Mówi: | Andrzej Kupniewski |
Funkcja: | projektant biżuterii, twórca Galerii Projekt |
Polscy twórcy designerskiej biżuterii wyznaczają trendy na światowych rynkach
Polscy artyści złotnicy i projektanci nowoczesnej biżuterii podbijają światowe rynki, a ich wyroby można oglądać w najsłynniejszych galeriach. Wyjątkowy kunszt, który idzie w parze z precyzją i niebywałą wyobraźnią, jest doceniany przez znawców sztuki i międzynarodowe firmy jubilerskie. Furorę za granicą robi designerska biżuteria, także ta z bursztynem bałtyckim.
Projektanci nowoczesnej biżuterii dbają przede wszystkim o to, by przy zachowaniu wypracowanego przez lata stylu charakterystycznego dla polskiej biżuterii, stworzyć coś unikalnego i zaskakującego. Eksperymenty się opłacają, a projekty szybko trafiają w gusta nawet najbardziej wymagających klientów.
– Polacy wyróżniają się na rynku światowym. Teraz możemy obserwować tendencję skrajnie odwrotną niż ta, która panowała jeszcze niedawno, kiedy jeździliśmy na różne targi, wydarzenia czy wernisaże w światowych galeriach jako goście. Dzisiaj szukamy nowych miejsc na rynku i jesteśmy tam wystawcami. Pokazujemy bardzo nowoczesną biżuterię, nowatorskie sposoby obrabiania i szlifowania kamieni – mówi agencji informacyjnej Newseria Andrzej Kupniewski, projektant biżuterii i twórca Galerii Projekt.
Kupniewski podkreśla rolę Stowarzyszenia Twórców Form Złotniczych w promowaniu polskich wyrób. Należy do niego ponad 160 osób – kreatywnych artystów plastyków i projektantów biżuterii, których wyroby można oglądać w wielu galeriach sztuki. Na światowych rynkach prezentują oni kreatywne pomysły i nowatorskie materiały, łącząc tradycyjne techniki jubilerskie z wyszukaną formą i wyznaczając nowe trendy.
– Obecnie polscy twórcy oferują bardzo ciekawą biżuterię, godną najlepszych galerii sztuki i nierzadko też prezentują tam swoje prace. Dziś jeździmy do Niemiec czy Danii, czyli tam, skąd wcześniej czerpaliśmy inspiracje – bardzo nas to cieszy, ponieważ kiedyś to były dla nas niedoścignione wzorce – podkreśla Andrzej Kupniewski.
Jego zdaniem długo można by wymieniać nazwiska najlepszych polskich projektantów designerskiej biżuterii. Wśród najbardziej znanych twórców na uwagę zasługują Arkadiusz Wolski, odnoszący sukcesy zarówno w dziedzinie biżuterii designerskiej, konceptualnej, jak i przedmiotów użytkowych, Paweł Kaczyński, którego prace można oglądać w słynnej Aaron Faber Gallery w Nowym Jorku oraz Patina Gallery w Santa Fe, czy Marcin Tymiński, który stworzył zupełnie inną wizję biżuterii w połączeniu z fasetowanym bursztynem.
– „Amber. Around the World” to wystawa grupy polskich twórców biżuterii, którzy pokazują, co można zrobić z bursztynu bałtyckiego, dominikańskiego i sumatrzańskiego. Ilu artystów, tyle różnych sposobów podejścia do tematu. Ta wystawa była prezentowana dotychczas w kilku miastach w Polsce, ale też w Waszyngtonie. Było wiele wystaw, na których pokazujemy bursztyn polski na tle bursztynu światowego. Warto to zobaczyć, bo są to dzieła sztuki, małe formy rzeźbiarskie – tłumaczy Andrzej Kupniewski.
Prace polskich projektantów można oglądać podczas 16. edycji targów Złoto Srebro Czas, które odbywają się w Warszawie w dniach 1-3 października. To największa w Polsce jesienna impreza wystawiennicza dla branży jubilerskiej.
– Prezentuje się tam grupa ponad 60 artystów plastyków i projektantów, którzy tworzą w bardzo ciekawy, niekonwencjonalny sposób, nadając trendy temu wszystkiemu, co się ma wydarzyć w najbliższych latach. Pokazujemy to wszystko, co jest eksperymentem, a później wchodzi na ulice i do wielkich firm, które u nas chętnie szukają inspiracji – dodaje Andrzej Kupniewski.
Czytaj także
- 2025-05-13: Duże zmiany na rynku agencji PR. Prawie połowa z nich działa na rynku krócej niż pięć lat
- 2025-04-11: Spada udział chowu klatkowego w hodowli drobiu. Wciąż jednak 67 proc. kur trzymanych jest w klatkach
- 2025-04-03: Krakowska fabryka Philip Morris przestawia się na produkcję wkładów tytoniowych do nowych podgrzewaczy. Amerykański koncern ogłosił zakończenie inwestycji o wartości blisko 1 mld zł
- 2025-04-28: Wiktor Dyduła: Produkcja płyt i nagrywanie teledysków są niezwykle kosztowne. Jeśli nie ma pomocy wytwórni fonograficznej, można założyć zbiórkę na ten cel
- 2025-04-09: Kajra: Nie mam problemu z tym, żeby zakładać te same ubrania wiele razy lub łączyć w inny sposób. Kupuję mało rzeczy, nie lubię wybierać i przymierzać
- 2025-04-24: Krzysztof Skórzyński: Lubimy mówić, że dbamy o środowisko i dajemy rzeczom drugie życie. A potem idziemy do galerii i kupujemy nowe ubrania
- 2025-04-29: Julia Kamińska: Założyłam sobie, że w tym roku nie będę kupować żadnych nowych ubrań. Z sukcesem sprzedaję też swoje rzeczy na popularnej platformie
- 2025-05-12: Klaudia Zioberczyk: Doszłam już do takiego momentu, że jak wchodzę do sklepu, to mówię: wcale tego nie potrzebuję. Teraz stawiam na jakość, a nie na ilość
- 2025-03-17: Małgorzata Potocka: Nigdy nie przejmowałam się złą opinią, bo na ogół jest ona złośliwa, podła i pełna zazdrości. Moje spektakle są na światowym poziomie
- 2025-03-07: Malwina Wędzikowska: Luksusowe marki bardzo podupadły. Miliarderzy noszą się bez logo, a influencerzy przebodźcowali odbiorców towarami z górnej półki
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Żywienie

Sylwia Bomba: Nigdy nie stosowałam ozempicu. Dla mnie zdrowie jest ważniejsze niż efekt wizualny
Celebrytka uważa, że leków typu Ozempic nie powinno się stosować jako złotych środków na odchudzanie. Bo choć pozwalają one w dość krótkim czasie pozbyć się zbędnych kilogramów, to odbywa się to kosztem zdrowia. Aby więc bezpiecznie i trwale zredukować masę ciała, trzeba przede wszystkim zmodyfikować dietę i prowadzić aktywny styl życia. To długi, ale wart starania proces. Ze swojego doświadczenia Sylwia Bomba wie, że nie ma jednej cudownej tabletki, dzięki której bez żadnego wysiłku uzyskamy wymarzony rozmiar S.
Handel
Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie

Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.
Moda
Klaudia Zioberczyk: Doszłam już do takiego momentu, że jak wchodzę do sklepu, to mówię: wcale tego nie potrzebuję. Teraz stawiam na jakość, a nie na ilość

Modelka zdaje sobie sprawę z tego, że trzeba być bardzo ostrożnym, by nie dać się nabrać na różne sztuczki marketingowe, nie ulegać czarowi wyprzedaży i promocji, a zamiast tego kompletować swoją garderobę z ponadczasowych zestawów, które będzie można wykorzystać na różne okazje. Klaudia Zioberczyk uważa, że greenwashing, czyli wywoływanie u konsumentów poszukujących towarów eko mylnego wrażenia, że oferowany produkt taki właśnie jest, to nieuczciwa praktyka. Temu zjawisku postanowiła więc dokładnie się przyjrzeć w swojej pracy magisterskiej.