Newsy

Monika Zamachowska: Przeciętnie inteligentny człowiek, który chce uczestniczyć w kulturze, powinien znać kanon operowy

2020-02-04  |  06:23

Prezenterka przyznaje, że jest wielką miłośniczką opery i stara się oglądać spektakle, gdy tylko jest to możliwe. Jej zdaniem znajomość najważniejszych tytułów, znajdujących się w repertuarze większości teatrów na świecie, powinna być wiedzą powszechną. Dlatego właśnie zdecydowała się zostać ambasadorką projektu Aria on Screen, który ma na celu popularyzację opery oraz udostępnienie jej szerszej publiczności.

– Opera ma już 400 lat i nadal radzi sobie świetnie. To znak, że nie uciekniemy od dziedzictwa kulturowego. Każdy przeciętnie inteligentny człowiek, który chce w najmniejszym stopniu uczestniczyć w kulturze, powinien znać kanon operowy. Trzeba jednak znaleźć rozwiązanie, żeby przyswajanie tej wiedzy nie było nudne, trudne i drogie. Odpowiedzią jest „Aria on Screen” – projekt edukacyjny, lecz także rozrywkowy i interesujący – mówi w rozmowie z agencją Newseria Lifestyle Monika Zamachowska.

Prezenterka zwraca uwagę, że bilety na spektakle operowe zazwyczaj są drogie. Wysokie ceny czynią tę formę rozrywki elitarną i ekskluzywną, jednocześnie ograniczając dostęp do niej przeciętnemu odbiorcy kultury. Co więcej, niektóre widowiska można obejrzeć jedynie poza granicami Polski. Wszystko to przyczynia się do spadku popularności widowisk operowych w kraju.

– Uwielbiam operę i chętnie bywałabym w niej częściej, ale to jest niestety niemożliwe. Po pierwsze, z przyczyn logistycznych i kalendarzowych. Po drugie, dlatego że bilety są dosyć drogie i trudno dostępne. Nie mam czasu, żeby śledzić na bieżąco sprzedaż biletów na przykład na Festiwal Salzburski, więc nigdy w życiu nie widziałam opery zrealizowanej na Jeziorze Bodeńskim. Stąd pomysł, żeby przyjść do kina i właśnie taką operę – ze zbliżeniami i tłumaczeniem na język polski – obejrzeć, nie wyjeżdżając z Warszawy – mówi prezenterka.

W popularyzacji opery ma pomóc projekt Aria on Screen, w ramach którego najpiękniejsze światowe opery można obejrzeć na ekranach kin Cinema City w całej Polsce. Monika Zamachowska tłumaczy, że jest to idealna okazja, aby miło spędzić czas z rodziną lub przyjaciółmi i wspólnie obejrzeć najpopularniejsze światowe widowiska.

– Zdecydowałam się zostać ambasadorką projektu Aria on Screen, ponieważ ludzie nie zdają sobie sprawy, że europejskie bogactwo kulturowe jest dostępne w niewysokich cenach w kinach wielu polskich miast. Ambasadorowanie temu projektowi to moja misja. Chcę uświadomić ludziom, z którymi łączą mnie więź pokoleniowa czy też środowiskowa, że warto wziąć najbliższych do kina i pokazać im najlepsze realizacje operowe na świecie – tłumaczy.

Według Moniki Zamachowskiej prezentowanie spektakli operowych w kinach ma dużo zalet. Dzięki zbliżeniom na śpiewaków można w dokładniejszy sposób śledzić ich emocje. Ponadto tłumaczenie na język polski pozwala intensywniej wczuć się w prezentowaną historię.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Żywienie

Prawie 60 proc. Polaków podejmowało próby odchudzania. U większości efekty były krótkotrwałe i powodowały problemy zdrowotne

Trzech na pięciu Polaków ma za sobą próby odchudzania, a w tej grupie więcej jest kobiet – wynika z raportu Centrum Respo. Odchudzamy się z różnym skutkiem, najczęściej osiągamy efekty, ale okazują się one krótkotrwałe. Może o tym świadczyć informacja, że 54 proc. odchudzających się Polaków w ostatnich pięciu latach podchodziło do diety między dwa a pięć razy, a co 10. nawet częściej. Jak podkreślają autorzy raportu, to, że wielu Polaków się odchudza, nie jest niczym niepokojącym, ale jest kilka czynników, które czynią kulturę dietetyczną toksyczną. Jednym z nich jest wczesny wiek rozpoczynania odchudzania, ale też negatywne skutki diet, również dla zdrowia psychicznego.

Edukacja

Polacy mało wiedzą o instytucji rodzicielstwa zastępczego. Dwie trzecie społeczeństwa nigdy nie spotkało się z tym pojęciem

Aż 64 proc. Polaków nigdy nie spotkało się z pojęciem rodzicielstwa zastępczego zawodowego – wynika z badania przeprowadzonego w marcu br. na zlecenie Fundacji Happy Kids. Najliczniejszą grupą, która nie zna tego pojęcia, stanowią respondenci między 18. a 22. rokiem życia. Co 10. badany nie wie, jaka jest różnica między rodzicem zastępczym a rodzicem adopcyjnym. Zdaniem ekspertów brak świadomości ma konsekwencje dla rozwoju instytucji pieczy zastępczej w Polsce.

Muzyka

Luna: Trochę podupadłam na zdrowiu i mój głos nie działa tak, jak bym chciała. Czuję się bezradna i bezsilna

Przed wyjazdem na Konkurs Eurowizji reprezentantka Polski nie ukrywa, że boryka się z problemami zdrowotnymi, a bezradność i zwątpienie mieszają się z nadzieją i chęcią pokonania swoich słabości. By jak najlepiej zadbać o swoje struny głosowe, na jakiś czas zrezygnowała z koncertów. Teraz robi wszystko, by jej głos wrócił do formy i by mogła godnie się zaprezentować na scenie w Malmö.