Newsy

Młodzi artyści będą się uczyć warsztatu od gwiazd polskiej sceny muzycznej. Mentorami będą m.in. Natalia Przybysz, Kuba Badach i Adam Sztaba

2021-02-15  |  06:11
Mówi:Patrycja Słomczyńska, skrzypaczka, Fundacja Fabryki Norblina
Marek Napiórkowski, gitarzysta jazzowy

Music MasterClass to program stypendialny skierowany do młodych, utalentowanych i wyrazistych muzyków, którzy chcą się rozwijać i szlifować swoją karierę pod okiem najlepszych. To doskonała okazja na zaistnienie dla tych artystów, którzy już wiele potrafią, tworzą wartościową autorską muzykę, ale wciąż napotykają różne bariery i trudno im dotrzeć do szerszej publiczności, a tym samym osiągnąć stabilną pozycję na rynku. W ramach tej inicjatywy wyłonionych zostanie pięciu stypendystów. Otrzymają oni kompleksowe wsparcie merytoryczne i mentorskie od doświadczonych autorytetów polskiej sceny muzycznej. Uczyć się będą od: Natalii Przybysz, Hani Rani, Kuby Badacha, Piotra Metza, Marka Napiórkowskiego i Adama Sztaby.

Program Music MasterClass Fundacji Fabryki Norblina to propozycja dla zdolnych muzyków, którzy ze swoją twórczością chcą dotrzeć do szerszej publiczności. Do udziału w nim może się zgłosić każdy pełnoletni twórca lub zespół, który nie ma na swoim koncie kontraktu bądź współpracy z profesjonalną wytwórnią muzyczną. W ramach tej inicjatywy młodzi artyści będą pracować nad własnymi utworami. Najpierw skonsultują je z fachowcami, a następnie nagrają i wyprodukują z pomocą doświadczonych producentów. Odpowiednio wydane single pojawią się m.in. na platformie muzyczno-rozrywkowej TIDAL.

– Program Music MasterClass skierowany jest do wybitnych artystów. Jedynym ograniczeniem jest u nas wiek, dopuszczamy tylko artystów pełnoletnich. I naszym zadaniem w ramach tego programu jest nagranie singla, który będziemy promować. Otoczymy naszych stypendystów opieką marketingową, a kluczem do tego wszystkiego jest praca z najlepszymi specjalistami na rynku, zarówno w branży muzycznej, czyli trochę bardziej technicznej, jak i z mistrzami, którzy są już artystami z dużym bagażem i z dużym doświadczeniem scenicznym – mówi agencji Newseria Lifestyle Patrycja Słomczyńska, skrzypaczka, członek zarządu Fundacji Fabryki Norblina i pomysłodawczyni programu.

Music MasterClass opiera swój koncept na czerpaniu wiedzy oraz inspiracji z relacji mistrz i podopieczny, a na każdego ze stypendystów czekają spotkania z siedmioma autorytetami. Młodzi artyści będą mieli możliwość pracy z Natalią Przybysz, Hanią Rani, Andrzejem Smolikiem, Markiem Napiórkowskim, Piotrem Metzem, Kubą Badachem oraz Adamem Sztabą. Pomocą i fachową poradą będą również służyć wybitni specjaliści z dziedziny prawa autorskiego, wizerunku,  PR-u, produkcji muzycznej i masteringu.

– Te wszystkie branże i te wszystkie kategorie funkcjonowania dają możliwość świadomego startu i budowania kariery muzycznej. To jest bardzo istotne dla młodych ludzi – mówi skrzypaczka.

Music MasterClass to kompendium wiedzy merytorycznej, praktycznej oraz artystycznej. Pozwoli ono więc stypendystom na świadome podejmowanie kolejnych kroków w kreowaniu swojej kariery muzycznej. Patrycja Słomczyńska wyjaśnia, że pomysł na uruchomienie tego programu pojawił się spontanicznie i jest niejako odpowiedzią na obecną sytuację w branży muzycznej.

– Mamy pandemię, a ona jednak w bardzo dużym procencie utrudnia funkcjonowanie młodym artystom, którzy nie zawsze mają zaplecze finansowe umożliwiające im promocję ich samych i ich twórczości. Poza tym możliwości koncertowe też są teraz mocno ograniczone. Uznaliśmy więc, że chcielibyśmy wesprzeć młodych artystów. W związku z tym jest to inicjatywa, która umożliwia nam uaktywnienie ich i przygotowanie na ten moment, kiedy już wszystko ruszy i jako publiczność będziemy mogli łaknąć tych nowych, zdolnych artystów na rynku muzycznym – mówi.

Pomysłodawczyni tej inicjatywy podkreśla, że aby zakwalifikować się do programu Music MasterClass, trzeba być nie tylko utalentowanym, ale także mieć niebanalną osobowość i pomysł na siebie.

– Przede wszystkim liczymy na takie osoby, które mają ogromną charyzmę, chcą się przebijać, docierać do szerszej publiczności, które mają determinację i wiedzą, dlaczego chcą być twórcami sztuki. Chodzimy na koncerty tych artystów, którzy są dla nas wyraziści, którzy mają ekspresję, świadomie posługują się pewną energią, mają coś do przekazania, wiedzą, jakie piszą teksty, dlaczego te teksty są takie, a nie inne i co one wyrażają. To jest dla nas element, który ma znaczenie przy ocenie nadsyłanych zgłoszeń – mówi Patrycja Słomczyńska.

Doświadczeni muzycy doskonale wiedzą o tym, że sukces można osiągnąć tylko dzięki determinacji i ciężkiej pracy. Tutaj nie ma drogi na skróty. Gitarzysta jazzowy Marek Napiórkowski wierzy, że jeśli robi się rzeczy ambitne, to wcale nie musi się być skazanym na niszę. Wręcz przeciwnie, jest ogromna szansa, że prawdziwa sztuka obroni się sama i wcześniej czy później trafi do szerokiego grona odbiorców.

– Wszystko, co powstaje wartościowego w sztuce, wiąże się z jakimś wewnętrznym imperatywem, z przekonaniem i jest wyrazem pasji. Sztuka po prostu musi powstawać w sposób naturalny. Mam też takie przeświadczenie, że rzeczy szczególnej jakości mogą dotrzeć do szerszej publiczności, ale właśnie wtedy, kiedy mają spełnione te zasady, kiedy są robione z dużym przekonaniem, kiedy mają wielką wartość. Niekiedy rzeczy całkiem skomplikowane stają się bardzo popularne, ale tylko wtedy, kiedy są bardzo dobre – mówi Marek Napiórkowski.

Jego zdaniem artyści absolutnie nie powinni kalkulować, do ilu osób dotrze ich twórczość, ani też robić niczego „pod publiczkę”. Muszą natomiast stawiać na jakość swojego przekazu.

– Samo zakładanie już na samym początku, że chcemy się przypodobać jakiejkolwiek publiczności i zastanawianie się, jaki osiągniemy sukces, czy będziemy puszczani w centrach handlowych i czy melomani będą zasiadać z namaszczeniem do słuchania naszych nagrań, jest błędem. Taka  kalkulacja jest w ogóle poza tematem. Bo muzyka to jest poryw serca. Ja np. zajmuję się jazzem, chciałem grać tę muzykę, bo ona mi się podoba i w niej potrafię się wyrazić. Moim zdaniem naturalność, szczerość i bardzo wyrafinowana muzyka dociera także do dużej grupy melomanów – mówi gitarzysta.

Muzyczny sukces można więc osiągnąć dzięki pasji i głębokiemu przekonaniu, że to, co się robi, ma sens. Marek Napiórkowski wie, jak trudno młodym artystom wybić się z tłumu, dlatego też, jeśli widzi u kogoś potencjał, to kibicuje mu z całej siły.

– Sukces osiąga się z tego poziomu pierwotnego, czyli z tego paliwa, którym jest pasja, z tego, że chcemy muzykować, chcemy coś zrobić, opowiadać świat przez pryzmat swoich doświadczeń, po swojemu, w sposób indywidualny. Niewątpliwie takie programy jak np. Music MasterClass mogą troszeczkę przyspieszyć ten proces w takim sensie, że osoby szczególnie zdolne mogą zostać zauważone i my mentorzy możemy im pomóc w wielu rzeczach. Natomiast kluczem do wszystkiego jest: chcesz zrobić karierę, traktuj poważnie to, co robisz, pracuj nad tym z miłością i pasją – dodaje.

Zgłoszenia do Music MasterClass przyjmowane są do 21 lutego.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Żywienie

Media

Gabi Drzewiecka: Należę do grona szczęśliwców, którzy w trakcie pandemii mieli pracę. Nie dotknęło mnie to aż tak bardzo pod względem finansowym

Prezenterka zapewnia, że pandemia nie odbiła się negatywnie na jej sprawach zawodowych. Co prawda w połowie ubiegłego roku po sześciu latach zakończyła współpracę z radiem Chillizet, ale nie wyklucza, że niedługo pojawi się w innej stacji radiowej. Na razie swoją autorską audycję „Gabinet dźwięku” kontynuuje online i jak podkreśla, nadal spotyka się ona z dużym zainteresowaniem odbiorców. Dziennikarkę można też oglądać na antenach telewizji TVN i Canal+, a jednym z największych wyzwań w najbliższych tygodniach będzie udział w programie Music MasterClass Fundacji Fabryki Norblina.

Finanse

Branża muzyczna dotkliwie odczuwa przedłużające się zamknięcie. Odbicie może potrwać co najmniej trzy lata

Polska branża muzyczno-festiwalowa przeżywa trudny okres w związku z pandemią COVID-19. Koncerty na żywo nie odbywają się już od wielu miesięcy, a artyści stracili dochody ze sprzedaży biletów, które są dla nich jednym z głównych źródeł przychodów. W jeszcze trudniejszej sytuacji ekonomicznej znalazły się też tysiące pracowników backstage’owych, takich jak dźwiękowcy, oświetleniowcy, choreografowie czy ekipy scenograficzne. Dziennikarz muzyczny Piotr Metz podkreśla jednak, że publiczność jest spragniona możliwości pójścia na tradycyjny koncert i obcowania z muzyką, dzięki czemu – po zakończeniu przymusowego przestoju – branża muzyczna może przeżyć prawdziwy boom.