Newsy

Mikołaj Komar: Nasz rynek modowy jest mały i wciąż hermetyczny. Czekam na nowe talenty

2019-02-05  |  06:12

Redaktor naczelny magazynu „K MAG” z zaciekawieniem przygląda się młodym projektantom i wierzy, że są oni w stanie totalnie zaskoczyć branżę czymś zupełnie oryginalnym i wyjątkowym. Jego zdaniem w tej profesji najbardziej liczy się kreatywność, ciągły rozwój i nieustanne poszukiwanie nowych inspiracji. Dziennikarz wytyka też błędy tym, którzy właśnie edukują się w zakresie projektowania. Uważa bowiem, że działają odtwórczo i naśladują innych, a w ten sposób nigdy nie odniosą sukcesu.

Mikołaj Komar podkreśla, że w dzisiejszych czasach, aby odnieść sukces w branży modowej, nie wystarczy mieć dobrą intuicję, wyjątkowe zdolności i wyczucie stylu, ale trzeba też być po części marketingowcem, PR-owcem i socjologiem, a przede wszystkim nie bać się wskoczyć na głęboką wodę. Biografie wielkich projektantów łączy bowiem wspólny mianownik: miłość do mody, zapał do pracy i odrobina szczęścia.

– Widzę, że nasz rynek modowy jest tak mały i niestety wciąż tak hermetyczny, że drzwi do niego stoją otworem. Coraz więcej młodych ludzi chciałbym widzieć, doceniać, nosić, a przy okazji też promować, bo to od wielu lat robię w „K MAG”, więc czekam na nowe talenty – mówi agencji Newseria Mikołaj Komar, redaktor naczelny magazynu „K MAG”.

Zdaniem Mikołaja Komara projektanci, którzy chcą zaistnieć, nie tylko powinni na bieżąco śledzić to, co się dzieje w modzie na świecie, lecz także czerpać natchnienie z muzyki, prac plastycznych oraz z ulicy.

– Pojawiają się takie postaci, jak Armada, który jest świetny, bo jest sobą, robi to, co lubi, i sam też szybko się zmienia, bawi się, szuka czegoś nowego – każda jego kolekcja jest zupełnie inna niż poprzednia. Uwielbiam właśnie, jak ludzie szukają i kombinują – mówi Mikołaj Komar.

Zdaniem redaktora naczelnego magazynu „K MAG” młodzi projektanci często mają ciekawe pomysły, jednak do realizacji brakuje im odwagi.

– Jest coś takiego, co zauważam szczególnie w szkołach edukujących, oczywiście są wyjątki, gdzie mamy tych kreatywnych ludzi, ale generalizuję w tym momencie, że studenci są strasznie powściągliwi w eksponowaniu samych siebie. Oni właśnie albo naśladują, albo idą podręcznikowo, co jest moim zdaniem, szczególnie w modzie, totalnie niefajne i niebezpieczne, bo się w pewnym momencie zamyka jakaś kreatywność, bo nie można siedzieć zamkniętym w czterech ścianach, żeby pokazać coś nowego – podkreśla.

Mikołaj Komar zauważa, że furtką dla młodych projektantów są takie konkursy, jak Fashion Designer Awards. Dzięki nim początkujący kreatorzy mogą poznać fachową opinię na temat swoich dotychczasowych prac oraz mają możliwość zaprezentować projekty szerokiemu gronu odbiorców, a co za tym idzie – zaistnieć w środowisku modowym.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Zdrowie

Ewa Szabatin: Nie zaszczepiłam się na grypę i nie zaszczepię się na koronawirusa. Wierzę, że na niego nie zachoruję

Tancerka sceptycznie podchodzi do pomysłu wdrożenia szczepień ochronnych przeciwko koronawirusowi. Jej zdaniem szczepionka – w której poszukiwanie zaangażowanych jest obecnie wiele firm farmaceutycznych – może okazać się niebezpieczna. Skutki tego typu leczenia są bowiem nieznane i trudne do przewidzenia. Według Ewy Szabatin najważniejsze jest, żeby w sytuacjach kryzysowych wykazywać się zdrowym rozsądkiem i nie ufać wszystkim informacjom podawanym przez media.

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Problemy społeczne

Zainteresowanie koloniami i obozami kilkukrotnie mniejsze niż rok temu. Ze zorganizowanego wypoczynku skorzysta 240 tys. dzieci

Obawa przed koronawirusem i problemy finansowe sprawiają, że rodzice masowo rezygnują z wysyłania dzieci na kolonie i obozy. – Jeszcze w marcu mieliśmy sprzedanych w branży 40–50 proc. miejsc. Teraz, jeżeli osiągniemy sprzedaż na poziomie 20 proc. tego co w ubiegłym roku, będzie to można uznać za sukces – ocenia Krzysztof Maziński z Biura Usług Turystycznych BUT, przedstawiciel Polskiej Izby Turystyki Młodzieżowej. Z szacunków MEN wynika, że w 2019 roku ze zorganizowanego wypoczynku skorzystało 1,3 mln uczniów, w tym roku będzie to zaledwie 240 tys.

Sport

Polacy tłumnie ruszyli w góry. W wakacje liczba turystów może być rekordowa

Z roku na rok polskie góry cieszą się coraz większym zainteresowaniem turystów. Tatrzańskimi szlakami podczas ubiegłorocznych wakacji wędrowało blisko 1,7 mln osób – wynika z danych Tatrzańskiego Parku Narodowego. Branża turystyczna spodziewa się, że w wakacje 2020 padnie nowy rekord. Do pieszych wycieczek po górach należy się jednak odpowiednio przygotować. Joanna Stępińska, przewodniczka tatrzańska i ambasadorka kampanii edukacyjnej Trzeźwo Myślę, podpowiada, jak to zrobić. Tłumaczy też, dlaczego w górach najważniejsze jest zachowanie rozwagi i uważności.