałyby one dotyczyć zgód na wykorzystanie własności intelektualnej i wyraźnego oznaczania muzyki komponowanej przez SI.

Handel

Po kiełbaski wege czy roślinne burgery sięga coraz więcej konsumentów. Branża roślinna będzie walczyć o utrzymanie takiego nazewnictwa

Kiełbasa bezmięsna, burger roślinny, parówka wegetariańska, stek vege – do takich nazw produktów wielu konsumentów zdążyło się przyzwyczaić i coraz chętniej po nie sięga. Pojawiają się jednak pomysły, by zakazać nazewnictwa charakterystycznego dla produktów mięsnych. Również w Polsce pojawiła się propozycja w tym zakresie ze strony poprzedniego składu resortu rolnictwa pod koniec ubiegłego roku. Zwolennicy uzasadniają ten pomysł ochroną interesów konsumenckich, ale badania pokazują, że tylko niewielki odsetek klientów pomylił produkt wegański i mięsny przy zakupie.