Newsy

Trendy w modzie zmieniają się częściej niż w wystroju wnętrz

2014-09-30  |  06:15

Krytyk designu Katarzyna Rzehak podkreśla, że trendy w wyposażeniu wnętrz nie zmieniają się tak często, jak w modzie, bo mebli nie kupuje się tylko na jeden sezon. Niemniej charakter aranżacji można co jakiś czas modyfikować, żonglując innymi dodatkami i kolorami. Obecnie królują wszystkie odcienie błękitu, granatu i turkusu.

Wspólnym elementem, który łączy obie branże, jest kolor. Na przykład w tej chwili mówimy, że błękit jest nową czernią. Widzimy go w kolekcjach mody, na wybiegach, w prognozach na 2015 rok i w przeróżnych wariantach bardzo mocno wszedł również do branży wnętrzarskiej. Mamy takie kanapy, dywany, zasłony – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Katarzyna Rzehak, krytyk designu i specjalista w dziedzinie prognozowania trendów.

Katarzyna Rzehak podkreśla, że teraz projektanci mebli i dekoratorzy wnętrz przede wszystkim stawiają na wielofunkcyjność, o której nie zawsze można powiedzieć w kontekście ubrań. Dużą popularnością cieszą się meble modułowe.

 Nowoczesność wymusiła, szczególnie na meblach, to, żeby na przykład kanapa nie była meblem z jednego kawałka. Żeby dało się ją rozdzielić, żeby można było z niej zrobić dwie kanapy, a może szezlong, albo może podnóżek z fotelem. Takim nowym trendem jest także to, by meble biurowe były bardzo lekkie i łatwe do przenoszenia  – tłumaczy Katarzyna Rzehak.

Jej zdaniem niezwykle trudno oszacować, na ile trendy panujące w modzie mają wpływ na aranżacje wnętrz. Są to dwie zupełnie inne branże.

Trendy prognozowane dla mody i te, które widzimy w sklepach sieciowych, są dużo krótsze niż trendy, które są prognozowane dla wnętrz. Sukienkę kupujemy często na jeden sezon i potem ją wyrzucamy, nie zakładamy jej nigdy więcej. Z wyposażeniem wnętrz jest inaczej, człowiek nie kupuje kanapy na jeden sezon –  wyjaśnia Katarzyna Rzehak.

 

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Żywienie

Sylwia Bomba: Nigdy nie stosowałam ozempicu. Dla mnie zdrowie jest ważniejsze niż efekt wizualny

Celebrytka uważa, że leków typu Ozempic nie powinno się stosować jako złotych środków na odchudzanie. Bo choć pozwalają one w dość krótkim czasie pozbyć się zbędnych kilogramów, to odbywa się to kosztem zdrowia. Aby więc bezpiecznie i trwale zredukować masę ciała, trzeba przede wszystkim zmodyfikować dietę i prowadzić aktywny styl życia. To długi, ale wart starania proces. Ze swojego doświadczenia Sylwia Bomba wie, że nie ma jednej cudownej tabletki, dzięki której bez żadnego wysiłku uzyskamy wymarzony rozmiar S.

Handel

Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie

Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.

Moda

Klaudia Zioberczyk: Doszłam już do takiego momentu, że jak wchodzę do sklepu, to mówię: wcale tego nie potrzebuję. Teraz stawiam na jakość, a nie na ilość

Modelka zdaje sobie sprawę z tego, że trzeba być bardzo ostrożnym, by nie dać się nabrać na różne sztuczki marketingowe, nie ulegać czarowi wyprzedaży i promocji, a zamiast tego kompletować swoją garderobę z ponadczasowych zestawów, które będzie można wykorzystać na różne okazje. Klaudia Zioberczyk uważa, że greenwashing, czyli wywoływanie u konsumentów poszukujących towarów eko mylnego wrażenia, że oferowany produkt taki właśnie jest, to nieuczciwa praktyka. Temu zjawisku postanowiła więc dokładnie się przyjrzeć w swojej pracy magisterskiej.