Newsy

Mikołaj Komar: Nasz rynek modowy jest mały i wciąż hermetyczny. Czekam na nowe talenty

2019-02-05  |  06:12

Redaktor naczelny magazynu „K MAG” z zaciekawieniem przygląda się młodym projektantom i wierzy, że są oni w stanie totalnie zaskoczyć branżę czymś zupełnie oryginalnym i wyjątkowym. Jego zdaniem w tej profesji najbardziej liczy się kreatywność, ciągły rozwój i nieustanne poszukiwanie nowych inspiracji. Dziennikarz wytyka też błędy tym, którzy właśnie edukują się w zakresie projektowania. Uważa bowiem, że działają odtwórczo i naśladują innych, a w ten sposób nigdy nie odniosą sukcesu.

Mikołaj Komar podkreśla, że w dzisiejszych czasach, aby odnieść sukces w branży modowej, nie wystarczy mieć dobrą intuicję, wyjątkowe zdolności i wyczucie stylu, ale trzeba też być po części marketingowcem, PR-owcem i socjologiem, a przede wszystkim nie bać się wskoczyć na głęboką wodę. Biografie wielkich projektantów łączy bowiem wspólny mianownik: miłość do mody, zapał do pracy i odrobina szczęścia.

– Widzę, że nasz rynek modowy jest tak mały i niestety wciąż tak hermetyczny, że drzwi do niego stoją otworem. Coraz więcej młodych ludzi chciałbym widzieć, doceniać, nosić, a przy okazji też promować, bo to od wielu lat robię w „K MAG”, więc czekam na nowe talenty – mówi agencji Newseria Mikołaj Komar, redaktor naczelny magazynu „K MAG”.

Zdaniem Mikołaja Komara projektanci, którzy chcą zaistnieć, nie tylko powinni na bieżąco śledzić to, co się dzieje w modzie na świecie, lecz także czerpać natchnienie z muzyki, prac plastycznych oraz z ulicy.

– Pojawiają się takie postaci, jak Armada, który jest świetny, bo jest sobą, robi to, co lubi, i sam też szybko się zmienia, bawi się, szuka czegoś nowego – każda jego kolekcja jest zupełnie inna niż poprzednia. Uwielbiam właśnie, jak ludzie szukają i kombinują – mówi Mikołaj Komar.

Zdaniem redaktora naczelnego magazynu „K MAG” młodzi projektanci często mają ciekawe pomysły, jednak do realizacji brakuje im odwagi.

– Jest coś takiego, co zauważam szczególnie w szkołach edukujących, oczywiście są wyjątki, gdzie mamy tych kreatywnych ludzi, ale generalizuję w tym momencie, że studenci są strasznie powściągliwi w eksponowaniu samych siebie. Oni właśnie albo naśladują, albo idą podręcznikowo, co jest moim zdaniem, szczególnie w modzie, totalnie niefajne i niebezpieczne, bo się w pewnym momencie zamyka jakaś kreatywność, bo nie można siedzieć zamkniętym w czterech ścianach, żeby pokazać coś nowego – podkreśla.

Mikołaj Komar zauważa, że furtką dla młodych projektantów są takie konkursy, jak Fashion Designer Awards. Dzięki nim początkujący kreatorzy mogą poznać fachową opinię na temat swoich dotychczasowych prac oraz mają możliwość zaprezentować projekty szerokiemu gronu odbiorców, a co za tym idzie – zaistnieć w środowisku modowym.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Gwiazdy

Aleksandra Popławska: Zazwyczaj dostaję fajne prezenty. Najbardziej cieszy mnie, jak ktoś mi coś namaluje albo napisze wiersz

Aktorkę można teraz oglądać między innymi w spektaklu „Wyjątkowy prezent” w reżyserii Tomasza Sapryka. Dzięki tej sztuce widzowie mogą się przekonać, że wyszukany, drogi i niezwykle odważny upominek nie tylko może zepsuć urodzinową imprezę, ale także relacje rodzinne i przyjacielskie. Aleksandra Popławska zdaje sobie sprawę z tego, że wiele osób ma nie lada dylemat, co podarować komuś z okazji urodzin czy imienin. Jednocześnie podkreśla, że ona sama nigdy nie dostała nietrafionego prezentu, który szybko wylądował w koszu.

Media

Katarzyna Cichopek i Maciej Kurzajewski: Mamy wieloletnie doświadczenie telewizyjne. To nam pozwoliło zbudować wideopodcast „Serio?” od strony merytorycznej i technicznej

Po zwolnieniu z TVP Katarzyna Cichopek i Maciej Kurzajewski ruszyli na podbój YouTube’a. Do autorskiego wideopodcastu „Serio?” para zamierza zapraszać gości, którzy działają na różnych płaszczyznach, mają nietuzinkowe pasje i swoim postępowaniem dają dobry przykład innym. Prezenterzy wierzą, że ich nowy projekt z odcinka na odcinek będzie się cieszył coraz większą popularnością. Na razie obserwuje ich ok. 5 tys. subskrybentów. Obydwoje zapewniają, że nie boją się nowych wyzwań zawodowych, a satysfakcję sprawia im to, że przy realizacji nagrań mogą w pełni wykorzystać swoje doświadczenie telewizyjne.

Edukacja

Co piąte polskie dziecko padło ofiarą cyberprzemocy. Brakuje narzędzi, które pomogłyby z tym zjawiskiem walczyć

Według badań HBSC co szósty nastolatek na świecie padł ofiarą cyberprzemocy – informuje Europejskie Biuro Regionalne Światowej Organizacji Zdrowia (WHO). W Polsce jest pod tym względem dużo gorzej. Nawet jedno na pięcioro dzieci mogło doświadczyć przemocy w sieci – alarmują naukowcy. Grupą najbardziej narażoną na cyberprzemoc są 13-latki. Porównanie danych z obecnej i poprzedniej edycji badania wskazuje, że dotychczasowe programy przeciwdziałania przemocy, i to nie tylko w obszarze cyber, nie są skuteczne. Eksperci podkreślają, że trzeba w nie włączyć nie tylko szkoły, ale też placówki medyczne, rodziców i samą młodzież.